در این سناریو‌ها اثر این جنگ بر فاکتورهای رشد اقتصادی، تورم و سیاست پولی تحلیل شده است. نتایج این سناریو‌ها نشان می‌دهد تاثیر افزایش قیمت کالاهایی مانند گندم و انرژی به همراه خروج سرمایه در اکثر کشورها به‌ویژه بازارهای نوظهور ضربه بزرگی است و خطر بحران بدهی پس از کرونا را تشدید می‌کند. اما در هر سه سناریو، اقتصاد روسیه بیشترین آسیب را از این جنگ متحمل می‌شود.

بخش اقتصادی بلومبرگ در سه سناریوی خوش‌بینانه، متوسط و بدبینانه اثر جنگ در اوکراین را بر رشد تورم و سیاست پولی در سه اقتصاد بزرگ روسیه، اروپا و ایالات متحده آمریکا، بررسی می‌کند. بررسی این سه سناریو نشان می‌دهد اگرچه همه کشورها از گزند جنگ و افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نخواهند بود، اما بزرگ‌ترین بازنده اقتصادی این جنگ، روسیه است که در هر سه سناریو، اقتصادش با وضعیت بحرانی روبه‌رو خواهد شد.

تهاجم روسیه به اوکراین برای اقتصاد جهانی که هنوز به طور کامل از شوک همه‌گیری کرونا بهبود نیافته، تهدید بزرگی محسوب می‌شود. این درگیری اخیر از مهم‌ترین جنگ در اروپا (سال ۱۹۴۵) جدی‌تر به نظر می‌‌‌رسد. نیروهای روسیه حملات هوایی انجام داده‌اند، پایگاه‌‌‌های ارتش اوکراین را تصرف و با فرار غیرنظامیان به سمت کی‌یف پیشروی کردند. مقامات غربی پیش‌بینی می‌کنند که پایتخت هر آن ممکن است سقوط کند و پدافند هوایی آن حذف شود. پیش از حمله، هفته‌ها تنش‌ وجود داشت، به طوری که با افزایش شدید قیمت‌های انرژی، اقتصاد جهان را با شوک مواجه کرد. نفت برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ از مرز ۱۱۰ دلار عبور کرد، همچنین قیمت گاز طبیعی اروپا تا ۶۲‌درصد افزایش یافت. در حالی که اوکراین برای بقا می‌جنگد، دولت‌های غربی در پی اقداماتی برای تحریم روسیه هستند. با اینکه آنها می‌دانند که با ایجاد تحریم‌ها، می‌توانند تاثیر جنگ را بر اقتصاد اروپا افزایش دهند. جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور ایالات متحده با آغاز درگیری‌ها، تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام کرد که بانک‌های روسیه و توانایی این کشور در تجارت دلاری را هدف قرار می‌دهد. او هشدار داده است این اقدام ایالات متحده تبعاتی نیز در داخل آمریکا خواهد داشت، یکی از این تبعات افزایش قیمت بنزین است که در حال حاضر از محبوبیت بایدن در میان رای دهندگان کاسته است.