در آیین گرامیداشت روز خبرنگار، رونمایی از تولید انحصاری آرک معدن TH29 برای اولین بار در خاورمیانه در ذوب آهن اصفهان با هدف حفظ ایمنی و سلامت کارگران معدن و افزایش بهره وری انجام شد.

توسعه کشور به همت تلاش کارشناسان خطوط تولید

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار معاون بهره‌ برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان در آیین رونمایی از این محصول اظهار نمود: این محصول در مستحکم نگه داشتن سازه های تونل معادن در عمق مورد استفاده قرار می گیرد.

مهرداد تولائیان اضافه کرد: محصولات” H ”  در سرعت احداث ساختمان سازی در زمینه مسائل ایمنی به صنعت ساختمان سازی کمک می کند و با تولید این محصولات نیاز  کشور به واردات این کالا رفع می گردد.

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان خاطرنشان نمود: تلاش کارشناسان در خطوط تولید توسعه معادن است که خود  یکی از مسیرهای توسعه کشور به شمار می رود.

تولائیان با اشاره به اینکه  رسالت ذوب آهن تولید محصولاتی است که در کشور تولید کننده ندارد، گفت: تلاش می کنیم تا پایان سال اینگونه محصولات را تولید و کشور را از واردات آنها بی نیاز کنیم.

تولید محصولات ذوب آهن مطابق با استانداردهای منطقه و جهانی

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه ذوب آهن یکی از بزرگترین صنایع زیربنایی و اولین تولید کننده محصولات فولادی ساختمانی در ایران است، توضیح داد: عملیات اجرایی احداث کارخانه در سال 1346 و بهره برداری از آن با ظرفیت اولیه، 550هزار تن در سال 1350 آغاز گردید.

او گفت: این کارخانه از تکنولوژی کوره بلند و استفاده مستقیم از سنگ آهن در فرایند تولید بهره می برد. ضمن آنکه محصولات ذوب آهن را مطابق با استانداردهای منطقه و جهانی با استفاده از تکنولوژی های مدرن، تولید و در بازار داخل و بیش از 30 کشور دنیا عرضه نموده است.

دو رویکرد اصلی ذوب آهن، حفظ ایمنی کارگران و افزایش بهره وری

کوهی در صحبت از محصولات ذوب آهن گفت: انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و شمش (فراورده های ساختمانی)، مفتول کلاب و میلگردهای صنعتی و... را تولید می کنیم. اکنون با همت متخصصان داخل با هدف حفظ ایمنی و سلامت کارگران معدن و افزایش بهره وری در استفاده از معدن به تولید آرک TH29 دست یافته ایم. او خاطرنشان کرد: این محصول برای اولین بار درایران و خاورمیانه توسط ذوب آهن به بهره برداری رسیده است.

او درباره وضعیت تولید در ذوب آهن اصفهان ادامه داد : برای تولید این محصول از هیچ کارشناس خارجی استفاده نشده و توسط مهندسان  داخلی و استفاده از مهندسی معکوس به این تولید منحصر به فرد دست یافته ایم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، پس از رونمایی از آرک معدن TH29 درجمع خبرنگاران  ضمن پاسداشت روز خبرنگار اظهار نمود: ذوب‌آهن نه‌ تنها در فولاد که در پیش‌ تولید، صورت‌ وضعیت نویسی و آموزش‌های اصلی در کشور همواره پیشرو بوده است.

ریل ذوب آهن اصفهان بعنوان ریل ملی در کشور

مهدی کوهی با اشاره به حضور فعال ذوب آهن در تولید محصولات طویل گفت: خوشبختانه این شرکت موفق به توسعه  محصولات صنعت ریلی گردیده است و تیر آهن ۱۸ را نیز  به راحتی تولید می کند. ضمن آنکه ریل ذوب آهن اصفهان به عنوان ریل ملی در کشور مطرح می باشد.

کوهی با اذعان به تولید داخلی بیش از 85درصد از قطعات مکانیکال مورد نیاز که قبلا از خارج وارد می شد، اظهار کرد: با کمک شرکت های دانش بنیان این محصولات در داخل بومی سازی شده است. ضمن آنکه فرایند بازیافت در ذوب آهن اصفهان بگونه است که هیچ چیز دور ریخته نمی شود و در پروسه های مختلف به ترکیبات و محصولات دیگری تبدیل می گردد.

تلاش ذوب آهن برای توسعه صنعت ریلی کشور

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در صحبت از قدمت راه آهن ذوب آهن، عمر این ناوگان را همزمان با سن راه آهن در کشور عنوان کرد و از تعمیر و بازسازی لوکوموتیوها خبر داد و افزود: به سمت و سویی می رویم که علاوه بر تعمیر و به روزرسانی تجهیزات، به توسعه صنعت ریلی کشور کمک نماییم.

او دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به استفاده از بازنشستگان این کارخانه به عنوان عناصر مهارتی و تکنسین های باتجربه افزود: دیگر اقدامات پیشرو در ذوب آهن اصفهان، توسعه و ساخت صفر تا صد پروژه های مهمی مثل فولاد خراسان است.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن در پایان گفت: با وجود تحریم‌های بسیار ظالمانه و غیر منصفانه برخی از کشورها علیه ما، می توان با قدرت اعلام نمود که  ذوب‌آهن در تولید ریل با شرکت هایی مانند کورتنر آلمان  رقابت می کند.

لازم به توضیح است که ذوب‌آهن اصفهان اولین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولید کننده محصولات طویل در خاورمیانه است که با ظرفیت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند. کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسید. این کارخانه که در جنوب غربی استان اصفهان قرار دارد، نقش مهمی در شکل گیری دیگر صنایع فولادی ایران ایفا نمود و به همین دلیل، لقب مادر صنعت فولاد کشور را به خود اختصاص داده است.

فرزانه افسرطه