اقتصاد بازار: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: سال گذشته حدود 120 معدن در استان تعطيل شده است و نزدیک 150 معدن نیز دچار مشکل هستند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، اسرافیل احمدیه در همایش "وفاق و همدلی؛ نوش داروی بن بست کنونی" با بیان اینکه احترام گذاشتن به تمام مراجعه کنندگان همواره سرلوحه کار اين سازمان بوده است، اظهار کرد: معتقدیم حقوق دولتی باید از محصول نهایی گرفته شود و معاون وزیر صنعت در امور معدنی نیز این نظر را دارند و اگر حقوق دولتی در محصول نهایی در نظر گرفته شود بسیاری از مسایل خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: اما باید توجه داشت اگر حقوق دولتی اخذ نشود یا در زمان مقرر گرفته نشود باید پاسخگو دستگاه‌های نظارتی باشیم، اما همیشه از حقوق تولید کنندگان دفاع می‌کنیم.

احمدیه با اشاره به اينكه استان اصفهان 9 هزار و 200 واحد پروانه بهره برداری صنعت دارد، تصریح کرد: از این تعداد دو هزار و 250 مورد صنایع معدنی هستند و حدود 206 هزار میلیارد ریال در آن‌ها سرمایه گذاری شده كه 142 هزار میلیارد ریال آن به تنهایی در بخش صنایع معدنی است.

وی با بيان اينكه 261 هزار نفر در این بخش صنعت اشتغال دارند که 80 هزار نفر آن در بخش صنایع معدنی فعال هستند، تصریح کرد: حدود 5800 جواز تاسیس صادر شده است كه نزدیک 342 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارند تا بتوانند 180 هزار اشتغال ايجاد كند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان خاطر نشان کرد: استان اصفهان در طرح‌های بالای 40 درصد در کشور از نظر اشتغال و سرمایه‌گذاری بالاترین تعداد را دارد که امیدوارم با کمک همه فعالان بتوانیم این طرح‌ها را به بهره برداری برسانیم تا 180 هزار شغل مستقیم ایجاد شود.

احمدیه با بيان اينكه تاكنون 255 پروانه اکتشاف معدن و 108 گواهی کشف در استان صادر شده است، تصريح كرد: از سال گذشته حدود 120 معدن در استان تعطيل شده است و نزدیک 150 معدن نیز دچار مشکل هستند، اما تعطیل هنوز نشدند.

وی با بیان اینکه قطعا سخت‌گیری‌های در رابطه با سوخت در استان وجود دارد، گفت: واحدها هر چقدر که سوختند درخواست کردند ما معرفی کردیم، اما کمیته سوخت ضوابطی دارد که آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد اما تاکید داریم به دلیل بدهی و یا موارد دیگر مواد ناریه و سوخت معادن را کسر نکنید و تحویل بدهید چرا که این واحدها با تولید مي‌توانند حقوق دولتی را پرداخت کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه در بخش معدن حدود 40 میلیون تن در سال استخراج داریم، گفت: حدود 9 هزار نفر در بخش معدن استان اشتغال دارند و 24 اتاق اصناف و 605 اتحادیه صنفی در استان فعال است و 161 هزار واحد صنفی در استان وجود دارد.

احمدیه با اشاره به تعدادی از پروژه‌های انجام شده توسط این سازمان در استان گفت‌: تعداد پرونده‌های بهره‌برداری 1459 مورد بوده که 46 هزار میلیارد رسال سرمایه گذاری داشته و براي 25 هزار نفر شغل ایجاد کرده است؛ 33 طرح بالای 100 نفر را به بهره برداری رساندیم که حدود 8 هزار و 446 میلیارد ریال براي آن سرمایه گذاری شده و زمينه ايجاد 5600 شغل را ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: به 41 طرح بالای 100 نفر را جواز تاسیس داده‌ایم که در آن‌ها 23 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری می‌شود و برای 10 هزار نفر نیز اشتغال ایجاد خواهند کرد. در این مدت 174 پروانه اکتشاف و 141 مورد گواهی کشف و 319 مورد پروانه بهره برداری در بخش معدن صادر شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه در بخش بازرگانی نیز 52 هزار پروانه و حدود 895 کارت بازرگانی صادر شده است، گفت: طرح‌های را در رابطه با اقتصاد مقاومتی مطرح کردیم و هفت طرح برای ما در نظر گرفته شد که مهم‌ترین آن طرح رونق بود.

احمدیه افزود: در طرح رونق براي حدود 734 واحد صنعتي در استان، هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شد كه در این رابطه بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای نیازمند در بخش‌هاي صنعت و کشاورزی پرداخت شد.