به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، حمیدرضا پیرپیران، مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در نشست خبری مشترک با شرکت گاز استان اصفهان، با مقایسه نسبت خاموشی به ازای هر مشترک در سال ۹۳- ۹۴ که حدود ۸۵۰ دقیقه بوده با سال جاری که به کمتر از ۱۳۰ دقیقه کاهش یافته است، اعلام کرد: تا این لحظه هیچ خاموشی برای هیچ یک از مشترکان در حوزه کاری شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان و همینطور در معابر اصفهان خاموشی نداشته ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: این شرکت یک میلیون و ۱۷۲ هزار مشترک دارد که از نظر تعداد، ۷۷ درصد در بخش خانگی، ۵ درصد در بخش عمومی، یک درصد در بخش کشاورزی، یک درصد در بخش صنعتی و ۱۶ درصد در بخش تجاری هستند. از نظر مصرف برق نیز، ۳۴‌.۹ در بخش خانگی، ۳۱.۲ در بخش صنعتی و ۱۰.۳ در بخش تجاری مصرف می‌شود.

وی با بیان آنکه خطوط گاز سراسری است و اگر بخواهیم نیاز نیروگاهی را بطورکامل تأمین کنیم، شاهد افت فشار کشوری گاز خواهیم بود، افزود: بنابراین وزارت نیرو در زمستان‌ها برای جلوگیری از قطعی برق و گاز، تقسیم بندی انجام داده است که بر اساس آن حدود ۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات ساعت انرژی در کشور باید صرفه‌جویی شود که از این میزان ۳۶۸ مگاوات ساعت در ۲۴ ساعت، سهم استان اصفهان است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: در این زمینه تا این لحظه عملکرد اصفهان بسیار خوب بوده و تا این لحظه توانسته‌ایم این کاهش مصرف را اعمال کنیم.

پیرپیران افزود: در زمستان موضوع مدیریت پیک شبکه مطرح نبوده و هر چقدر که در هر ساعتی از شبانه روز مصرف را کاهش دهیم موجب ذخیره سازی انرژی می‌شود. همچنین، در یکسال گذشته کار ما سخت‌تر شده، زیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا، قطع برق مراکز بیمارستانی مشکلات جدی ایجاد می‌کند، زیرا مراکز درمانی بسیار حساسیت بالایی نسبت به قطعی برق دارند. ازطرفی، کلاس‌های مجازی و آزمون‌های مجازی دانش‌آموزان نیز تأمین برق خانگی را با حساسیت بالایی رو به رو کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: کنترل روشنایی معابر و یک در میان کردن و تنظیم فوتوسل‌های نجومی، که اکنون ۷۷۰ معبر به صورت یک در میان روشنایی دارد، کنترل خاموش بودن فضای سبز سطح شهر و نورپردازی‌ها و آب‌نماهای شهرداری، کنترل مصرف مجتمع‌های مسکونی، نظامی و خانگی و شناسایی و برخورد با رمزارزها، از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف برق بوده است.

پیرپیران افزود: شهرداری کلانشهر اصفهان، در کاهش مصرف نورپردازی‌های شهری کمک شایانی به شرکت توزیع برق شهرستان داشته است. همچنین از ادارات مختلف مناطق بازرسی شد و از مدیریت مصرف انرژی این مراکز اطمینان حاصل شده، شناسایی و برخورد با رمز ارزها نیز از جمله راهکارهای مدیریت مصرف برق بوده که به تفکیک برای هر بخش، مقداری از سهمیه روزانه استان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در بخش ادارات با استفاده از نور طبیعی در طول روز، کنترل موتورخانه‌ها، خاموش کردن چراغ‌های محوطه ادارات، خاموشی آب‌نماها، خاموشی راهروها، کاهش دمای محوطه ادارات، هوشمندسازی موتورخانه‌ها و استفاده نکردن از بخاری برقی از جمله وظایفی است که ادارات باید برای کاهش مصرف انجام دهند، این اقدامات توسط تیم بازرسی انرژی تشکیل شده توسط بازرس شرکت توزیع برق، شرکت گاز و استانداری بررسی می‌شود.

مجوزی برای استخراج رمز ارز صادر نشده است

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان آنکه ۸۰ درصد مغازه‌های شهر اصفهان در طول روز چراغ‌های پیاده رو را روشن می‌کنند، از انجام اقداماتی برای جلوگیری از مصرف استخراج رمزارزهای غیر مجاز اقداماتی خبر داد و گفت: هیچ مجوز رمز ارزی در حوزه استان اصفهان صادر نشده است، وجود استخراج کننده‌های رمز ارز در استان اصفهان غیر قانونی است و اگر شناسایی شود، به شدت با آن برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مواردی که تاکنون کشف کرده‌ایم مکان‌های اجاره ای بوده که مالک از استخراج رمز ارز در آن بی اطلاع بوده است، توصیه کرد: بنابراین مردم باید توجه داشته باشند اگر جایی را اجاره می‌دهند، مرتب مصرف برق آن را رصد نمایند.

حمیدرضا پیرپیران گفت: در اصفهان خاموشی نداشتیم زیرا با کاهش مصرف توانستیم سقف تعیین شده روزهای گذشته را رعایت کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، میانگین نرخ فروش برق در کشور را حدود ۸۵ تومان اعلام کرد و افزود: کمترین قیمت نرخ رمز ارزها ۱,۰۰۰ تومان است، و برای استخراج حتماً باید مجوز گرفته شده و با تعرفه خاص خود این کار انجام شود.