فولاد از جمله صنایعی است که برحسب جریان مواد اولیه، ایجاد درآمد و اشتغال، دارای ارتباطات پسین و پیشین بسیار قوی است؛ به طوری که کلیه اقتصادهای صنعتی مهم با وجود یک صنعت فولاد قدرتمند شناخته می‌شوند و حتی رشد بسیاری از کشورهای توسعه یافته فعلی در مراحل اولیه توسعه تا حد وسیعی به قدرت صنایع فولاد وابسته بوده است. در کشور ما علیرغم اینکه سابقه تولید فولاد به بیش از نیم قرن پیش باز می‌گردد، به این علت که ایجاد و گسترش صنعت فولاد از ابتدا مبنی بر راهبرد تأمین نیازهای توسعه صنعتی کشور و لزوم جایگزینی واردات صورت گرفته، کانون توجه بخش خصوصی به سمت صنایع مصرفی سوق یافت و دولت به عنوان متولی این صنعت از ابتدایی ترین حلقه تولید فولاد تا انتهای فرایند قیمتگذاری را تحت کنترل و نظارت داشته و دارد

 

فرصتی برای ارائه نوآوری ها

با این وجود، شاید پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فولاد و متالورژی اصفهان نمایانگر تلاشی مجدانه برای زنده‌ نگه‌داشتن اقتصاد کشور باشد. این نمایشگاه با حضور بزرگان صنعت فولاد کشور در اصفهان برپا می‌شود و جایگاه خود را به عنوان معتبرترین نمایشگاه صنعت فولاد کشور تثبیت کرده و شرکت‌های معتبر بزرگی توانمندی‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

نمایشگاه فولاد اصفهان، فرصتی برای کشف محصولات و نوآوری‌های جدید در صنعت فولاد است که به تعامل و کشف راه‌های تجاری جدید برای صنعت رو به رشد در شرایط نامطلوب اقتصادی می‌انجامد. این نمایشگاه با نمایش محصولات و خدمات حوزه فولاد در بین بازدیدکنندگان متخصص، فرصت‌های شگرفی را برای کلیه مشارکت‌کنندگان فراهم می‌کند تا ارزش برند خود را ارتقا دهند. نمایشگاه امسال اصفهان، فرصتی را برای تولید کنندگان و شرکت‌های مرتبط با فولاد فراهم می‌کند تا جدیدترین تجهیزات، فناوری‌ها و بهترین شیوه‌های تولید خود را از طریق نمایش زنده در فضایی بالغ بر 8 هزار متر مربع به نمایش بگذارند. این امر همچنین بستری ویژه را برای خریداران، فروشندگان، ارائه‌دهندگان فن‌آوری، تولیدکنندگان، بازرگانان، واردکنندگان، سرمایه‌گذاران و سایر سازمان‌ها و موسسات وابسته به صنعت فولاد گسترش می‌دهد تا تعامل و توسعه روابط تجاری در زمینه صنعت فولاد را دنبال کنند. نمایشگاه فرصتی برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های بی‌شمار، معاملات تجاری خودجوش و بحث و گفتگوی پر جنب و جوش و تبادل تخصصی بین غرفه‌داران و بازدید کنندگان حرفه‌ای است.

 

شاهد شکوفایی

مشارکت‌کنندگان پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته از استان‌های سراسر کشور در این نمایشگاه حضور می‌یابند و دستاوردهای خود در زمینه‌های ریخته‌گری، تولید فولاد، چدن و فلزات غیرآهنی، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی وابسته، تصفیه‌خانه‌های صنعتی و خدمات صنعت متالورژی و شکل‌دهی فلزات را در معرض بازدید متخصصان و بازدیدکنندگان قرار خواهند داد. حضور شرکت‌های صاحب‌نام و برندهای معتبر در این نمایشگاه نشان می‌دهد که نمایشگاه فولاد اصفهان، جایگاه مهم خود را در میان فعالان صنعت فولاد که صنعت کلیدی و مادر کشورمان به شمار می‌رود، تثبیت کرده است. همه این شرکت‌ها تلاش می‌کنند شرایط مناسبی در حوزه اقتصادی کشور ایجاد کنند. نکته اصلی در برگزاری این نمایشگاه آن است که باید به بخش خصوصی، نمایشگاه و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اعتماد کنیم تا شاهد شکوفایی اقتصاد و توسعه ایران اسلامی باشیم. حضور در نمایشگاه فولاد این فرصت را فراهم می‌آورد که روندهای در حال تغییر را پیش از وقوع پیش‌بینی و در راستای تطبیق با آن عمل کنند. در قالب نمایشگاه می‌توان با مشتریان بالقوه و شرکای آینده دیدار و گفتگو کرد. همین عامل سبب می‌شود که عامل تحرکی برای فعالان در نمایشگاه فولاد ایجاد شود. البته در چنین شرایطی نباید این نکته را از نظر دور داشت که با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر توسعه صنعت کشور و ضرورت تولید انبوه، می‌بایست راه‌اندازی طرح‌های توسعه تولید فولاد کشور سرعت گیرد تا علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، زمینه افزایش صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتر و سودآوری بالاتر و رقابت‌پذیرتر در بازارهای جهانی فراهم شود.

بدون شک برگزاری نمایشگاه بهترین ابزار برای رونق‌بخشی به بازارهای مختلف محسوب می‌شود. نمایشگاه با ایجاد فضای اشتراکی در حوزه اقتصاد و بازار، نقطه تلاقی امید و تحول در بازارهای داخلی و بین‌المللی به شمار می‌رود. هر چه شرکت‌ها و فعالان اقتصادی، با قدرت بیشتری در نمایشگاه‌ها حاضر شوند، هم‌افزایی برای رونق و توسعه اقتصادی افزایش می‌یابد و گام‌های بلندی در جهت ثروت‌آفرینی و درآمدزایی برداشته‌ می‌شود. نمایشگاه پایگاهی بزرگ برای تبادل اطلاعات‌، حرکت به سوی اقتصاد باز و رو به رشد‌، جهش صادراتی‌، نگاه مدبرانه به خواسته‌ها و علائق مشتریان و رصد کردن مداوم سلایق آنها‌، ارزیابی کارشناسانه بازارهای مختلف و دستیابی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است.