میثم اکبری، در فرهیختگان نوشت: در این‌خصوص آمارها نشان می‌دهد مجموع سرمایه‌گذاری خارجی مصوب کشور به ۶۹ میلیارد دلار ‌رسید اما از این میزان، رقم ۲۲ میلیارد دلار وارد کشور شد. اما علی‌رغم وجود تحریم‌ها و مشکلات مربوط به آن، آمارها نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری نهایی و واردشده به کشور در سال ۱۴۰۱ به ۴ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار رسید که شاهد شکستن رکورد دهه ۹۰ است. از سوی دیگر این موضوع اثر خود را در شاخص‌های دیگری نشان ‌می‌دهد. برای مثال میزان بودجه عمرانی محقق شده در سال ۱۴۰۱ برای اولین‌بار به بیش از صددرصد مقدار مصوب ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسید و یا نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۷.۷ درصد رسید، درحالی‌که در بازه زمانی مشابه این میزان منفی ۵.۲ درصد بود‌ که رشدهمچنین با نگاهی دیگر به روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی ‌می‌توان گفت طی تقریبا دو سال گذشته از آغاز به کار دولت سیزدهم و تا پایان فروردین سال جاری، تعداد 401 طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب 10.8 میلیارد دلار شامل 360 طرح جدید به ارزش 10.3میلیارد دلار و 41 طرح افزایش سرمایه ذیل طرح‌های موجود به ارزش 511 میلیون دلار به تصویب هیات سرمایه‌گذاری رسید.
از نقطه نظر طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معتبر باید گفت که از کل 401 طرح سرمایه‌گذاری خارجی مصوب هیات سرمایه‌گذاری؛ 45 طرح به دلیل عدم ورود بخشی از سرمایه مصوب به کشور باطل شد و میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معتبر در دوره عملکرد دولت سیزدهم تا پایان اسفند 1401 تعداد 356 طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب 6 میلیارد و پنجاه و یک میلیون دلار است.
همچنین بررسی حوزه‌های ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی مصوب که دارای اعتبار و اجرا بوده‌اند نشان می‌دهد حدود 51 درصد از کل این جریان مالی خارجی در بخش نفت و خدمات، 32 درصد در بخش صنعت و 11 درصد در بخش انرژی ورود داشته که مجموعا 94 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی معتبر را تشکیل می‌دهد و مابقی این منابع در بخش‌های کشاورزی، ساختمان، معدن، حمل‌ونقل و ارتباطات حضور دارد.

 

1686530171بودجه عمرانی