رئیس هیئت عامل ایمیدرو دربارۀ وضعیت تولید در هفت‌ماهۀ نخست امسال گفت: طی این مدت، به‌رغم همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و با رعایت ضوابط مربوطه، با رشد و همچنین جهش تولید برخی محصولات ازجمله آلومینیوم مواجه بودیم؛ به‌طوری‌که تولید این فلز با ۷۰ درصد جهش همراه شد.

وی افزود: تولید در زنجیرۀ آهن ازجمله کنسانتره، گندلۀ سنگ‌آهن و آهن اسفنجی به ترتیب ۴، ۸ و ۱۱٫۴ درصد افزایش یافت. تولید کاتد مس نیز ۶ درصد رشد کرد.

بازارگردانی ۸ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ

غریب‌پور دربارۀ نقش معدن و صنایع معدنی در بورس گفت: در ماه‌های اخیر ارزش بازارگردانی شرکت‌های این حوزه ازجمله صنایع مس،فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، فولاد خوزستان و… به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: این شرکت‌ها علاوه بر بازارگردانی، با افزایش سرمایه، گام‌های بلندی در جهت توسعۀ این بخش برداشته‌اند.

غریب‌پور در ادامه گفت: شرکت چادرملو بیش از ۵۸۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته است. شرکت ملی مس نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان و پس از آن فولاد مبارکه ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهد داشت.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با تأکید بر اینکه در زنجیرۀ معدن و صنایع معدنی خبرها امیدوارکننده است، گفت: فقط شرکت ملی مس و فولاد مبارکه افزون بر ۴ میلیارد یورو پروژۀ توسعه‌ای در اختیار دارند که در نهایت به تقویت حقوق سهامداران می‌انجامد.

به گفتۀ وی، ارزش طرح‌های توسعۀ شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی، معادل ۴٫۵ میلیارد یورو (به‌صورت ارزی)، و ۴۰ هزار میلیارد تومان (به‌صورت ریالی) است.

غریب‌پور با اعلام اینکه معدن و صنایع معدنی ۲۴ درصد بورس را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: آیندۀ این شرکت‌ها از وضعیت کنونی بهتر خواهد بود و بازار روبه‌رشدی خواهند داشت.

شایان ذکر است پیشنهاد افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ ۲۰۹۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۳۰۴۵۰۰ میلیارد ریال در تاریخ ۱۱ آذر ماه به تصویب هیئت‌مدیره رسیده و جهت اظهار نظر به حسابرس و بازرس قانونی شرکت ارسال شده است. بدیهی است که پس از تأیید حسابرس قانونی، انجام افزایش سرمایه منوط به تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت خواهد بود.