غلتک ابزار نورد است و در پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای صنعت فولاد و تولید انواع ورق و مقاطع فولادی مصرف بالایی دارد. پیشرانی صنعت فولاد عنوان یکی از صنایع بنیادین و مهم کشور و تأمین زیرساخت‌ها و تولید محصولات با کیفیت نیازمند صنعت غلتک و چدن قدرتمند است. با این وصف، شرکت تولیدی چدن‌سازان  با تهیه غلتک مورد نیاز فولادسازان بزرگ کشور، نقش مهمی در ارتقای کمی و کیفی این صنعت ایفا می‌کند. سرمایه‌گذاری گسترده همراه با دانش بالای فنی باعث شده تا امکان تامین صددرصدی غلتک‌های مورد نیاز صنعت فولاد کشور و توسعه های آتی آن در افق ۱۴۰۴ توسط گروه چدن‌سازان  فراهم گردیده و با توجه به مازاد ظرفیت تولید و بازارسازی انجام شده در فولادسازان بزرگ و معتبر دنیا، این شرکت درصدد توسعه بیش از پیش صادرات محصولات خود باشد.

جایگاه منحصر به فرد

محمد یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در بازدیدی که ماه گذشته از گروه صنعتی چدن‌سازان  داشت، ضمن تاکید بر نقش انکارناپذیر این شرکت در تامین غلتک‌های مورد نیاز صنعت فولاد به ویژه شرکت فولاد مبارکه گفت: مجموعه چدن‌سازان، بزرگترین تامین کننده فولادمبارکه در بخش قطعات یدکی است و جایگاه آن در خطوط نورد این شرکت منحصر به فرد است. به گفته طیب نیا، فولاد مبارکه آمادگی دارد تعاملات خود را با این شرکت در قالب پروژه‌های تحقیق و توسعه افزایش داده و در حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری مشترکی انجام دهد. بدون تردید، طرح‌های بزرگ توسعه‌ای در دست اقدام این شرکت و تعهد این گروه به نوآوری، اطمینان خاطری برای صنایع فولادی بزرگ کشور در طراحی و اجرای طرح های توسعه صنعت فولاد و مانعی برای خروج ارز برای واردات محصولات مشابه خارجی خواهد بود.

رشد چشمگیر

درآمد عملیاتی

شرکت تولیدی چدن‌سازان با نماد چدن تنها غلتک‌ساز بورسی کشور است. درآمد عملیاتی شرکت تولیدی چدن‌سازان  در دوره سه ماهه نخست سال جاری با افزایشی 72 درصدی نسبت به دوره سه ماهه نخست سال 1401 همراه شد و از یک هزار و 757 میلیارد و 635 میلیون ریال به سه هزار و 15 میلیارد و 368 میلیون ریال افزایش پیدا کرد. از مجموع درآمدهای عملیاتی این شرکت در طول دوره سه ماهه نخست سال 1402 نیز، 224 میلیارد و 293 میلیون ریال ( حدود هشت درصد از درآمد عملیاتی)، از صادرات محصولات این شرکت حاصل گردید.

لازم به ذکر است که درآمد صادراتی این شرکت در طول دوره سه ماهه نخست سال 1402 نسبت به دوره سه ماهه نخست سال 1401 با رشدی 261 درصدی همراه شد و از 62 میلیارد و 149 میلیون ریال، به 224 میلیارد و 293 میلیون ریال افزایش یافت.

بر همین اساس صادرات محصول غلتک فولادی را در دوره سه ماهه نخست سال 1401، 113 تن بود را با افزایشی 40 درصدی در دوره سه ماهه نخست سال جاری به 158 تن افزایش داد. شرکت تولیدی چدن‌سازان  که در دوره سه ماهه نخست سال 1401، غلتک فولادی خود را به نرخ 549 میلیون و 991 هزار و 150 ریال صادر نمود، در دوره سه ماهه نخست سال جاری نرخ صادرات این محصول را به یک میلیارد و 419 میلیون و 569هزار و 620 ریال افزایش داد. در نتیجه نرخ فروش صادراتی محصول غلتک فولادی "چدن" در دوره سه ماهه نخست سال جاری به نسبت دوره سه ماهه نخست سال 1401 با رشدی 158 درصدی همراه گردید.

ظرفیت تولیدی مجموعه چدن‌سازان  به اندازه‌ای است که نه تنها می‌تواند غلتک مورد نیاز شرکت های فولادی داخلی را به صورت کامل برطرف نماید بلکه می‌تواند مازاد آن را به سایر کشورهایی که به غلتک با کیفیت بالا نیاز دارند صادر نماید. این شرکت قصد دارد صادرات خود را توسعه دهد و با توسعه صادرات خود خواهد توانست درآمد عملیاتی خود را و در پس آن سود خالص خود را بیش از پیش افزایش دهد.

شرکت تولیدی چدن‌سازان  در دوره 12 ماهه منتهی به اسفند 1401، درآمد عملیاتی خود را نسبت به دوره 12 ماهه منتهی به اسفند 1400 با رشدی 61 درصدی از پنج هزار و 885 میلیارد و 78 میلیون ریال به 9 هزار و 480 میلیارد و 61 میلیون ریال برساند. این شرکت با وجود تمام موانعی که برای صادرات در کشور ما در سال های اخیر وضع گردید توانست از مجموع درآمد عملیاتی حاصل شده در طول دوره 12 ماهه منتهی به اسفند 1401، 871 میلیارد و 433 میلیون ریال آن را از صادرات محصولات خود حاصل نماید.