گفته می شود شرکتی به نام تأمین آب استان اصفهان تشکیل شده که وظیفه عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس به استان اصفهان را برعهده گرفته است. شرکتهای فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، پالایشگاه، اتاق بازرگانی اصفهان، شهرداری اصفهان و برخی دیگر از شرکت‌های فعال در اصفهان ازجمله نیروگاه در ایجاد این شرکت مشارکت کرده اند. البته در این مشارکت، شرکت فولاد مبارکه دو برابر سایرین سرمایه‌گذاری کرده و 29 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد. به گفته منابع آگاه، هزینه اجرایی این پروژه حدود 36 هزار میلیارد تومان خواهد بود و این پروژه ظرف مدت 5 سال به بهره‌برداری خواهد رسید. میزان اشتغال‌زایی این پروژه برای زمان اجرا و طول بهره‌برداری در 5 سال حدود 14 هزار نفر تخمین زده شده است. این طرح به طول ۹۱۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه پمپاژ آب پیش‌بینی شده  و تاریخ پایان آن سال ۱۴۰۴ خواهد بود.با اجرایی شدن این پروژه و در کنار آن انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ، مشکلات کم‌آبی استان تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد و زاینده‌رود به‌صورت دائمی نیاز صنایع کشاورزی و استان به آب را تأمین خواهد کرد. همچنین با اجرای پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به اصفهان، برداشت صنایع از زاینده‌رود تقریبا صفر خواهد شد.

رویکرد جدی فولاد مبارکه
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: علاوه بر پروژه‌های بهینه سازی و کاهش مصرف آب، طی دهه گذشته پروژه‌هایی در جهت استفاده از پساب صنعتی و آبی که استفاده شرب ندارد تعریف شده است. محمدیاسر طیب‌نیا در بازدید از تصفیه خانه آب بابا شیخعلی با اشاره به تلاش‌های جدی فولاد مبارکه از حدود یک دهه قبل در زمینه  کاهش مصرف آب، اظهار کرد: مصرف بهینه آب، رویکرد جدی فولاد مبارکه بوده است، به طوری که هم اکنون می‌توانیم ادعا کنیم در سرانه مصرف آب به زیر شاخص‌های بین المللی در صنعت فولاد رسیده‌ایم. وی گفت: علاوه بر پروژه‌های بهینه سازی و کاهش مصرف آب، طی دهه گذشته پروژه‌هایی در جهت استفاده از پساب صنعتی و آبی که استفاده شرب ندارد تعریف شده است.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اين که از سال 1392 به بعد با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، هفت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش اجرای شبکه جمع آوری و احداث تصفیه خانه فاضلاب شده، افزود: با سرمایه گذاری انجام شده پساب شهرهای زرین شهر، چمگردان، زاینده رود، سده، ورنامخواست، مبارکه، کرکوند، دیزیچه و زیبا شهر جمع آوری و پس از تصفیه برای کاربرد در صنعت به مجتمع فولاد مبارکه منتقل می شود. وی اجرای پروژه‌های جمع آوری و تصفیه پساب از سوی فولاد مبارکه را در کشور بی نظیر دانست  و اظهار امیدواری کرد با عملیاتی شدن پروژه انتقال آب خلیج فارس در دو ماه آینده، به زودی شاهد این باشیم که کل آب مورد نیاز صنعت و به ویژه فولاد مبارکه از پساب و پروژه انتقال آب خلیج فارس تأمین شود. طیب نیا با تاکید بر اين که مجتمع فولاد مبارکه مشکل آب در کشور و استان را مشکل خود می‌داند، گفت: به عنوان مصرف کننده آب برنامه هایی داریم، در عین حال باتوجه به این که حل مشکل آب نیاز به سرمایه گذاری‌های کلان دارد،  این مهم را جزو اولویت‌های خود قرار داده‌ایم و ان شاالله ظرف یکی دو ماه آینده پروژه های جدیدی را شروع خواهیم کرد.

تمام حقابه ها

داده می شود

معاون پیشین فنی و عمرانی استاندار اصفهان در ارتباط با پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان گفت: در این ارتباط باید دو تفاهم نامه کلی تدوین می‌شد تا بتوانیم از برق نیروگاه استفاده و آب را منتقل کنیم که این تفاهم‌نامه با وزارت نیرو امضا شد؛ البته استان یزد نیز در کنار اصفهان قرار گرفت. حجت اله غلامی ادامه داد: برای اینکه آب را وارد سیستم دستگاه آب‌شیرین‌کن کنیم، باید دمای آب را افزایش می‌دادیم که خوشبختانه فرایند انتقال آب نهایی شده و امیدواریم ۹۳۰ کیلومتر مسیر را به خوبی پیش ببریم. وی با بیان اینکه امور مربوط به زمین ۱۰۰ هکتاری بندر سیریک مجاور نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی برای اجرای پروژه آب شیرین‌کن انجام و نهایی شده است، تصریح کرد: برای بخش اول مسیر انتقال آب که باید از بندرعباس عبور کند، که بر این اساس، تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای بین استانداران اصفهان، یزد و هرمزگان امضا شده است. غلامی افزود: با توجه به اینکه بخشی از سرمایه‌گذاران این طرح فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالایشگاه و نیروگاه هستند، برای تأمین حدود ۳۰۰ هزار تن ورق اقدامات لازم انجام شده و بی شک انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس به اصفهان اتفاق می‌افتد. به گفته وی با تحقق طرح انتقال آب، تمام صنایع استان بی نیاز از آب حوضه زاینده‌رود خواهند شد و حقابه کشاورزان نیز به آنها داده خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار حقابه کشاورزان و خسارت خشکسالی را پرداخت خواهیم کرد، گفت: پیشنهاد یک هزار و ۳۰۰ میلیاردی حقابه کشاورزان به دلیل محدودیت تأمین بودجه به ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته که در صورت تصویب این رقم در دولت، بخش اول پرداخت حقآبه‌ها محقق خواهد شد. غلامی همچنین با اشاره به پروژه بهشت آباد، گفت: عملیات اجرایی پروژه بهشت‌آباد سال ۹۰ با انتخاب پیمانکار آغاز و ۶۰۰ متر اولیه تونل حفاری شد؛ پس از آن بنا به دلایل سیاسی کار تعطیل شد و تا سه سال پیش موضوعات فقط پیرامون اختلافات مطرح بود تا اینکه موضوع به وزارت نیرو کشیده شد و دستور قاطع ریاست جمهوری وقت در این باره صادر شد.

بدون تردید رویکرد فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته کاهش میزان برداشت آب از زاینده‌رود بوده است. رودخانه ای که قرن‌ها سرچشمه حیات و رشد در مرکز ایران زمین بوده و سال‌هاست بر اثر بی‌توجهی و دخالت بی‌حساب و کتاب در نظام طبیعت، گرفتار خشکی شده و جریان دوره‌ای شده است. این رودخانه مشکلات متعددی برای محیط ‌زیست، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری، بخش کشاورزی و تامین آب آشامیدنی ایجاد کرده است و بی‌تردید هر طرحی برای کاهش برداشت‌ها و احیای دائم آن ضروری و لازم الاجرا خواهد بود.