اقتصاد بازار: ایران از حدود۶۰ سال پیش نسبت به تدوین قوانین سرمایه گذاری اقدام کرده و در قاره آسیا از اولین کشورهایی است که در زمینه قوانین و مقررات سرمایه گذاری خارجی پیش قدم شد. آن چیزی که امروز شاهدیم این است که در تمام اسناد بالا دستی موجود در کشور ما چه سند چشم انداز، چه برنامه های توسعه، چه قوانین و مقررات خاص، و به ویژه بندهای مختلف اقتصاد مقاومتی، سرمایه گذاری خارجی به عنوان یکی از راه های توسعه اقتصادی مد نظر قرار گرفته است. به اعتقاد رضا چینی، پتانسیل های موجود در استان برای سرمایه گذاری، نیاز به فاینانس با سودهای سه تا چهار درصد دارد؛ چرا که با وضعیت اقتصاد داخلی و تسهیلات بانکی 18 درصد، امکان سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران و گرفتن تسهیلات مناسب وجود ندارد.
مدیرعامل آجر نما چین که سعی بر معرفی اقدامات و فعالیت های جدید در این مجموعه دارد و می گوید: شاخص ترین این برنامه ها فعال کردن واحد R&D در سه قسمت تحقق محصولات خدمات مهندسی و جایگزینی ماشین آلات مهندسی و فعال کردن طراحی های جدید و R&D بازرگانی است که تمام این ها موجب شده تا در شرایط رکود همچنان به کار خود ادامه دهیم. وی با اشاره به سرمایه گذاری این مجموعه در تولیدات جدید و نمای خشک ساختمان، می افزاید: در فاز نخست این طرح معضلات بلندمرتبه سازی با ایجاد نمای خشک مرتفع شده اما فازهای بعدی به دلیل مسائل اقتصادی هنوز پیشرفتی ندارد.
وی در ادامه، فرصت های سرمايه گذاری اصفهان را در دو بخش گردشگری و صنعت می داند و می گوید: در بخش گردشگری با توجه به آثار تاریخی و صنایع دستی بسیار در اصفهان، به نظر می رسد بازار خوبی براي سرمايه گذاري در شهر ايجاد شود.
به گفته چینی، برای سرمایه گذاری در این موضوع می توان با کمک دانشجویان هنر، با تلفیقی از هنر و صنایع دستی، محصولاتي را ایجاد کنیم و این می تواند گام بزرگی در سطح جهاني باشد.
وی تأکید می کند: البته زیرساخت های گردشگری در اصفهان بايد ایجاد شود و میراث فرهنگی نیز در این راستا بايد برای ایجاد هتل و فرهنگ سازی توسعه صنعت گردشگري در بین مردم تلاش كند.
به گفته عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، لازمه تمام این اتفاقات در بخش صنعت و گردشگری، موضوع سرمایه گذاری در آب زاینده رود براي ايجاد رودخانه دائمی در این شهر است و به طور قطع اگر این مشکل برطرف نشود به مرور کل اصفهان را از دست خواهیم داد.
وی تصریح می کند: سرمایه گذاری در حوزه آب اصفهان می تواند سود بزرگی برای سرمایه گذاران به دنبال داشته باشد.
چینی می افزاید: اصفهان نیازمند راه اندازی تونل سوم کوهرنگ بوده و به سرمایه گذاری نیاز دارد و مسئولان استان به دنبال این هستند که در برنامه ششم توسعه، سرمایه مورد نیاز بر روی پروژه هاي آبرساني را به گونه ای تأمین کنند و اگر سرمایه گذاران خارجی نیز به این طرح ها ورود پیدا کنند، هم فضای سبز اصفهان و هم کشاورزان سود مناسب را از این موضوع خواهند برد. وی همچنين با اشاره به چهار شاخص اصلي بخش صنعت اصفهان كه زمينه خوبي براي سرمايه گذاري است، بیان می کند: در بخش فولاد، فولادسازان اصفهاني می توانند با تغییراتی در تکنولوژی هاي نسل دوم و سوم خود و تبديل آن به تكنولوژی نسل چهارم با رقبای خود در دنیا رقابت کنند.
مدیرعامل آجر نماچین، سنگ های تزئینی و معادن را دیگر مزیت استان معرفی می کند و می گوید: اصفهان سنگ های تزئینی زیادی دارد و در این فضا می توان سرمایه گذاری خوبی انجام داد. به گفته وی، در بخش مصالح ساختمانی و آجرهای نما با توجه به معادن غنی و متنوع در ایران، می توان آجرهای رنگی متفاوتی در کشور تولید کنیم و در این زمینه نیز صادرات داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به حوزه نساجی و سابقه این بخش در اصفهان، افزود: اصفهان در حوزه نساجی فعالان بزرگی دارد و می توان با کمک سرمایه گذاران خارجی برای توسعه این بخش وارد عمل شویم.
به گفته چینی، نیاز کشور به حوزه نساجی بسیار بالاست و اما به دلیل برخی مشکلات، امروز زیاد به تکنولوژی های جدید مجهز نیستیم و می توانیم با کمک سرمایه گذاران خارجی در به روز کردن این صنعت فعال شویم.
به اعتقاد وی، تمام این بخش ها برای سرمایه گذاری، نیاز به فاینانس با سودهای سه تا چهار درصد دارد؛ چرا که با وضعیت اقتصاد داخل و تسهیلات بانکی 18 درصد امکان سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران ما و گرفتن تسهیلات مناسب وجود ندارد.
وی در خصوص فضای بعد از برجام و تأثیر آن در حوزه سرمایه گذاری، بیان می کند: اقتصاد ایران پیش از برجام به سمت نافرجامی می رفت که به وسیله برجام از آن جلوگیری شد. وی تأکید دارد که به طور قطع، برجام ایران را از جنگ و بی اعتمادی جهان نجات داد.
وی اما می گوید: در مباحث مالی بعد از برجام هنوز دچار مشکلاتی هستیم و خوشبختانه در بازارهای منطقه ای همچون شوروی سابق گام های مناسبی در این زمینه برداشته ایم و امیدواریم صادرات خود را به کشورهای اطراف بیشتر کنیم.
عضو خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تأکید می کند: برجام یک روزه به وجود نیامده که مشکلات اقتصادی ما یک روزه برطرف شود. وی در خصوص اینکه آیا دولت توانسته عملکرد موفقی در حمایت از تولیدکنندگان داشته باشد، می گوید: یکی از مشکلات صنعت این است که تولیدکنندگان نباید انتظار کمک از دولت را داشته باشند. متأسفانه ما در بخش خصوصی یاد گرفتیم که مشکلات را بر گردن دولت بیندازیم.
چینی می افزاید: برای داشتن یک کشور صنعتی، دولت ها باید هم جهت با قوانین باشند و موانع را برطرف کنند. متأسفانه در داخل کشور واحدهای R&D قوی وجود ندارد و تحقیق و توسعه فعال نشده و با نیازهای جامعه همسو نیست. وی با تأکید بر اینکه رانت ها امکان فعالیت بخش خصوصی را نمی دهد، تصریح می کند: شرکت های دولتی و نیمه دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند تا بتوانند با فراق بال فعالیت کنند.
به نقل از نوسان