با آغاز اجرای طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت ماه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوار و دهک‌بندی آنها را برعهده داشته، روش‌هایی را برای استعلام و ثبت اعتراض به دهک‌بندی‌ها اعلام کرده است.

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افرادی که به هر نحوه به دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند و اگر اطلاعات اعلامی تایید شود، یارانه آنها جبران خواهد شد.

علاوه براین، شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات در این زمینه در اختیار مردم گذاشته شده است.

 

و اما افرادی از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ ، یارانه نقدی دریافت نکرده‌اند یا به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام از سال ۱۳۹۳ مشمول یارانه مذکور نبوده‌ و متقاضی بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود برای دریافت یارانه کمک معیشتی جدید هستند، نیز می توانند طی سه ماه آینده نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه‌ای که به زودی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد، اقدام کنند.

در صورت تأیید درخواست، یارانه کمک معیشتی جدید از ابتدای اجرای برنامه محاسبه و به خانوار تعلق خواهد گرفت.

برای این موضوع نیازی به مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و موضوع صرفا از طریق سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که به زودی در دسترس قرار می‌گیرد، قابل پیگیری است.

در همین زمینه، عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: اجرای این طرح ملی سوالات و دغدغه‌هایی را برای مردم به وجود آورد که نیازمند شفاف‌سازی و همراهی همه‌جانبه است. گروه‌های پاسخگویی وزارت مردم به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی درخواست‌ها و سوالات خانوارها درباره عدالت‌بخشی به پرداخت یارانه‌ها هستند.

وی افزود: در چهار روز اول اجرای طرح، دو میلیون تماس و مراجعه به سایت انجام شده و اعتراضات یک میلیون و ۵۰ هزار نفر ثبت شده که در حال بررسی است.

داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اخیرا به برخی پرسش‌ها درباره یارانه‌ها در لایوی اینستاگرامی پاسخ داده است:

- ثبت نام جاماندگان یارانه جدید چگونه است؟

سازمان هدفمند سازی برای افرادی که پیش‌تر، از دریافت یارانه انصراف داده بودند و یا تازه ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده‌اند و یا به هر دلیلی جاماندگان دریافت یارانه هستند طی روزهای آتی سامانه‌ای را تدارک خواهد دید تا جاماندگان یارانه‌ در آن ثبت نام کنند. پس از آن اطلاعات ثبت نام شدگان سنجیده می‌شود و اگر جزء دهک ۱۰ نباشند، به آنها یارانه اختصاص خواهد گرفت.

- چرا برای برخی افراد که پیش‌تر یارانه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند یارانه جدید واریز نشده است؟

برای ۹۰ درصد افرادی که تا پیش از سیاست جدید دولت، یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند، یارانه جدید واریز شده است؛ مگر آنکه جزء دهک ۱۰ بوده‌اند و یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند که اکنون یارانه جدید برایشان واریز نمی‌شود.

- نحوه اعتراض مردم نسبت به دهکی که در آن قرار گرفته‌اند چگونه است؟

مردم می‌توانند از طریق شماره تماس ۶۳۶۹ و یا ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ و یا سایت "حمایت" http://hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را نسبت به اینکه اشتباها دهک ۱۰ تشخیص داده شده‌اند، ثبت کنند. ورود به سایت حمایت و ثبت مشخصات در آن به معنی ثبت اعتراض است و اعتراض افراد به صورت سیستمی بررسی می‌شود.

-برخی افراد با حساب شخصی خود گردش مالی‌هایی برای خیریه و انواع کارهای اداری و حقوقی داشته‌اند و از این رو جزء دهک ۱۰ محسوب شده و یارانه دریافت نکرده‌اند، اینها باید چه کنند؟

در ابتدا باید گفت که نباید با حساب شخصی برای نهادهایی نظیر خیریه و یا شرکت، کارهای اداری و حقوقی انجام داد. شرکت و خیریه و... باید حساب جدا داشته باشند و کارپرداز نباید از حساب شخصی خود برای این کارهای حقوقی و اداری استفاده کند.

این افراد نیز می‌توانند از راه‌های یاد شده اعتراض خود را ثبت کنند و در بازه زمانی که به این افراد اختصاص می‌دهیم، مدارک خود را ارائه دهند و این انتظار را داریم که تا آن موقع حساب‌هایشان را تفکیک و مسائل خود را حل کنند.

- نحوه پرداخت بعدی یارانه‌ها چگونه خواهد بود؟

پرداخت بعدی به همین منوال و مقدار است، اما ممکن است مدل آن از حالت نقدی به حالت "تخفیف در خرید" روی کالاها تغییر کند که اگر این سیاست اجرا شد، اطلاع‌رسانی می‌شود.

- زمان رفع بلوکه یارانه‌ها چه زمانی خواهد بود؟

یارانه‌ها خیلی زیاد بلوکه نمی‌ماند و علت این بلوکه ماندن به تاریخ دقیق بازنگری در یارانه‌ها باز می‌گردد و از این نظر فعلا در حساب‌ها بلوکه است و زمانی که سیاست‌ها اجرا شود، پول‌ها نیز قابل برداشت می‌شود.

منبع: شرق