اقتصاد بازار: رییس انجمن کنترل کیفیت استان اصفهان با اشاره به اینکه ما در استاندارد با جهان فاصله نداریم بلکه در قوانین فاصله داریم، گفت: در کشور ظرفیت های زیادی برای رسیدن به استانداردها و کیفیت کالاهای جهانی داریم اما هنوز به این جایگاه نرسیده ایم که باید علت آن را ریشه یابی کرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار حمیدرضا شجاعت با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات ما به نظام آموزشی بر می گردد، تاکید کرد: متاسفانه این سیستم کیفیت لازم را برای آموزش افرادی که در عرصه کار بتوانند از همه ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری استفاده کنند، ندارد.
وی اضافه کرد: بخش دیگری از مشکل، به کیفیت قوانین و نحوه اجرای آنها مربوط است، چراکه متاسفانه اینقدر بر سر راه تولید مانع به وجود می آید که قانونی به نام رفع موانع تولید، تصویب می شود و بعد حتی همین قانون هم به اجرا در نمی آید.
رییس انجمن کنترل کیفیت استان اصفهان با بیان اینکه قوانین در سراسر کشور به صورت یکسان اجرایی نمی شوند و این به کیفیت کالای بعضی شهرها ضربه می زند، گفت: به طور مثال استان اصفهان به عنوان پایلوت مسایل مالیاتی در بوته آزمایش قرار گرفته است و تولیدکنندگان اصفهانی زیر فشار این موضوع، قدرت رقابت با سایر شهرها را از دست می دهند و واحدهای تولیدی به سمت تعطیلی می روند.
وی اضافه کرد: وقتی تولید با فشارهای مالیاتی و ... روبرو شود تولیدکننده مجبور است هزینه ها را پایین بیاورد و برای کاهش هزینه متاسفانه برخی از تولیدکنندگان به کاهش کیفیت محصول اقدام می کنند؛ البته این موضوع دو طرفه است چراکه امروز قدرت خرید مصرف کننده هم پایین است و به دنبال کالایی با کیفیت و هزینه کمتر است.
شجاعت با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه کیفیت، گفت: ریشه های مسئله باید در بلندمدت و با برنامه ریزی حل شود و قانون گذاران و مجریان آن هم باید نگاه کیفی و فرابخشی به موضوع داشته باشند.
وی اظهار داشت: اگر اصرار به حضور در جامعه جهانی داریم باید ببینیم کشورهای در حال توسعه پیش از این برای رسیدن به جایگاه جهانی در استاندارد و کیفیت چه کرده اند؟
رییس انجمن کنترل کیفیت استان اصفهان با اشاره به اینکه ما به یک زبان مشترک با جهان نیاز داریم، افزود: قوانین تجارت در جهان واضح و روشن است و ما هم باید برای رسیدن به جایگاه جهانی و پیوستن به سازمان تجارت جهانی قوانین باثبات و نظم مالی داشته باشیم که همان زبان مشترک جهانی است.
به اعتقاد وی، ما در استاندارد با جهان فاصله نداریم بلکه در قوانین فاصله داریم.