اقتصاد بازار: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تحویل ریل ملی باز هم عقب افتاد، گفت: برای حمایت از تولید داخل پذیرفته‌ایم که ریل تولید شده در کارخانه ذوب‌آهن را 30 درصد گرانتر از ریل های خارجی خریداری کنیم.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، محسن پورسید آقایی درباره تامین ریل مورد نیاز از تولید داخل، اظهار داشت: 10 سال پیش قرار بود 100 هزار تن از اسپانیا خریداری کنیم اما شورای اقتصاد اجازه این کار را نداد و اعلام کرد که ریل مورد نیاز باید از طریق تولید داخل تامین شود.
وی افزود: 10 سال از این موضوع می‌گذرد هنوز هم ریل تولید داخل به دست ما نرسیده و خرید از کشورهای اروپایی هم انجام نشد و این عملاً ریل کافی برای پروژه‌های راه‌آهن نداریم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: نمی‌توانیم خرید ریل خارجی را به امید ساخت داخل متوقف کنیم همچنین نباید آنقدر خرید خارجی داشته باشیم که صدمه‌ای به توان داخل بزند.
وی درباره خرید ریل هندی گفت: از طریق فاینانس و وام 12 ساله و با پرداخت 5 درصد از مبلغ کل به عنوان پیش‌پرداخت توانستیم از هند بخشی از نیاز به ریل را تامین کنیم.
پورسیدآقایی افزود: 20 میلیارد تومان و به حجم 150هزار تن ریل از هند خریدیم البته به موازات آن ذوب‌آهن را برای تولید تشویق کردیم.
وی با اشاره به تعویق تحویل ریل ذو‌ب‌آهن افزود: در حالی که قرار بود ریل ملی تیرماه به راه‌آهن تحویل داده شود اما این تاریخ به مرداد موکول شد که احتمالاً تا مهرماه هم عقب بیفتد.
بدهی 200 میلیارد تومانی ذوب آهن به راه آهن
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط تولید ذوب‌آهن با اعتبارات راه‌آهن ساخته شد گفت: بخشی از هزینه‌های ساخت کارخانه ذوب‌آهن را راه‌آهن تامین کرد و در حال حاضر ذوب‌آهن 200 میلیارد تومان به شرکت راه‌آهن بدهکار است.
وی افزود: مدیرعامل سابق ذوب‌آهن از ما خواست تا قبل از ساخت و تحویل ریل ملی درخواست وصول مطالبات را نداشته باشیم و این باعث شد که بدهی اولیه افزایش یابد و هنوز هم مطالبات راه‌آهن پرداخت نشده است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه براساس مجوز سازمان مدیریت 40 هزار تن ریل از ذوب‌آهن خریداری خواهیم کرد گفت: برای حمایت از تولید داخل ریل ملی را گرانتر از ریل‌های خارجی خریداری خواهیم کرد به طوری که 30 یورو گرانتر از نرخ‌های اروپایی و حداقل 30 درصد گرانتر از ریل‌های چینی هستند.