نوسان: گفته می شود کمیود مواد اولیه یکی از چالش های اساسی در توسعه فولاد کشور است. با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهیری، برای برطرف کردن نگرانی ها از این موضوع، جه تدابیری اتخاذ شده و آیا جهش تولید در این مجموعه قابل دسترس است؟

شرکت فولادمبارکه به واقع سال جهش تولید را با جهش تولید آغاز کرد و غلی رغم محدودیتهای موجود در تامین مواداولیه از ظرفیتهای تولید خود به بهترین نحو ممکن در سال 1399 استفاده کرد. برای تداوم این موضوع مدیریت توزیع مواد اولیه در کل زنجیره تولید فولادکشور، قطع دست دلالان و جلوگیری از خام فروشی توسط وزارت صمت ضروری به نظر می رسد.

در این میان هلدینگ فولاد مبارکه در جهت مقابله با کمبود مواد اولیه با راه اندازی طرح های توسعه درفولادسنگان بخشی از کمبود مواد اولیه خود شامل کنسانتره و گندله را تولید نموده و بخشی دیگر از کمبود مواد اولیه  با افزایش بهره وری خطوط تولید کنسانتره و گندله موجود جبران نموده و همچنین با تغییر  میکس شارژمواداولیه بخشی از کنسانتره غیر قابل مصرف با تدابیر اتخاذشده در مدار مصرف قرار گرفته  وبا تعامل  با معادن بزرگ وکوچک   بخش عمده کمبود مواد اولیه را تامین نموده تا مانعی در جهت جهش تولید در فولاد مبارکه  وجود نداشته باشد و رکورد های ۵ ماهه ابتدای ۹۹ گویای این مطلب می باشد.

نوسان: از دید شما ریشه عدم تامین پایدار سنگ آهن برای فولادسازان چیست؟ و شرکت فولادمیارکه برای تامین سنگ آهن مورد نیاز خود چگونه برنامه ریزی نموده و در این راه چه انتظاری از تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن کشور دارد؟

متاسفانه در طول سالیان گذشته شرکتهای معدنی به جای سرمایه گذاری، تمرکز خود را بر سرمایه گذاری در حوزه های پایین دست معطوف کرده اند و این جهت گیری باعث شده که در حال حاضر سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه های فولادسازی در طول سالیان قبل معطل خوراک خود هستند. شرکت فولادمبارکه برای رفع نگرانی های موجود با تشکیل معاونت معدنی، ورود خود به حوزه معدن را اعلام نموده  و تلاش دارد با سرمایه گذاری در این حوزه بخشی از نیاز خود را تامین نماید. انتظار فعالان حوزه معدن از متولیان صنعت کشور آن است که با مدیریت صحیح زنجیره فولادکشور از هدر رفت منابع سرمایه گذاری های پیشین و منابع موجود جلوگیری به عمل آورند. بدون تردید نگاه بخشی و قومی دستاوردی به جز اتلاف سرمایه و انرژی کشور نخواهد داشت.

نوسان: تحلیل شما از مجموعه سیاست ها و تدابیری که وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با جلوگیری از خام فروشی اندیشیده چیست؟ و آیا با اعمال تعرفه روی سنگ آهن، گندله، فروآلیاژها و . . . می شود از خام فروشی جلوگیری کرد؟

باید باور داشت که تامین ارز از اولویت های اساسی کشور است. اما تامین ارز با خام فروشی جز خسارت برای نسل حاضر و آینده سودی نخواهد داشت. در سال گذشته با اعمال تعرفه بر صادرات سنگ آهن از خروج بخشی از سرمایه های کشور جلوگیری شد. اما متاسفانه با افزایش قیمت ارز، اثر این تعرفه کاهش یافته است و صادرکنندگان به روشهای مختلف اقدام به صادرات می کنند. بدون شک مدیریت توزیع مواد بین واحدهای تولیدی و رفع نیاز ارزی شرکتهای معدنی توسط ارز حاصل از صادرات صنایع پایین دستی به منظور جلوگیری از خام فروشی پیشنهاد می گردد.

نوسان: برنامه های آتی فولاد میارکه اصفهان برای رشد و توسعه فعالیت ها و تولید محصولات جدید در چه مواردی خلاصه شده است؟

واحد MPT فولادمبارکه در راستای شناسایی تکنولوژی، طراحی فرایند، مشاوره تخصصی و آموزش تولید فولادهای ویژه، همچنین استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز رایانه ای و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و نیز بهره گیری از توانمندیهای مراکز علمی و پژوهشی شاخص کشور از جمله پژوهشکده فولاد دانشگاه صنعتی اصفهان را در سرلوحه اقدامات خود قرار داده است. برخی از برنامه های آتی این واحد در راستای توسعه محصولات مجتمع فولادمبارکه و پاسخ به نیاز کشور در زمینه گریدهای فولادی ویژه در شرایط تحریمی به شرخ ذیل است:

اول: بومی سازی طراحی و تولید فولادهای پراستحکام پیشرفته (AHSS) مورد استفاده در صنعت خودرو با تاکید بر فولادهای دوفازی (DP)

دوم: تدوین دانش فنی طراحی و تولید بومی فولادهای الکترونیکی مورد استفاده در ساخت الکتروموتورها و ژنراتورهای برق

سوم: توسعه سبد محصولات فولادمبارکه در زمینه ورق های فولادی عملیات حرارت پذیر

چهارم: تامین نیاز صنایع و نیروگاههای حرارتی کشور به ورق های فولادی مقاوم به خورندگی

پنجم: توسعه سبد محصولات فولادمبارکه در زمینه فولادهای خطوط لوله انتقال نفت و گاز ترش.