اقتصاد بازار: استاندار اصفهان گفت: دانشگاه‌ها نیز باید حمایت از صنعت دانش‌محور را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و در جهت تغییر شرایط به‌منظور رفع چالش‌های بخش صنعت و معدن استان به‌ویژه ارتقا سطح تکنولوژی تلاش مضاعف داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، رسول زرگرپور در بیست و یکمین سالروز نکوداشت صنعت و معدن اصفهان، با بیان اینکه بی‌شک یکی از مؤلفه‌های اصلی اصفهان امروز برخوردار از جایگاه بی‌بدیل جهانی، کارآفرینان و صنعتگران پرتلاش و خلاق دیار کهن استان بوده است، اظهار داشت: همواره توانمندی‌های صنعتی آن‌ها استان اصفهان را زبانزد خاص و عام کرده است.
وی اشاره به اینکه این سرمایه‌های ارزشمند در ادوار مختلف با فرود و فرازهای بسیار مواجه شده، ولی هرگز دست از تلاش برنداشته‌اند؛ به‌ خصوص خدمات ارزنده‌ای در دوران جنگ تحمیلی و سازندگی پس‌ از آن، ارائه کرده اند، افزود: این خدمات در خودکفایی و تأمین نیازهای جامعه به‌ویژه در گسترش صنعت در سراسر ایران نقش‌آفرین بوده‌اند.
به گفته استاندار اصفهان در سال‌های اخیر بخش تولید کشور با وضع تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان، با ناملایمات و سختی‌های بسیاری روبه‌رو شد اما در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری، تلاش دولت تدبیر و امید، همدلی و همراهی آحاد ملت، خلاقیت و نوآوری فعالان اقتصادی و ایستادگی کارگران زحمتکش، موانع یکی پس از دیگری برداشته‌شدند.
وی بیان داشت: با تغییر مثبت روند رشد اقتصادی کشور، تثبیت قیمت‌ها و مهار تورم، زمینه لازم برای شکوفایی تولید، ارائه کالا، خدمات موردنیاز جامعه و تولیدات صادرات محور فراهم‌ شده است.
زرگرپور با بیان اینکه در سالی که توسط مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده شده، نقش صنعتگران دوچندان بوده و با ترویج فرهنگ عمومی به سمت مصرف کالای داخلی رفته‌اند، گفت: پیشکسوتان صنعت و تولیدکنندگان وظیفه سنگینی در تأمین، ارتقای کیفیت محصولات، افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌شده بر عهده خواهند داشت.
وی افزود: هرچند گذر زمان، شرایط اقلیمی محیط متفاوتی را ایجاد نموده است و بر کسی پوشیده نیست که چالش‌های اصلی استان مانند محدودیت منابع آب، وجود منابع مختلف آلاینده آب، خاک و هوا بوده که لازم است تمامی متصدیان دولتی، بخش خصوصی و فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی در جهت صرفه‌جویی منابع محدود آب و فراهم کردن محیطی پاک و پرنشاط برای خود و هم‌نوعان تلاشی نمایند.
استاندار اصفهان تصریح کرد: در راستای تحقق اهداف توسعه استان، سمت‌وسوی توسعه صنعتی استان، دانش‌محور، پاک، صادرات گرا و متناسب با نیازهای واقعی بازار داخل و مشتریان بازارهای هدف خارجی به‌ نحوی‌ که تهدیدی برای سلامت آینده نبوده، اسباب آرامش و رفاه جامعه را فراهم نماید، پیش‌بینی شده است.
وی افزود: در همین راستا همواره در نشست‌های مختلف با فعالان و تشکل‌های مختلف بخش خصوصی که انصافاً مشارکت فعال در این زمینه داشتند تأکید شده که تمامی ظرفیت‌های قانونی در خدمت دستیابی به اهداف اسناد توسعه‌ای استان بوده، کارآفرینان باید به این باور برسند که با بهره‌گیری از سرمایه انسانی در دانشگاه‌های استان می‌توانند به مرحله صنعت پاک متناسب با نیاز توسعه پایدار استان دست یابند.
زرگرپور ادامه داد: دانشگاه‌ها نیز باید حمایت از صنعت دانش‌محور را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و در جهت تغییر شرایط به‌منظور رفع چالش‌های بخش صنعت و معدن استان به‌ویژه ارتقا سطح تکنولوژی تلاش مضاعف داشته باشند.
به گفته وی، همراهی و تعامل دانشگاه و صنعت شرط اساسی توسعه پایدار در رسیدن به اهداف چشم‌انداز بوده و مطمئناً باوجود توانمندی‌های غیرقابل‌انکار موجود در دو بخش مذکور، استان می‌تواند پیشتاز و الگویی مناسب برای همگان در این زمینه باشد.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه رشد و توسعه‌ای مطلوب مورد انتظار است که تهدیدی برای محیط‌ زیست نبوده و رفاه واقعی را برای کلیه آحاد مردم استان به همراه داشته باشد، تاکید کرد: در این مسیر، مدیریت استان آماده هرگونه همکاری و همراهی برای جذب سرمایه و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان بوده و امید است نخبگان دست در دست کارآفرینان از فرصت‌های مهیا شده کنونی حداکثر استفاده را ببرند.
زرگرپور با تاکید بر اینکه امسال برخلاف دو سال گذشته تصویر امیدوارتری می‌توان نسبت به سال‌های قبل برای صنعت استان پیش‌بینی کرد، تصریح کرد: با اجرای برجام، زنجیر و موانع قفل از پای اقتدار صنعت برداشته‌ شده و نتایج برجام را در بخش اقتصادی همه مشاهده می‌کنند. وی در خصوص مشکلات مالیاتی صنعت در استان اصفهان گفت: رفع مشکلات مالیات عموماً نتیجه عملکرد شورای بخش خصوصی بوده، اجرایی شده و نتایج خود را داشته است؛ بخش صنعت و معدن مشکلات زیادی دارد اما شرایط همواره بسیار دلگرم‌کننده‌تر خواهد بود.
استاندار اصفهان تأکید کرد: اگر امید و اطمینان در فضای تولید نباشد، کار به‌سوی جلو پیشرفت نخواهد کرد و صنعتگران همیشه نیمه‌پر لیوان را هم ببینند چراکه این باعث امیدواری می‌شود و صنعت پیشرفت خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه دولت برنامه های متنوعی را برای تک رقمی کردن تورم و خروج از رکود طراحی کرده است، گفتک در کارگروه تسهیل 26 هزار فرصت شغلی تثبیت شده همچنین بسته حمایتی صنایع کوچک به خوبی پیگیری می شود.