مجمع عمومی فوق العاده و همچنین مجمع عمومی عادی سالیانه سال منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۱ هلدینگ پتروپالایش اصفهان (سهامی عام) برگزار شد و پس از ارائه گزارش حسابرس و بازرس قانونی و تصویب صورت های مالی شرکت، تقسیم سود ۹۰۰ ریال به ازای هر سهم مورد تصویب قرار گرفت. همچنین در مجمع عمومی فوق العاده، موافقت شد پرداخت کامل سود این هلدینگ به سهامداران حداکثر ظرف ۴ ماه پرداخت شود.

به گزارش اقتصاد بازار، مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان در این مجمع که روز جمعه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور بیش از ۸۵ درصد سهامداران در سالن جلسات شهرک شهید محمد منتظری برگزار شد، گفت: دستیابی به سود ۴٫۲ میلیارد دلاری و همچنین کسب ضریب پیچیدگی بالای ۱۲ چشم انداز این هلدینگ در سال ۱۴۰۵ است.

محسن قدیری با بیان این که این هلدینگ ۱۱ برنامه راهبردی برای تحقق چشم انداز خود تعریف کرده است افزود: بهره گیری از هوش مصنوعی نیز به برنامه های راهبردی هلدینگ افزوده شد که در این رابطه معاونت هوش مصنوعی هم در شرکت ایجاد شده تا ساختار فرایندها با هوش مصنوعی مدیریت شود.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان در ادامه با اشاره به این که شرکت های «راهبر ترابر انرژی»، «میردادماد صُفه»، «سُهروردی صفاهان»، «مشعل پویا»، «اکسیر ایرانیان« و «مُلاصدرا صفاهان» ۶ شرکت تابعه تازه تاسیس این هلدینگ است گفت: شرکت مُلاصدرا در سال ۱۴۰۴ در پارک گوگردی، کودهای شیمیایی گوگردی تولید خواهد شد و از واردات این نوع کودها به کشور جلوگیری خواهد شد.

قدیری افزود: شرکت راهبر ترابر انرژی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به یک شرکت حمل و نقل ریلی، زمینی و دریایی برتر ایران خواهد شد.

وی از شرکت مشعل پویا به عنوان یک شرکت دانش بنیان و  نوآور نام برد و گفت: فعالیت این شرکت تولید باطری خودروهای های برقی، فست شارژها و همچنین تولید نیروگاه های خورشیدی است زیرا با ورود ماشین های هیبریدی، برقی و هیدروژنی، تغییرات زیادی در مصرف سوخت ایجاد خواهد شد و علاوه بر فعالیت در صنعت نفت باید در لبه فناوری هم حضور داشته باشیم تا برای شرکت سودآوری فوق العاده ای ایجاد کنیم.

وی افزود: هلدینگ پتروپالایش اصفهان برای پویایی و رشد و حضور در ارزش بازار، حدود ۴۵۰ طرح در دست اجرا دارد که ۷۰ درصد آن ها در شرکت های تابعه و ۳۰ درصد دیگر در پالایشگاه اصفهان در حال اجرا است.   مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان این که طرح های کیفی سازی در حال ساخت این هلدینگ شامل واحد یوتیلیتی و آفسایت و تکمیل مخارج طرح جامع، واحد گوگرد زدایی از ته مانده برج های تقطیر (RHU)، واحد فرایند شکست کاتالیستی بستر سیال (RFCC)، واحد تصفیه نفت سفید (KHT) و واحد بازیابی (LPG) از گازهای خروجی واحد آیزومریزاسیون است گفت: پیشرفت واقعی این طرح ها به طور متوسط ۲۶٫۵ درصد بوده و این طرح ها نسبت به برنامه کمتر از یک درصد عقب است.

قدیری افزود: واحد (RHU) پس از ۱۴ ماه توقف دوباره فعال شد و تا سال ۱۴۰۴ راه اندازی خواهد شد و ساخت واحد (RFCC) که حذف شده بود از بهمن ماه پارسال آغاز شده و تاکنون ۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا آخر سال ۱۴۰۴ راه اندازی می شود.

وی با بیان این که پالایشگاه اصفهان در حال حاضر روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین و همچنین ۲۴٫۵ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو ۵ تولید می کند گفت: با بهره برداری از طرح های کیفی سازی، میزان تولید بنزین روزانه پالایشگاه تا سال ۱۴۰۵ به ۲۱٫۵۷ و همچنین گازوئیل به ۲۵٫۲۳ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان افزود: این هلدینگ تا سال ۱۴۰۷ سالانه ۵۲۳ هزار تن پلی اُرتان، ۷۶۰ هزار تن  مکمل بنزین MTBE و ۳۹۶ هزار تن سوخت کشتی تولید خواهد کرد.

قدیری ادامه داد: پس از راه اندازی واحد فرایند شکست کاتالیستی بستر سیال (RFCC)، تولید گاز LPG  پالایشگاه به ۲۵۰۰ تن در روز افزایش می یابد که در حال حاضر شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی بیشتر از ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن گاز LPG تولیدی پالایشگاه را تحویل نمی گیرد؛ بنابراین تمام گاز LPG تولیدی در زنجیره ارزش به پروپیلن تبذیل می شود و در مجموع ۴۰۰ هزار تن پروپیلن تولید خواهد شد.

وی گفت: پس از راه اندازی واحد فرایند شکست کاتالیستی بستر سیال (RFCC) ضریب پیچیدگی این هلدینگ از حدود ۷  به ۱۲٫۶ ارتقاء می یابد و رتبه اول منطقه خواهد شد و پس از راه اندازی واحدهای پتروشیمی، ضریب این هلدینگ به ۱۶ می رسد و هیچ شرکت پالایشی خاورمیانه چنین پیچیدگی ندارد و پالایشگاه اصفهان جزء پالایشگاهای برتر دنیا خواهد شد.