به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در نشست خبری مشترک مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها اصفهان و معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به مناسبت ۲۲ مردادماه روز تشکل ها و مشارکت های احتماعی، جایگاه استان اصفهان در کشور با وجود یک هزارو هشتصد سمن اعم از خیریه و غیرخیریه مطرح شد که در تمام نقاط و در برهه ها سوانح مختلف پشتیبان هم وطنان بوده است.

مسعود مهدویان فر، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با گرامیداشت روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی از فعالیت ۱۸۰۰ سمن اعم از خیریه و غیرخیریه خبر داد و گفت: ۷۵۰ مجوز مربوط به خیریه ها و مابقی به دیگر فعالیت های اجتماعی و فرهنگی می پردازند.
همچنین، حدود ۳هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد استان فعال هستند، ۵هزارو ۵۰۰ تشکل دینی و مذهبی و حدود ۳ هزار پایگاه بسیج در استان، ۲۵۰۰ گروه جهادی و ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در زمره مردم نهاد فعالیت می کنند.
وی با بیان آنکه کارگروه شورای حمایت و توسعه تشکل های مردم نهاد در استانداری، فعالیت این نهادها را نظارت و بررسی می کند، اظهار کرد: سیاستگذاری واحدی برای نهادها طبق مصوبه های قانونی درنظرگرفته شده که به منظور پیشگیری از افزایش آسیب ها و مشکلات با تمرکز بر توانمندسازی و شبکه سازی فعالیت های بویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار دنبال می شود.
مهدویان با اذعان به توسعه کمی و کیفی متوازن تشکل ها، لزوم توجه بیشتر به برخی موضوعات را یادآور شد و افزود: ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، موضوعات خانواده و آسیب های اجتماعی، آموزش های فضای مجازی، اشتغال، دانش آفرینی، اوقات فراغت کودکان و نوجوانان مورد رسیدگی قرار دارد.
وی درباره حمایت از تشکل ها گفت: حدود ۳۰درصد از نهادهایی که کمتر در صحنه بودند را بلخاظ ظرفیت ها، فعال سازی کردیم تا از ظرفیت آنها بیشتر استفاده کنیم.
 همچنین، بدلیل اهمیت موضوع جوانان، ۲۷۰ سمن در حوزه جوانان وجود دارد که به دنبال تقویت آنها هستیم.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان از کاهش زمان صدور مجوز خبرداد و گفت: فرآیند صدور مجوز از ۵ ماه به حدود ۲ ماه کاهش یافته است.
مهدویان فر در بخت اعتبارات توضیح داد: بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه مشارکتی بعنوان حمایت از مشارکت فعالیت های مردم نهاد ارائه می شود تا این نهادها بتوانند در تسهیل گری موارد فوق وارد عمل شوند.
مهدویان فر، ترغیب به ایجاد تشکل های مورد نیاز که کمتر مورد توحه قرار گرفته بویژه در زمینه کودکان کار و آسیب های نوپدید را بیان کرد و افزود: بدلیل اهمیت کار شبکه ای، تشکیل شبکه حمایت از کودکان کار، شبکه جوانان و ازدواج، شبکه معلولان و زنان سرپرست خانوار به منظور انسجام بیشتر در حل و رفع مشکلات به تصویب هیأت وزیران رسیده است و متقاضیان دریافت مجوز می توانند با عنوان شبکه، ثبت مجوز نمایند.

در ادامه، مجتبی شاهمرادی معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مدیریت شهری به ضرورت مشارکت مردم توجه دارد، گفت: تلاش براین است تا با رویکرد مردم سپاری، اتفاقات خوبی را در شهر رقم بزنیم.
شاهمرادی با بیان آنکه سیاستهای مردم سپاری به منظور تعامل، مشارکت و تسهیل گری برای امور مردم است، آن را متمایز از قراردادهای پیمانکاران عنوان کرد و افزود: تلاش ما در توسعه مشارکت ها در هفت محور بوده است که محور نخست، فراخوان مشارکت های مردمی براساس توانمندی ها و حوزه فعالیت خاص ملی فرهنکی، مذهبی و اجتماعی صورت می گیرد و برون سپاری می شود.
چنانچه، به تناسب نیازهای شهر و موضوع محوری در ۴ فراخوان ویژه نوروز، ماه رمضان، دهه ولایت و ...، با اعتبار ی بیش از ۳ میلیارد با حضور ۶۰۰ تشکل مردمی، بیش از ۲۰۰۰ برنامه برگزار شد.
معاون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تاکید براینکه حمایت و جلب مشارکت ما خیریه ای نیست،  پشتیبانی از تشکل ها، پاسخگویی به اصحاب رسانه و هر مجموعه موثر در شهر را یادآورشد و گفت: هدف ما کمک به تشکیل شبکه ها فرهنگی اجتماعی برای کشف و حل مشکلات و نیازهای مردم است.
وی با بیان آنکه تاکنون بیش از ۶ میلیارد تومان در حمایت از تشکل ها هزینه شده است، افزود: در سال ۱۴۰۱، بیش از ۳۰ میلیارد تومان مشارکت نقدی درنظر گرفته شده است.
او در بیان موضوعات محوری به واگذاری مراکز و زیرساخت های فرهنگی شهرداری پرداخت و اعلام کرد: برای ۳۰ مجموعه شامل کتابخانه، فرهنگسراها و دیگر مراکز فرهنگی، فراخوان داده شده و بیش از ۲۰۰ تشکل مردمی مشارکت کرده اند.
شاهمرادی از ارائه کارت منزلت شهروندی بواسطه درخواست نهادهای مردمی برای شهروندان سالمند،چ اصفهانی، زنان سرپرست خانوار، معلولان و جانبازان با درصد بالا خبر داد و گفت: برای دوره های توانمندسازی گروه های مختلف برنامه ریزی شده است.. ضمن آنکه، نظارت و بازرسی دقیق از عملکرد نهادها انجام و سپس تسهیلات تخصیص می یابد و در سامانه شفافیت نیز اعلام می شود.

فرزانه افسرطه