اقتصاد بازار: رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: پژوهش و تحقیق به معنای جامع نگری و عمق نگری است و جامع نگری و عمق نگری هم به این معناست که تصمیمات ما در درازمدت اثربخش باشد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار محمدرضا برکتین با بیان اینکه اگر تصمیمی بگیریم که در ظرف زمان قابل قبول باشد، باید جامع نگر و عمق نگر باشیم و این امر با پژوهش میسر است، ادامه داد: در جامعه دور شدن از این دو موضوع باعث می شود که مسایل روزمره به ما احاطه کنند و به جای تمرکز بر مسایل مهم و اساسی، وقت و انرژی ما صرف موضوع های زیاد با عمق کم شود.
وی تصریح کرد: تنها راه رهایی کشور از چالش های موجود در هر زمینه ای اهمیت دادن به پژوهش، تحقیق، آمار و اطلاعات و مستندات و در یک کلمه انجام کار علمی است.
وی درباره جایگاه پژوهش در صنایع کشور، گفت: در راه اندازی یک واحد تولیدی و اجرای یک طرح اقتصادی، یک طرح توجیهی تهیه می شود که شرایط بازار، میزان سرمایه مورد نیاز، برآورد بازگشت سرمایه، مواد اولیه در دسترس و به طور کلی صرفه اقتصادی راه اندازی بنگاه را مورد بررسی قرار می دهد.
وی با بیان اینکه متاسفانه این طرح در حال حاضر در حد مکتوبات انجام می شود، افزود: این در حالیست که سرمایه گذاران باید در این زمینه دلسوز سرمایه خود باشند و حساسیت و دقت عمل به خرج دهند تا براساس واقع بینی به سرمایه گذاری اقدام کنند.
برکتین ادامه داد: گاهی اعطای مجوز به برخی بنگاه ها با سوبسیدهایی از سوی دولت ها همراه بوده که این موضوع باعث شده کارآفرینان بدون بررسی واقع بینانه طرح ها، به دنبال دریافت مجوز و اجرایی کردن آن بروند.
وی بیان کرد: در بدنه ارگان های مجوزدهنده هم کارشناسی که شناخت کافی داشته باشد تا آن طرح را بررسی و به کارفرما راهنمایی کند، وجود ندارد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گفت: اینها در حالیست که اکنون واحدهای تولیدی با فراز و نشیب های اقتصادی درگیرهستند و تولیدکنندگان باید با دید عمیق تر و بررسی همه جانبه از ظرفیت های خود و دستگاه ها استفاده کنند.
برکتین با بیان اینکه پایه تهیه یک طرح توجیهی، وجود شفافیت در اطلاعات و قابل پیش بینی بودن پارامترهای اقتصادی است، اظهار کرد: در حال حاضر تصمیم گیری در شرایط کنونی نه غیرممکن ولی مشکل است و باید همه جوانب در آن در نظر گرفته شود.