نسترن یوسف‌بکیان در جهان صنعت نوشت- متاسفانه راهکار دولت برای حل مشکل کمبود انرژی، به اعمال فشار به واحدهای تولیدی محدود شده و مسوولان امر بدون اینکه توجهی به عواقب این امر داشته باشند، همچنین به این سیاست‌ها ادامه می‌دهند. این شرایط باعث شده اکنون بسیاری از صنایع کشور با ظرفیت بسیار پایین به تولید بپردازند و حتی گاهی ناچار شوند روزها و هفته‌ها خط تولید خود را متوقف کنند. نکته قابل تامل این است که دولت نه‌تنها توجهی به عواقب کاهش تولید ندارد بلکه در شرایط بحرانی اقتصاد که واحدهای تولیدی به سختی روزگار می‌گذرانند، خسارت‌هایی را به واحدها تحمیل می‌کند که به دنبال جبران آنها هم نیست.
در همین خصوص رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و استان اصفهان در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز روبه‌رو هستیم. امروز بسیاری از کارخانه‌های تولیدی در کشور باید ساعت تولید را نصف کنند یا اینکه به طور کلی خط تولید را تعطیل کنند، چراکه برق ندارند.
وی افزود: در کشوری که سرآمد ذخایر انرژی در دنیاست، جای تاسف دارد که واحدهای تولیدی با کمبود زیرساخت‌های ساده‌ای همچون برق و گاز و آب روبه‌رو هستند. سهل‌آبادی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل حال حاضر بخش تولید، بلاتکلیفی و نبود امکان برنامه‌ریزی است، گفت: با توجه به محدودیت‌های انرژی، بی‌ثباتی نرخ ارز، دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و…، تولید‌کنندگان نمی‌دانند چگونه باید برنامه‌ریزی کنند، برای مثال وضعیت صادرات و خرید مواد اولیه را با چه سیاستی دنبال کنند؟ مشکلات نقل و انتقالات مالی را در ارتباط با روابط خارجی چگونه حل کنند؟ قیمت ارز واقعا چقدر است؟ و تولیدکنندگان قیمت تمام‌شده را بر چه اساسی تعیین کنند؟
وی ادامه داد: با این شرایط تولیدکنندگان نمی‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند. زمستان تامین گاز مشکل دارد و تابستان برق و نمی‌دانیم سهم تولید در این تعطیلی‌ها چقدر باید باشد. در مجموع می‌توان گفت مهم‌ترین مشکل تولید این است که یک تولیدکننده به خاطر مسائل سیاسی که اطراف کار تولید قرار گرفته، نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند.
در ارتباط با تسهیلات بانکی، هنوز دچار مشکل هستیم
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و استان اصفهان با اشاره به سایر مشکلات حوزه تولید در شرایط کنونی اظهار کرد: در ارتباط با تسهیلات بانکی، هنوز دچار مشکل هستیم، چراکه نرخ تسهیلات بالا و زمان دسترسی به این تسهیلات زیاد است، در حالی که این موضوع به شدت کارخانه‌ها را اذیت می‌کند. کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش به یکی از مشکلات اساسی صنایع در ماه‌های اخیر تبدیل شده، اما متاسفانه بانک‌ها همکاری لازم را با بخش‌های مولد ندارند.
سهل‌آبادی بیان کرد: تسهیلاتی هم اگر وجود داشته باشد، به سختی به دست مدیران صنایع می‌رسد، به طوری که هنگامی تسهیلات را دریافت می‌کنند، در عمل دردی از بنگاه صنعتی دوا نمی‌کند. همچنین کارفرمایان به دلیل مشکلاتی که دارند در پرداخت حق تامین اجتماعی کارگران ناتوان هستند. این در حالی است که اجرای قوانین مرتبط با بهبود فضای کسب‌و‌کار، شرایط را برای کارفرمایان صنعتی تسهیل می‌کند و این خواسته همه مدیران صنایع است.
وی با بیان اینکه فقدان قانون توسعه صادرات، امر صادرات را به پروسه‌ای سخت و دشوار تبدیل کرده، افزود: امروز یک تولیدکننده باید علاوه بر تولید، بازاریابی کند و بتواند معرف کالای خود به بازارهای جهانی باشد. اما متاسفانه شرکت‌های توسعه صادرات آنچنان در کشور ما فعال نیستند. مشکل دیگر در این خصوص این است که حتی اگر تولیدکننده از زمان و پول خود هم برای بازاریابی و فروش محصول به خارج کشور مایه بگذارد، در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات دچار مشکل خواهد شد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و استان اصفهان اظهار کرد: انتقال ارز از سوی صادرکننده نیز به یک چالش بزرگ تبدیل شده و گرفتاری‌های زیادی را برای فعالان اقتصادی به بار آورده است.
نقدینگی‌های سرگردان به سمت تولید هدایت شود
سهل‌آبادی با اشاره به مسائل مالیاتی، ارزش‌افزوده و… بیان کرد: سیاست‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که گویا ما باید به اداره دارایی وام بدهیم و بعد پس بگیریم. اینها گوشه‌ای از مشکلات تولید است که همگی ناشی از کمبود زیرساخت‌هاست در حالی که دولت باید با توجه به شعار سال جاری و تاکیدات رهبری طی سال‌های اخیر، زیرساخت‌های مورد نیاز برای رشد تولید را فراهم کند، چراکه مهار تورم نیز از مسیر تولید می‌گذرد. در این راستا ضرورت دارد دولت با کمک به تولیدکنندگان، باعث ایجاد انگیزه در آنها شود و شرایطی را فراهم کند که نقدینگی‌های سرگردان در جامعه نیز به سمت تولید هدایت شوند.
وی در پایان اعلام کرد: آمارهای مرکز آمار در ارتباط با رشد صنعت نشان می‌دهد که تولیدکنندگان، صنعتگران و معدنکاران در کشور ما با همه مشکلاتی که بر سر راهشان وجود دارد، کار خودشان را انجام می‌دهند. در واقع آمارها ثابت کرد که صنعتگران کشور توانایی رشد تولید را دارند، اما لازم است که دولت نیز در تامین زیرساخت‌های لازم، وظایف خود را انجام دهد.