لادن سلطانی: تجهیزات پزشکی یکی از پایه های اصلی نظام سلامت است و این بخش در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها به این تجهیزات نیازمند است که بخشی در داخل تولید می شود و بخش عمده آن وارداتی است.

دکتر حسین اکبری اقدم، رئیس کمیته نخبگان علوم پزشکی حامی آیت ا... رئیسی استان اصفهان  که اخیرا در سخنرانی اساتید و نخبگان علوم پزشکی کشور بر خالی بودن بیمارستانها از تجهیزات مناسب  پزشکی تاکید داشت در گفتگوی خبری نوسان بیشتر در مورد این موضوع توضیح داد. وی افزود:در سالهای اخیر با تغییرات قیمت دلار و وجود تحریم مشکلاتی را در واردات تجهیزات پزشکی داشتیم . همچنین متاسفانه عدم تزریق  بودجه موردنیاز به نظام سلامت بر بار این مشکلات افزود و ما در بیمارستانها با کمبود شدید تجهیزات مواجه شدیم اما بودند افراد خلاق و متخصصی که توانستند این خلاء را با ابتکارات خود تا حدی بپوشانند.

* توجه ویژه به تقویت و حمایت از تولید داخل

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: جراحی ارتوپدی یکی از تخصص هایی است که به تجهیزات پزشکی نیاز فراوان دارد . در این مدت در جراحی های زانو بارها برایم اتفاق افتاد که با کمبود قطعات جهت استفاده در جراحی های تعویض مفصل زانو و انواع پارگیهای رباطها مواجه شدم .اما با توجه به اهمیت سلامت بیمار بدون اتلاف وقت  با مشاوره و همفکری متخصصان و مهندسان بخش پزشکی قدمهایی در طراحی و ساخت انواع تجهیزات مورد نیاز برداشته شد.
 رئیس کمیته نخبگان علوم پزشکی حامی آیت ا... رئیسی استان اصفهان در ادامه درباره حمایت از تولید داخل لوازم و تجهیزات پزشکی گفت : باید توجه داشته باشیم برای آنکه با کمبود شدید تجهیزات پزشکی  در بیمارستانها مواجه نشویم تولید داخل را قوی کنیم و این محقق نخواهد شد مگر آنکه به متخصصان جوان و نخبه در این بخش میدان بدهیم تا کمک حال سیستم بهداشت و درمان باشند.

*توجه به تقویت هسته های دانش بنیان در دولت جدید
دکتر اکبری اقدم ضمن تاکید بر تقویت هسته های دانش بنیان خاطرنشان کرد: استفاده از تفکر و خلاقیت متخصص نخبه و جوان امکان پذیر است به شرط آنکه نظام سلامت به این مهم توجه ویژه داشته باشد و هسته های دانش بنیان را در دانشگاههای علوم پزشکی تقویت کند. ان شاءا..‌ در دولت منتخب مردم تمام تلاشمان این خواهد بود که سیستم دانش بنیان را در نظام سلامت تقویت کنیم  و در طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی مستقل  و در سطح بین الملل حرف برای گفتن داشته باشیم.