اقتصاد بازار: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: برای پیگیری تحقق شعار امسال، کارگروهی با اختیارات لازم و کامل تشکیل شود تا اجرایی شدن شعار را با جدیت پیگیری کند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، محمدرضا برکتین عنوان کرد: چند سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را با بررسی شرایط کشور تعیین می کنند، امسال هم به درستی شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» را بیان نمودند. وی ادامه داد: با وجود چنین موضوعی، در عمل دلارهای نفتی به عنوان مانعی در برابر اجرای کامل شعارهای سالانه است. وی با بیان اینکه شکل گیری دولت بزرگ از نظر اقتصادی، بروکراسی اداری، بی برنامگی و قوانین دست و پا گیر با حجم زیاد از جمله تأثیرات اقتصاد نفتی است، چرخش سیستمی دولت و تنظیم آهنگ جدید برای همنوایی بیشتر میان دولت و بخش خصوصی را لازمه تحقق بیانات رهبری در خصوص شعار سال دانست.
برکتین پیشنهاد داد: بهتر است برای پیگیری تحقق شعار سال، کارگروهی با اختیارات لازم و کامل تشکیل شود که در رأس آن نمایندگان قوای سه گانه باشند و تصمیمات آن برای همه گروه ها، نهادها و افراد لازم الاجرا باشد. وی افزود: ذیل این کارگروه، کمیته های تخصصی برای انجام کار کارشناسی شکل می گیرند و تغییرات و تحولات لازم برای اجرایی شدن شعار سال را بررسی و اجرایی می کنند.
وی با بیان اینکه انتظار تغییر و تحول سریع در شرایط کنونی، از ویژگی های جامعه مبتنی بر اقتصاد نفتی است، گفت: برای جاری شدن اقتصاد مقاومتی در کشور، باید ابزارهای متناسب و زمان لازم در نظر گرفته شود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درباره نقش بخش خصوصی در تحقق شعار امسال گفت: بخشی از عملکرد بخش خصوصی در گرو مسائلی مانند نبود بروکراسی اداری و پشتیبانی دستگاه هاست، اما بخشی از آن هم به فعالیت خود این بخش بستگی دارد.
برکتین با بیان اینکه فعالان اقتصادی باید بدانند که در موقعیت کنونی دولت به لحاظ مالی ضعیف تر شده است، اظهار کرد: در چنین شرایطی این بخش باید با ارائه و انتقال نظرات کارشناسی و تفکرات خود به دولت، حضور دولت در اقتصاد را کم رنگ و برای حضور خود، فضای لازم را ایجاد کند. وی اضافه کرد: در ابتدا بخش خصوصی باید تلاش کند تا چالش های مالی و بدهی های خود را با سیاست های مالی صحیح به حداقل برساند و با مدیریت بر بازار و فروش و صرف انرژی بیشتر در بخش بازاریابی و صادرات، حضور خود را در این زمینه تثبیت کند.
برکتین عنوان کرد: همچنین به لحاظ ارتقای کیفیت و گسترش بازارهای فروش، تلاش کند تا با عقد قراردادهای انتقال تکنولوژی و مشارکت در سرمایه گذاری، توان رقابت با برندهای خارجی را در خود افزایش دهد. وی افزود: امروز شاید مشکل اصلی ما سرمایه به معنی پول نیست بلکه چالش اصلی واحدهای ما در حوزه نرم افزاری است یعنی مواردی که شامل دانش فنی، سطح مدیریت و نوع نگاه به ساختار سازمان و عملکرد آن می شود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص توان ماشین سازان داخلی برای دریافت تکنولوژی از سایر کشورها در دوران پسابرجام گفت: همان طور که گفتیم دلارهای نفتی باعث شده اند که بیشتر تکیه ما بر خرید خارجی باشد و این موضوع در همه تار و پود ما رسوخ کرده است؛ بنابراین با وجود توان داخلی در تولید، در کوتاه مدت، عدم خرید ما از کشورهای خارجی امکان پذیر نیست.
برکتین ادامه داد: امروز با وجود اینکه پیچیده ترین دستگاه ها در کشور ساخته می شود، ساده ترین امکانات از خارج وارد می شود و علیرغم برنامه ریزی وزارت صنعت برای حمایت از تولید داخل، بسیاری از دستگاه ها همچنان خریدهای خود را از کشورهای دیگر انجام می دهند. وی افزود: برای حل این موضوع باید هرگونه واردات از کانال وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت بگیرد و نیز هیچ محصولی نباید به صورت مستقیم از خارج وارد شود، یعنی در صورت نیاز به محصول خارجی، طرف معامله خارجی تولیدکننده داخلی باشد تا امکان انتقال تکنولوژی و هم اندیشی واحدهای تولیدی داخلی و خارجی فراهم شود.
برکتین با بیان اینکه خانه صنعت، معدن و تجارت یک تشکّل خصوصی است که سعی می کند در راستای بیان چنین مسائلی به مسئولان و ارائه راه حل های کارشناسی، گام بردارد، اظهار کرد: این تشکل به عنوان یک تشکل فراگیر سعی می کند از یک طرف نیازهای تولیدکنندگان را به مسئولان انعکاس دهد و از طرفی به آنها یاری دهد که بتوانند به برنامه ای صحیح برای آینده دست پیدا کنند. وی ادامه داد: چالش های عظیمی که به وجود آمده باید مورد شناسایی و کارشناسی قرار گیرد و بخش خصوصی که بر واقعیت ها واقف است، در ایجاد آگاهی برای مسئولان تلاش کند تا آن ها به واقع بینانه تر در راه رفع چالش های تولید، تصمیم گیری و عمل کنند.