در مراسم روبان چینی بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف اصفهان که با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، ریاست صندوق ضمانت صادرات ایران، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان، مدیران کل سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان و اصفهان، گمرک و استاندارد اصفهان، نمایندگی وزارت امورخارجه اصفهان و فعالان اقتصادی هنر صنعت فرش دستباف، برگزار شد، شناسنامه دار شدن فرش بعنوان نویدی برای تولید کننده مطرح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در حاشیه این مراسم، فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران در بازدید از نمایشگاه فرش دستباف اصفهان به خبرنگار ما گفت: نمایشگاه اصفهان یکی از بهترین نمایشگاه های فرش بلحاظ تنوع، زیبایی و خلاقیت فعالان این عرصه در هنر صنعت فرش دستباف است.

او افزود: علاوه بر انسجامی که بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی، اتحادیه و تشکل ها، اتاق بازرگانی، سازمان صمت و نمایشگاه اصفهان وجود دارد، عرضه فرش هایی با نقشه و طرح های زیبا و متنوع جدید، سنتی و ترکیبی، باعث شده تا نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، بهتر از نمایشگاه تهران باشد.

رافع در بیان اهمیت فرهنگ سازی برای ارتقای جایگاه این کالای ارزشمند، بی بدیل و سفیر فرهنگی ایران در جهان، ضرورت حمایت از هنرمندان فرش دستباف بویژه بافنده ها را مطرح کرد و گفت: در تولید فرش، مدیریت دانش مغفول مانده و به همین دلیل، جوانان این محیط را زیبا نمی بینند. مدل تولید باید بگونه ای تغییر کند که ارائه خدمات و حمایت از تولید کننده، منجربه جذب بافنده ها و تقویت اشتغال در فرش دستباف شود. او راه اندازی مراکز رشد را گامی در جهت تحقق مدیریت دانش در تولید فرش دانست.

رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره علت کاهش صادرات و موانع موجود توضیح داد: اساسی ترین مشکل در صادرات، تعهد ارزی است و علاوه بر تحریم ها و بحران کرونا، با رفع تعهد ارزی، رقم صادرات افزایش می یابد و تولیدکننده تقویت می شود که در این زمینه باید تلاش کنیم تا در لایحه بودجه 1402، تعهد ارزی حذف شود.

فرحناز رافع در پاسخ به این پرسش که چه نویدی برای تولید کنندگان فرش دستباف دارد، گفت: شناسنامه دار شدن فرش برای دانش آموختگان فرش، گواهی بر اصالت فرش است که همه اطلاعات جغرافیایی بافت، مواد، زمان بافت و... ثبت می گردد و این سند هویتی دارای قابلیت تضمین و واگذاری است. همچنین، با راه اندازی کانون ارزیابان تخصصی فرش، علاوه بر صدور گواهی اصالت، مشاوره به خریداران داده می شود.

در بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان مشارکت کنندگانی از استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، گلستان، مرکزی، زنجان، قم، تهران، کردستان و چهارمحال و بختیاری حضور دارند. این نمایشگاه در فضایی بیش از 6هزار متر مربع فضای مفید نمایشگاهی برگزار شده است.

بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی و صادراتی فرش دستباف اصفهان تا 10بهمن‌ماه از ساعت 14 تا 21 در محل نمایشگاه بین المللی اصفهان واقع در کمربندی شرق، منطقه روشن دشت برای بازدید علاقه مندان به هنر صنعت فرش دستباف دایر است.

فرزانه افسرطه