اقتصاد بازار: معاون وزیر صنعت با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۲۹ هیات از ۱۴ کشور دنیا وارد ایران شده‌اند، گفت: چین کماکان بازار نخست صادراتی ایران است.
ولی الله افخمی راد گفت: این روزها شاهد آمد و رفت هیات های تجاری و اقتصادی متعددی به کشورمان هستیم که در قالب هیات های رسمی وغیررسمی به ایران سفر می کنند و باتجار و بازرگانان و صنعتگران ایرانی به گفت وگو می پردازند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: آنها در حال بررسی و ارزیابی شرایط سرمایه گذاری و مشارکت با ایرانی ها هستند و می خواهند با نهایی شدن برجام و رفع و برداشته شدن تحریم های ظالمانه، با ایران فعالیت و همکاری داشته باشند.
افخمی راد اظهار داشت: درنیمه نخست امسال، از نظر مقیاس هیات اتریش بزرگترین هیاتی بوده که به ایران سفر کرده است، رییس جمهوری این کشور با ۲۵۰ نفر از فعالان اقتصادی اتریش به کشورمان سفر کرده است و همچنین ما شاهد حضور هیات های کوچک چهار تا پنج نفره هم بوده ایم
وی گفت: در شش ماه نخست سال ۹۳، پنج هیات متشکل از ۹۰ نفر به پنج کشور اعزام کردیم و در مقابل شش هیات متشکل از ۸۸ نفر از شش کشور دنیا وارد کشورمان شده بودند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در نیمه نخست امسال پنج هیات متشکل از ۹۸ نفر به چهار کشور اعزام کردیم و در مقابل ۲۹ هیات متشکل از ۵۴۰ نفر از ۱۴ کشور دنیا به ایران سفر کرده اند.
وی گفت: بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر درقالب کمپانی ها و شرکت های بزرگ آسیای و اروپایی در ایران حضور یافته اند و صبح امروز نیز نماینده ۳۰ شرکت بزرگ ژاپنی به همراه وزیر امور خارجه ژاپن با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران دیدار داشته اند و به بحث و تبادل نظر مشروحی در خصوص نحوه همکاری ها درفضای برجام پرداخته اند.
افخمی راد با بیان اینکه تجار و بازرگانان ما به لحاظ اینکه هنوز تحریم های ظالمانه ای برداشته نشده است، شرایط اقتصادی مناسبی ندارند، گفت: تحریم های بانکی به عنوان آزاردهنده ترین تحریم ها همچنان برقرار هستند، در این شرایط همچنان هزینه های تولید در داخل افزایش یافته است و هزینه مبادله کالا به بازارهای هدف صادراتی در مقام مقایسه با فعالان اقتصادی سایر کشورها بالاتر است.
وی گفت: با این وجود چرخ فعالیت واحدهای صنعتی کشور متوقف نشده است و در حال گردش است که ما امیدوارم به تدریج شرایط بهتر و بهتر شود.
افخمی راد در ادامه اظهار داشت: در نیمه نخست امسال با احتساب میعانات، صادرات ما به ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با سال قبل، ۱۴ درصد کاهش یافته است. دلیل دیگر این کاهش، افت شدید قیمت نفت و فرآورده های نفتی است. اما از نظر وزنی ما شاهد کاهش کمتری در صادرات خود بوده ایم که در مجموع شش درصد کاهش وزنی و ۱۴ درصد کاهش ارزشی را در نیمه نخست امسال مشاهده کرده ایم.
رئیس سازمان توسعه تجارت با دیگر به نقش مخرب تحریم های بانکی و اینکه این مسئله باعث شده است ۱۵ درصد به قیمت تمام شده کالاهای ایرانی اضافه شود، اشاره کرد و گفت: امیدواریم با برداشته شدن تحریم ها و اجرای برجام، شاهد حضور بیشتر ایرانی ها در عرصه جهانی و افزایش صادرات غیرنفتی باشیم و چرخ واحدهای صنعتی، معدنی و خدمات ما با سرعت بیشتری به حرکت درآید و اقتصاد کشور رونق بگیرد.
منبع: خبرگزاری مهر