اقتصادبازار: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه کلید خروج از رکود صنعت فولاد واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی از سوی دولت است، گفت: زمانی که درآمدهای دولت اجازه نمی دهد که پروژه های عمرانی را به پایان برساند این پروژه ها را به بخش خصوصی واگذار کند.
حمیدرضا فولادگر با اشاره به وضعیت رکود در بازار فولاد بیان داشت: وضعیت رکود داخلی که در کشور رخ داده سبب شده پروژه های عمرانی و ساخت و سازهای کمتری در کشور صورت گیرد. نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: پروژه های عمرانی مربوط به دولت و ساخت و سازها مربوط به بخش خصوصی در حال رکود باشد صنعت فولاد نیز بالطبع دچار رکود می شود. وی با اشاره به وضعیت جهانی صنعت فولاد ادامه داد: کاهش قیمت شمش، سنگ آهن و بازارشکنی های برخی کشورهای معدنی مانند استرالیا و برزیل سبب شده قیمت فولاد در دنیا کاهش یابد. وی با بیان اینکه واکنش های کشور چین یکی از دلایل دیگر کاهش قیمت فولاد است، اظهار داشت: در گذشته نسبت صادرات چین به تولید آن کمتر بود اما اکنون از حدود 850 میلیون تن تولید فولاد، سهم صادرات خود را به حدود 150 میلیون تن افزایش داده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به تبعات منفی افزایش صادرات فولاد چین، افزود: زمانی که 150 میلیون تن وارد بازار منطقه می شود، سبب کاهش قیمت و درآمد صادرات فولاد ما نسبت به سال های گذشته می شود. فولادگر با بیان راهکارهایی برای خروج صنعت فولاد از شرایط رکودی ادامه داد: در این شرایط باید صادرات را افزایش داده و پروژه ها را فعال کرد، زمانی که درآمدهای دولت اجازه نمی دهد که پروژه های عمرانی را به پایان برساند این پروژه ها را به بخش خصوصی واگذار کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون راهکارهای واگذاری پروژه های نیمه کاره را مشخص کرده است، تصریح کرد: با تصویب مجلس در خصوص واگذاری پروژه های نیمه تمام این امکان برای دولت فراهم شده تا موانع تولید را بردارد و ساخت و سازها در بخش خصوصی نیز فعال شود.
حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه تولید فولاد کشور به دلیل شرایط رکودی حاکم بر کشور کاهش یافته است، گفت: تا زمانی که پروژه های عمرانی نیمه تعطیل و غیرفعال باشد و ساخت وسازها در بخش خصوصی کم شود، مصرف فولاد کاهش پیدا می کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه بخش عمده ای از تولید فولاد در پروژه های عمرانی مصرف می شود، افزود: بخشی هم که به صنعت مربوط می شود، بخشی مربوط به پروژه های عمرانی و بخش دیگر مربوط به کارخانه های تولیدی است که آن هم در رکود است. وی با بیان اینکه زمانی برای تهیه تیرآهن و میلگرد افراد باید ماه ها در نوبت می ماندند، ادامه داد: در حال حاضر این صنعت دچار رکود شده و محصولات فولادی در انبارها راکد مانده است.
فولادگر، با بیان اینکه در شرایط پساتحریم مشکل رکودی این صنعت باید به سرعت رفع شود، افزود: دولت باید با فعال کردن پروژه های عمرانی بخش های تولیدی رونق ببخشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: با افزایش ساخت وسازها و راه اندازی بخش های تولیدی، صنعت فولاد از رکود خارج می شود.