اقتصاد بازار: عضو هیات رییسه کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه سهم بخش معدن در تولید 2 درصد است، گفت: درآمد صادرات مواد معدنی به سختی به دست صادرکنندگان این بخش می رسد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار سیدرسول رنجبران در چهارمین جلسه کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در سال 95 تصریح کرد: انتقال ارز ناشی از صادرات مواد معدنی به بانک های داخلی همچنان با مشکلات جدی روبروست و امیدواریم روابط بانک های داخلی و خارجی به حالت عادی باز گردد.
وی تاکید کرد: بخش معادن در شرایط کنونی می تواند در صادرات غیر نفتی کشور نقش موثری داشته باشند ولی انتقال ارز ناشی از صادرات مهمترین چالش پیش روی این بخش است.
رنجبران مسایل بانکی را یکی از مهمترین دغدغه فعالان اقتصادی و از مولفه های مهم فضای کسب و کار برشمرد و گفت: بانک ها در تعامل با فعالان اقتصادی و حمایت دولت می توانند نقش موثری در افزایش سطح صادرات غیر نفتی بویژه در بخش معادن داشته باشند.
وی خواستار اختصاص بخشی از فعالیت کمیسیون های اتاق به مسایل بانکی با حضور مسئولین و معاونین بانک ها در این کمیسیون ها شد و گفت: تعامل بانک ها با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی می تواند زمینه ساز حل و فصل مشکلات بوده و بدهی های معوق را برطرف کند.
رنجبران با اشاره به پتانسیل بخش معدن در تولید ناخالص داخلی و صادرات گفت: سهم بخش معدن در تولید 2 درصد است که بر اساس برنامه پنجم مقرر شده بود به 10 درصد برسد.
فعالان اقتصادی از مزایای بخشش کامل جرایم و دیرکرد استفاده کنند
معاونت اعتباری سرپرستی بانک صادرات استان اصفهان در این جلسه گفت: چنانچه فعالان اقتصادی که از این بانک تسهیلات دریافت و معوقه دارند می توانند با پرداخت یکجای اصل تسهیلات از مزایای بخشش کامل جرایم و دیرکرد استفاده کنند.
نوربخش از پرداخت تسهیلات بانکی به صورت اقساط پلکانی خبر داد و گفت: اقساط پلکانی از مبلغ های کم شروع و به مرور زمان افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه در بانک ها شاهد کسر منابع برای پرداخت تسهیلات بانکی هستیم، گفت: با وجود بهترین وثایق ملکی کمترین اطمینان را به بازگشت تسهیلات پرداختی داریم.
کارشناس دایره ارزی بانک صادرات استان اصفهان گفت: بانک های بزرگ اروپایی همچنان از برقراری ارتباط مستقیم با بانک های ایرانی احتیاط می کنند.
حامد میرزا افزود: بانک های درجه دوم و سوم معتبر با ایران روابط بانکی را از سر گرفتند و حساسیت بیشتر به خاطر ورود ارز به ایران است این در حالیست که در انتقال ارز جهت واردات مشکلات کمتری پیش روست.
وی خواستار اعتماد فعالان اقتصادی بویژه صادرکنندگان به شبکه بانکی شد و گفت: به زودی بانک های معتبر جهانی روابط عادی با بانک های ایرانی را از سرخواهند گرفت.
مصطفی رناسی نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار اجرای واقعی عقود مشارکتی بین بانک و فعالان اقتصادی شد و گفت: کدام بانک حاضر است در یک پروژه زیان ده برای تسهیلات خود سود دریافت نکند؟ این در شرایطی است که طرف دیگر قرار داد عقود مشارکتی بابت سرمایه گذاری زیان دیده است.
قاسم علی جباری عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به آمار صادرات استان اصفهان گفت: با وجودی که ایران جزو ده کشور برتر با ذخایر معدنی است ولی در بخش صادرات مواد معدنی آمار قابل توجهی مشاهده نمی شود.
رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان افزود:معادن استان اصفهان می توانند زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنند.
ارایه تسهیلات بانکی با شرایط مناسب می تواند از تعطیلی آنان جلوگیری کند
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه نقش بانک ها در تامین منابع مالی بنگاه های اقتصادی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در شرایط کنونی ارایه تسهیلات بانکی با شرایط مناسب می تواند از تعطیلی آنان جلوگیری کند.
مرتضی بیشه با اشاره به ثبت 4 هزار و200 واحد تولیدی در سامانه بهین یاب جهت بررسی در ستاد تسهیل استان اصفهان، گفت: 750 واحد تولیدی به بانک معرفی شدند که 35 واحد توانسته اند تسهیلات دریافت کنند.
وی خواستار تسهیل شرایط برای دریافت تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی شد و گفت: تامین مالی مهمترین مساله واحدهای صنعتی و معدنی استان اصفهان است.
وی خدمات بانکی را یکی از پارامتر های مهم محیط کسب و کار برشمرد و گفت: رتبه 118 ایران در رنکینگ جهانی فضای کسب و کار در کنار رتبه 18 مالزی و رتبه 55 ترکیه جای تامل دارد.
علی خیرالهی نایب رییس اول کمیسیون معادن اتاق اصفهان در این جلسه خواستار پذیرش پروانه بهره برداری معادن به عنوان وثایق بانکی شد و گفت: بر اساس نص صریح قانون معادن، پروانه بهره برداری معادن به عنوان وثیقه رهنی قابل قبول است ولی بانک ها به این قانون عمل نمی کنند.
وی ایجاد واحدهای صنایع معدنی و فرآوری، کانه آرایی در کنار معادن را باعث بالا رفتن ارزش افزوده تولیدات معدنی برشمرد و گفت : بالا بودن هزینه حمل مواد معدنی یکی از چالش های بخش معادن است که با ایجاد واحدهای فرآوری معدنی در محیط معدن می توان قیمت تمام شده محصولات معدنی را کاهش داد.
رییس انجمن صنایع همگن سنگ استان اصفهان در این جلسه گفت: تسهیلات بانکی برای تولید باید بلند مدت باشد زیرا فروش واحدهای تولیدی بلندمدت است.
رضا احمدی با اشاره به مشکلات ناشی از بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور بویژه در بخش سنگ گفت: در کنار رکود اقتصادی داخلی صادرات سنگ با چالش های بانکی روبروست.
غزال قریشی عضو کمیسیون معادن در این جلسه با اشاره به مشکلات بانکی فعالان اقتصادی گفت: بخشش جرایم و دیرکردهای تسهیلات بانکی در صورت پرداخت یک جا به کندی در سیستم بانکی عمل می شود.
دبیرکمیسیون معادن و مسئول کمیته صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به یکمین سال فعالیت این کمیسیون، گفت: بخش معادن در دوره های گذشته جزو کمیسیون صنعت و معدن به شمار می رفت ولی در دوره جدید هیات نمایندگان به صورت کمیسیون مستقل در آمد.
شهریار شعبانی ضمن جمع بندی نتایج کمیته ها و کارگروه های تشکیل شده در مرداد ماه از برگزاری همایش قانون و مقررات معدنی شهریور ماه در اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و گفت: در این همایش قوانین و مقررات معدنی با حضور کارشناسان وزارت صمت، خانه صنعت ومعدن، نظام مهندسی معدن استان و فعالان معدنی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی بازدید تیم کارشناسی و متخصص از نمایشگاه سنگ ورونا ایتالیا، نمایشگاه سنگ نیم ور محلات، بررسی تعاملات با کمیسیون معادن اتاق اراک، تشکیل بانک جامع اطلاعاتی معادن و صنایع معدنی استان و بازدیدهای تخصصی معدنی و صنایع وابسته را از مصوبات این جلسه کمیسیون برشمرد.