اقتصاد بازار: نائب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان با اشاره به اینکه خط تولید پلی اکریل توجیه اقتصادی ندارد، گفت: اگر نیمی از کارگران پلی اکریل در محل دیگری مشغول به کار یا در محل دیگر تامین مالی شوند موجب می شود با کار کردن نیمی دیگر از کارگران، کارخانه سوددِه شود. به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، از ابتدای سال جاری تاکنون نگرانی کارگران پلی اکریل اصفهان دو چندان شده و از عدم پرداخت معوقات مزدی خود و بی توجهی مسئولان گلایه دارند .
برای آنها و سایر کارگران شاغل در این واحد صنعتی نگران‌کننده است. از یک طرف دستمزد حدود 2000 کارگر کارخانه پلی اکریل از فروردین ماه پرداخت نشده است و از طرف دیگر، سهامداران این واحد تولیدی فکری به حال اوضاع نابسامان این کارخانه که به گفته کارگران در حال حاضر، با 30 درصد ظرفیت خود فعال است؛ نمی کنند.
کارگران می‌گویند اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند و مسئولان به داد پلی اکریل نرسند، باید به زودی شاهد تعطیلی خطوط تولید و بیکاری خیل عظیم کارگران متخصص این قطب نساجی باشیم.
رضا چینی در باره مشکلات کارخانه یلی اکریل، اظهار داشت: واحدهای صنعتی باید به روز باشند اما متاسفانه کارخانه پلی اکریل خط سیری که برای ماشین آلات خود طراحی کرده، به روز نیست.
وی افزود: اکنون یکی دو خط کارخانه پلی اکریل فوق العاده به روز است و جوابگوی نیاز ایران است ولی سه خط دیگر جوابگوی نیاز جامعه نیست در حالیکه پیش از این پاسخگوی نیاز ایران بود.
نائب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان با بیان اینکه نمی توانیم اعلام کنیم در این شرایط پلی اکریل نباید تعدیل نیرو نداشته باشد، تصریح کرد: زمانی که خط تولیدی جوابگوی اقتصادی ندارد باید برای آن چاره ای اندیشید و کارگر آن را به کار دیگری گماشت.
وی تاکید کرد: درحالیکه چند خط تولید پلی اکریل توجیه اقتصادی ندارد موجب می شود بار اضافی به این کارخانه تحمیل کند و کارگران کار ثابتی نداشته باشند و هزینه های این واحد تولیدی افزایش یابد و مشکلاتی ایجاد کند.
به گفته چینی، متاسفانه این مشکلات در بسیاری از صنایع از جمله ذوب آهن و فولاد مبارکه نیز مشاهده شده و با یک سری کارگر مازاد مواجه هستند.
وی افزود: متاسفانه تشکل های کارگری و تصمیم گیران در استان هیچ روشی را برای تعدیل تعدادی از کارگران برای سلامت خود واحد و ماندن دیگر کارگران در کارخانجات ندارند که این موجب تعطیلی واحد تولیدی می شود.
وی افزود: اکنون برخی از خطوط پلی اکریل افرادی را دارد که حاضرند برای آنها سرمایه گذاری کنند و تعدادی از کارگران را به کار مشغول کنند.
نائب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان بیان داشت: اگر نیمی از کارگران پلی اکریل در محل دیگری مشغول به کار یا در محل دیگر تامین مالی شوند موجب می شود با کار کردن نیمی دیگر از کارگران، کارخانه سوددِه شود.
وی افزود: اما زمانی که صفر و یا صد کارگر باید کار کنند یا از کار برکنار شوند طبیعی است که موجبات تعطیلی پلی اکریل مهیا می شود.
به گفته چینی، تغییر مدیریت پلی اکریل مشکلات این کارخانه و کارگران آن را حل نمی کند.
وی با بیان اینکه اگر دولت دهها مدیر برای پلی اکریل تغییر دهد، باید سوبسید اضافه به کارگرانش بدهد، گفت: پلی اکریل توان پرداخت سوبسید اضافه به کارگرانش را ندارد در حالیکه باید قبول کنیم 50 درصد نیروی این کارخانه مازاد است و اگر این تعداد را تعدیل کرده و دو خط به روز شده تولید شرکت را فعال کنیم می توانیم گفت که مشکل مربوط به نقدینگی یا مدیریت آن بوده است.
نائب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان تاکید کرد: ما باید برای صنایع و خطوط جدید ایده های جدید داشته باشیم نمی توان انتظار داشت زمانی که پلی اکریل با 5 خط تولید و 1000 کارگر کار می کرد همیشه باید این گونه باشد.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر محصول سه خط تولید پلی اکریل به درد ایران نمی خورد، تصریح کرد: ما هر روز باید بستر کار و تولید را به گونه ای مهیا کنیم که مقرون به صرفه باشد و در واحدهای جدید ایده های جدید را پیاده سازی کنیم تا کارگران مشغول به کار شوند.
چینی افزود: زمانی که بستر کار و تولید را سخت تر کنیم و سرمایه گذاری مناسبی در بخش تولید و صنعت نداشته باشیم و بدون توجه به تورم جهانی و کشور نرخ ارز را پایین نگه داریم به طور خود به خود صنایع کشور از موقعیت اقتصادی خود دور می شوند.