در ابتدای این نشست گزارشی از روند و عملکرد مراکز خدماتی اعم از ثبت سفارش و خرده فروشی ارائه شد. این گزارش با تمرکز بر فروش داخل استان، فروش به تولید کننده، خرده فروشی و ارائه خدمات ارائه شد. سپس با تبیین استراتژی‌های سال ۱۴۰۱ و رسالتی که برای مراکز خدماتی به عنوان بازوان توانمند فولاد مبارکه در توسعه بازار وجود دارد، ادامه یافت. همچنین بازاریابی و فروش محصولات فولاد مبارکه به مصرف کنندگان کوچک و معرفی تولیدکنندگان توانمند فولاد مبارکه، به عنوان اولین ماموریت این مراکز مورد تاکید قرار گرفت. مباحث مربوط به خرده فروشی محصولات و توجه به نیازهای مشتریان نیز بخش دیگری از این گزارش بود.

لزوم حمایت از مراکز خدماتی فولاد مبارکه

احمد سعیدبخش، مدیرعامل هلدینگ آتیه فولاد نقش جهان نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: وضعیت بازار در سال جاری مناسب نبوده است و به نوعی باید حمایت شویم که بتوانیم از این بحران عبور کنیم. به طور مثال سررسید خیلی از ال سی های مراکز خدماتی گذشته است و بعضا حدود ۲۴ درصد جریمه داریم که انتظار داریم به این جریمه ها نگاه مثبتی شود و به آن‌ها امتیاز یا تخفیف داده شود. همچنین فروش اعتباری را بتوانیم جاری کنیم و نگاه مثبت به این مراکز وجود داشته باشد. این مراکز همچنین باید محصول با کیفیت دریافت کنند. 

«شفافیت» و «تعالی»

دستور کار جدی فولاد متیل

رضا حیدری، مدیرعامل فولاد متیل، نیز در این نشست ضمن تاکید بر اینکه شفافیت در دستور کار این شرکت قرار دارد، اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه دارای نماد زرین تعالی سازمانی است و حق این است که شرکت‌های تابعه و وابسته به فولاد مبارکه هم از این مدل‌ها و سیستم‌ها بهره‌مند بشوند. وی با اشاره به پیش بینی کارشناسان در زمینه تداوم رکود در سال آینده، افزود: از آنجا که حاشیه سود محصولات در حال کاهش است، ما باید هزینه‌های مالی عملیات خرید را به هر میزان ممکن کاهش دهیم. این آمادگی و درخواست را داریم که با تعاملی که با همدیگر داریم به سمت مدل‌ نههایی برویم که هزینه‌ها را کاهش دهد. این مهم می‌تواند با تغییر ماهیت قراردادها یا استفاده از ظرفیت‌های بانکی انجام شود. مدیرعامل فولاد متیل الزام به تحلیل محیطی برای شرکت‌های تابعه و وابسته و همچنین بازاریابی موثر را گام جدید متیل به سمت فولاد مبارکه قلمداد کرده و از معاون فروش فولاد مبارکه درخواست کرد تا در تخصیص محصولات به شرکت‌ها، به پیشنهاد آنان که حاصل نتایج بازاریابی است، توجه ویژه داشته باشد. 

ورق فولادی به دست

مصرف کننده نمی‌رسد

حسین زرعی روزبهانی، دبیر دبیرخانه مراکز خصوصی، نیز گفت: الان مشکل توزیع ورق این است که ورق در بورس به دست مصرف کننده نمی‌رسد. ما با مشتریان واقعی سروکار داریم که دسترسی به ورق ندارند و نمی‌توانند در بورس خرید کنند. وی افزود: در صورت امکان مدیران یا نمایندگان این شرکت ها باید در قالب هیئت سه نفره در دفتر مراکز جلسه ماهانه داشته باشند و این مسائل را به روز تجزیه و تحلیل کنند چون مسائل حوزه فولاد به روز است. دبیر دبیرخانه مراکز خصوصی اظهار کرد: باید در سطح وزارتخانه این مسائل توزیع ورق را مطرح کنیم و این گره ها را به صورت کارشناسی شده به سمع مسئولین برسانیم و بتوانیم با کمک آنها به سمت حل این مشکلات برویم.

لزوم تقویت و توانمندسازی مراکز خدماتی

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه گفت: یکی از دغدغه‌های مهم این شرکت تقویت توانمندی مراکز خدماتی به ویژه در حوزه ارائه خدمت به مشتریان است. وجود این مراکز در سراسر کشور، مزیت فولاد مبارکه در برابر رقباست. محمد تاجمیر ریاحی، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰، سال سختی برای فولاد مبارکه بود و طبعا بخشی از این مشکلات نیز به مراکز خدماتی منتقل شد. در سال جاری حدود ۱۵۰ هزار تن ورق گرم توسط فولاد مبارکه به کشور وارد و به صورت تلفیقی عرضه شد. تاجمیر ریاحی با اشاره به مشکلات فولاد مبارکه در تولید محصول گفت: ما ملزم هستیم کل اطلاعات را با وب سرویس به وزارت خانه تحویل دهیم. سختگیری‌هایی که در این برنامه‌ها وجود دارد صرفا به دلیل فولاد مبارکه نیست. اگرچه اجرای چنین اقداماتی در برنامه‌های فولاد مبارکه نیز بوده اما دلیل عمده آن الزام ارسال اطلاعات به وزارتخانه است. مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه گفت: در ۱.۵ سال گذشته عدم فروش هیچ کالایی در خارج از بورس توسط شرکت فولاد مبارکه بسیار پررنگ بوده است؛ اما خوشبختانه تاکنون این موضوع به قانون تبدیل نشده است. تاجمیرریاحی افزود: دغدغه ما به جد این است که مراکز خدماتی توانمند باشد. ارائه خدمات در مراکز خدماتی ضعیف است و باید تقویت شود. در آینده نزدیک و با آغاز بهره‌برداری از شرکت‌های نوردی جدید مثل گل گهر و جهان آرا، فولاد مبارکه باید برای رقابت جدی در آینده آماده شود. وی همچنین گفت: فولاد مبارکه از مراکز خدماتی خود حمایت می‌کند؛ اگر طی سال‌های اخیر اینگونه نبود، در پستی و بلندی‌های موجود، بسیاری از آن‌ها تعطیل می‌شدند. مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: تخلیه محصول در مراکز باید تا آخر سال انجام شود. طی ۶ روز ابتدایی سال نیز باید افرادی در مراکز برای تخلیه یا دریافت احتمالی محصول حضور داشته باشند.