شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال 96 به رکوردهای قابل توجهی در بخش های مختلف دست یافته است. این فولادساز بزرگ کشور طی سال جاری چندین پروژه را به مرحلة بهره‎برداری رسانده و چندین پروژة دیگر را نیز در دست اقدام دارد تا گام به گام بتواند خود را به تولید 25 میلیون تن فولاد در چشم انداز افق 1404 که نیمی از تولید کشور را بر عهده دارد، نزدیک‌تر سازد. این گزارش با محوریت شرکت فولاد مبارکه سعی دارد تا با نگاه به شرکت نخست کشور در گــروه فلزات اساسی، آنچه را که طی یک‌سال گذشته بر این مجتمع گذشته است را تصویرگر باشد.

 

رکوردهای جدید فولاد مبارکه
درباره رکوردهای تولید سال 1396در شرکت فولاد مبارکه، مختار بخشیان معاون بهره‎برداری فولاد مبارکه گفت: در سال 96 فولاد مبارکه در بخش‌های مختلف به رکوردهای جدیدی دست یافته است؛ در بخش‌هایی چون احیای مستقیم 2 در فروردین ماه سال جاری 241 هزار تن و در خرداد ماه نیز رکورد 246 هزار تن را زده است. بخش ریخته‌گری مداوم نیز در فروردین ماه 562 هزار تن، در اردیبهشت ماه 570 هزار تن، در آبان ماه 580 هزار تن و در آذر ماه 581 هزار تن رکورد زده است. در احیای مستقیم سبا نیز میزان تولید در فروردین ماه به 112هزار تن رسیده است. بخشیان در ادامه افزود: همچنین در نورد پیوسته در آذر ماه 75 هزار تن، دی ماه 83 هزار تن و بهمن ماه به 91 هزار تن رسیده و پیش‌بینی ما برای پایان اسفند ماه 95 هزار تن و در بخش تاندم میل نیز در اردیبهشت ماه به 120هزار تن رسیده است.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که رکورد تولید سبا به چه میزان است؟ گفت: آخرین رکورد سالانة نورد پیوسته در سال 1393 روی داده است که به میزان 755 هزار تن است که با توسعه زیر سقف انجام شده، ظرفیت آن به 1600 هزار تن افزایش یافته است. البته لازم به ذکر است که ظرفیت تولید خطوط نورد به ترکیب ابعادی و کیفی نیز وابسته است.

نقشه توسعة فولاد مبارکه تا افق 1404
معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در ادامه دربارة نقشة راه توسعة ظرفیت فولاد مبارکه تا افق چشم انداز 1404 عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه تا چشم انداز تولید فولاد کشور، یعنی دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد خام در افق 1404 از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های منسجمی برای چشم انداز خود در قالب سند طرح جامع فولاد مبارکه در افق 1404 انجام داده است و در راستای این چشم انداز، پیشتاز در صنعت فولاد کشور با حفظ حداقل 45‌درصد از سهم تولید داخل به عنوان سازمانی سرآمد در تولید اقتصادی، کیفیت، فناوری و بومی سازی و حضور مداوم در بازار جهانی قرار گرفته است.
وی در ادامه یادآور شد: در مسیر چشم انداز افق 1404 کشور، فولاد مبارکه برنامة تولید 25 میلیون تن فولاد خام را برای خود در نظر گرفته که تا کنون به 3/10 میلیون تن در سال دست یافته است. البته برنامة قطعی 8/12 میلیون تن نیز در حال اجراست که با بهره‌برداری از دو واحد فولادسازی سفیددشت و فولاد هرمزگان محقق می‌شود. در نهایت با توسعه‌هایی که در منطقة جنوب کشور مدنظر دارد، ظرفیت تولید فولاد خود را به 25 میلیون تن خواهد رساند و در تولید و اشتغال کشور نقش محوری ایفا خواهد کرد.

صادرات فولاد مبارکه در سال 96
بخشیان در پاسخ به این پرسش که صادرات فولاد مبارکه در سال 96 چگونه بود و پیش‌بینی شما برای صادرات سال 97 چیست؟ عنوان کرد: در سال 96 با توجه به افزایش تقاضای بازار داخلی به ورق، برنامة صادرات شرکت فولاد مبارکه از 1700 هزار تن به 1100 هزار تن کاهش یافت و تحقق آن تا پایان اسفند ماه حدود 1200 هزار تن پیش بینی می‌شود البته این در حالی است که با توجه به مازاد تختال ناشی از توسعة زیر سقف فولادسازی، صادرات تختال نسبت به برنامة پیش بینی شده افزایش یافت و بخشی از کاهش صادرات ورق را جبران کرد. وی ادامه داد: در سال 97 هرچند نسبت به سال 96 برنامة صادراتی فولاد مبارکه در مجموع برنامه‌ای افزایشی است، اما با همان سیاست اولویت پاسخ‌گویی به بازار داخلی این افزایش به طور عمده برای تختال در نظر گرفته شده است.
وی تأکید کرد: همچنین با توجه به توسعة ظرفیت تولید ورق گرم در ناحیه سبا و برنامة افزایش تولید این محصول در ماه‌های آینده، پیش بینی می‌شود عرضة محصول گرم، نیاز بازار داخلی را کامل پاسخ‌گو بوده و از سویی امکان صادرات آن را نیز فراهم می‌کند.

پروژه‌های فولاد مبارکه در سال 96
پروژه‌های قابل توجهی در سال جاری در شرکت فولاد مبارکه به بهره‌برداری رسیده و البته پروژه‌های دیگری نیز در دست اقدام است. احمد سعید بخش معاون اجرای پروژه‌های فولاد مبارکه، پیرامون پروژه‌های فولاد مبارکه، اظهار کرد: در بخش پروژه‌های فولاد مبارکه در سال 96، یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در فولاد مبارکه راه اندازی فولاد سبا بود که ظرفیت 800 هزار تنی در سال به مجموعه فولاد مبارکه اضافه خواهد کرد. البته این پروژه راه اندازی شده، اما هنوز افتتاح رسمی نشده است. علاوه بر آن نیز راه اندازی پروژة واحد گندله سازی سنگان بود که در سال جاری به صورت رسمی نیز افتتاح شد.
سعید بخش با اشاره به پروژه‌های آمادة بهره برداری در فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: چند پروژة آمادة بهره‌برداری در دست اقدام داریم که این پروژه‌ها شامل تصفیه‌خانة پساب صنعتی و تصفیه‌خانة پساب بهداشتی می‌شود. نصب تعدادی غبارگیر نیز برای کارخانه انجام گرفته که به لحاظ زیست محیطی حائز اهمیت است. این پروژه‌ها همگی راه اندازی شده اما به‎صورت رسمی افتتاح نشده است. وی همچنین با اشاره به پروژه‌هایی که در آینده در دست اقدام هستند، گفت: پروژه‌ای که برای سال آینده در دست اقدام داریم، پروژة نورد گرم شهید خرزاری یا نورد شماره 2 است؛ همچنین پروژة انباشت و برداشت را نیز در دست اقدام داریم که در آن یک محوطه برای مواد اولیه پیش بینی شده و مواد اولیه هم در آنجا ریخته و هم برداشت می‌شود و تغذیه خطوط تولید را نیز برعهده دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه هایی در سنگان و هرمزگان در دست اقدام دارید؟ گفت: در سنگان راه اندازی خط کنسانتره سنگان را با ظرفیت 5 میلیون تن در برنامه سال آینده داریم که امیداوریم خط اول آن به ظرفیت 5/2 میلیون تن در پایان نیمه نخست سال 97 افتتاح شود و خط دوم که تکمیل خط نخست و رسیدن به ظرفیت 5 میلیون تن است تا پایان سال 97 وارد مدار تولید شود. چراکه در حال حاضر مواد مورد نیاز گندله سازی سنگان را از جاهایی دیگر تأمین می کنیم که امیدواریم با راه اندازی این واحد، مواد اولیه گندله سازی نیز تأمین شود. معاون اجرای پروژه های فولاد مبارکه همچنین با اشاره به اقدامات در دست اجرا برای فولاد هرمزگان نیز گفت: واحد هرمزگان 5/1 میلیون تن ظرفیت دارد که درصدد هستیم ظرفیت این واحد را به 3 میلیون تن در سال برسانیم.
سعید بخش در پاسخ به این پرسش که فولاد مبارکه برای صرفه جویی در مصرف آب چه اقدام هایی را انجام داده است؟ گفت: طی سال‌های اخیر شرکت فولاد مبارکه با برنامه‌ریزی‌های منسجم قادر شده است که حدود 60درصد از مصارف آب واحدها را کاهش دهد. وی در ادامه افزود: به علاوه آن‌که طی حکم دولتی که برای صنایع بزرگ ابلاغ و صادر شده است باید 20درصد از مصارف آب صنایع بزرگ در کشور کاهش پیدا کند که شرکت فولاد مبارکه در این راستا، با وارد کردن پساب‌های شهری که در اطراف فولاد مبارکه خریداری کرده، قصد دارد که تا اواخر تیر ماه سال 97 آن را به بهره‌برداری برساند و ورودی آن نیز وارد کارخانه شود تا از میزان صرفه جویی 20درصدی اعلام شده نیز فراتر رود. سعید بخش در ادامه توضیح داد: البته کل مصارف آب در صنایع اصفهان 3درصد از آب رودخانه است و بیشترین میزان مصارف آب به بخش کشاورزی باز می‌گردد. منتها به اشتباه، دیدگاه عموم بر این است که بخش صنعت آب بیشتری مصرف می‌کند. اما بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است که بخشی از آن نیز پرت و تبخیر می‌شود، چرا که بخش کشاورزی ما به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز نیستند. وی در ادامه عنوان کرد: البته ما برای تأمین آب واحد کنسانتره‌سازی در سنگان نگران هستیم، چرا که در بخش کنسانتره سازی تأمین آب یکی از الزامات مهم به شمار می‌رود، از این‌رو اگر دولت در این زمینه به ما کمک کند و مسئلة آب را حل کند، نگرانی بزرگ فولاد مبارکه مرتفع خواهد شد.

فعالیت‌های اجتماعی فولاد مبارکه
معاونت اجرای پروژه‌های فولاد مبارکه در پایان دربارة فعالیت‌های شرکت فولاد مبارکه در عرصه‌های اجتماعی عنوان کرد: فولاد مبارکه در حوزه‌های اجتماعی فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده است؛ یکی از پروژه‌های مهم فولاد مبارکه، ساخت ورزشگاه نقش جهان در اصفهان بود که در این پروژه نزدیک 40 میلیارد تومان هزینه کرده است تا این ورزشگاه به بهره‌برداری برسد و به راستی این ورزشگاه یکی افتخارات استان اصفهان به شمار می‌رود. علاوه بر آن فولاد مبارکه در ساخت مسجد مصلای اصفهان نیز شرکت داشته است؛ همچنین تأمین بودجة پایگاه امداد که در سه راهی مبارکه قرار دارد را نیز به عهده گرفته است. علاوه بر این‌ها آزادی زندانیان جرائم غیرعمد نیز جزو برنامه‌های فولاد مبارکه بوده است. سعید بخش در زمینه کمک‌های دیگری که شرکت فولاد مبارکه انجام داده است، گفت: فولاد مبارکه اقدامات دیگری از قبیل کمک برای ساخت مساجد و ساخت مهدکودک‌ها و ساخت بهداری در شهرک صفائیه که به بهزیستی هدیه داده، گام‌های قابل توجهی برداشته است.