دولتی کردن آیین ها تخریب آیین است قدرت و آیین باید فاصله بگیرند و دولت ها خودشان باید از آیین ها فاصله داشته باشند، آیین ها زمانی زنده اند که چند صدایی باشند و اگر یک ویرایش یکسان برای آیین صادر شود حکم مرگ آیین صادر شده است.
بهمن نامور مطلق در نهمین نشست اسطوره شهر با عنوان آیین ها و مناسبت ها در حمام تاریخی دردشت، اظهار کرد: یکی از ویژگی اسطوره شهر این است که برای شهرهای دیگر الگو باشد که ما با توجه به مدل فرهنگ و منطقه زیستی خود باید الگوی مخصوص به خود را ارائه دهیم. وی با بیان اینکه گسترش فضاهای و کنش های عمومی از جمله مواردی است که باید برای یک اسطوره شهر در نظر بگیریم، افزود: آیین ها یکی از انواع کنش های عمومی هستند یعنی به واقع یکی از قدیمی ترین و عمیق ترین کنش ها هستند که ما را کنار هم قرار می دهند و باعث همنشینی و هم کنشی می شوند.
نویسنده کتاب درآمدی بر اسطوره شناسی ادامه داد: آیین و آیینه از یک ریشه هستند نگریستن و دیدن؛ آیین بازتاب یک حادثه یک روایت قدیمی است که سعی می کند آن را تکرار کند در واقع آیین باعث می شود یک حادثه دچار تاریخ شدگی نشود آیین مثل آیینه بخشی از تاریخ را همواره به ما نشان می دهد.
نامور مطلق اضافه کرد: آیین باعث می شود ما فراموش نکنیم مخصوصا جامعه ایران که مردمانی فراموش کارند و در واقع به جمله شاملو می رسیم که می گوید ایرانی ها حافظه تاریخی ندارند در واقع کشور ایران به شدت تاریخی است، اما تاریخ مند نیست.
وی با اشاره به اینکه اسطوره و تاریخ سازی ما روش درستی ندارد، گفت: نوع مواجه ما با حافظ به گونه ای است که از او اسطوره ای ساخته ایم که حاضر نیستیم از او گذر کنیم این مشکل ما با تاریخ است این در حالی است که اصلا حافظ اینگونه نبوده است که نخواهد کسی از او گذر کند.
معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: در قرن 20 حمله به موزه اتفاقی بود که مدام رخ می داد که اگر به اسامی نگاه کنیم می بینیم افراد بزرگی همچون پیکاسو در میان حمله کنندگان بوده اند آنها اعتقاد داشتند که تاریخ گذشته آنها را به بند کشیده است و علت حمله خود را چنین می دانستند.
نامور مطلق ادامه داد: گاهی تاریخ به بند می کشد انسان را و متاسفانه در ایران نیز ما در جاهایی از تاریخ گیر کرده ایم و شاید بند شده ایم ما می توانیم از تاریخ عبور کنیم ولی چنین کاری را انجام نمی دهیم همین می شود سال ها پس از حافظ ناگهان نیما با یک شعری که از غرب نشات گرفته ظاهر می شود. وی گفت: آیین به ما کمک می کند که دچار فراموشی نشویم و کمک می کند که حوادث دچار تاریخ شدگی نشود مثل نوروز و محرم اینکه این آینن تکرار می شود تکرار به آن معنا نیست و در یک خط نیست که به معنا تکرار باشد بلکه این تکرار به معنای این است تاریخ هر سال به شکل خود برگزار می شود.
نامور مطلق اضافه کرد: البته برای تبدیل شدن یک حادثه به آیین آن حادثه باید خاص باشد و باید یک روایت اسطوره ای داشته و شایستگی تکثیر را در خود ببیند و یک روایت خاص است که می تواند آیین شود و به همین دلیل است که آیین و اسطوره همواره با هم هستند. وی اظهار کرد: آیین نمایش است و نمایشی که همه در آن حضور دارند همه کنش گر هستند و کسی که آیین را تماشا می کند خارج از آیین است در آیین همه کنش دارند و همین موضوع باعث مشارکت عمومی می شود و به همین دلیل است که می گویند آیین ها موجب جامعه پذیری انسان ها می شوند و به همین علت مورد نیاز جامعه های مدرن و پست مدرن هستند.
معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: اگر می بینید هر سال نوروز و محرم بهتر از سال گذشته برگزار می شود به دلیل این است که انسان ناخودآگاه می رود تا با آیین مشکلات خود را حل کند آیین می آید تا مشکلی را حل کند جامعه پست مدرن امروز به شدت نیازمند آیین است. وی با اشاره به اینکه آیین موجب تخلیه احساسات می شود، گفت: تفاوت افسانه و اسطوره این است که افسانه باور پذیر نیست، اما اسطوره و آیین باور پذیر است. وی با اشاره به اینکه آیین ها نیازمند فضای عمومی هستند، ادامه داد: آیین ها چند دسته هستند، آیین های گذار از یک مرحله به مرحله دیگر زندگی مثل ازدواج، آیین تقویتی مثل سالگرد ازدواج و آیین های حراستی که از وضعیت مردم از گذشته تا به امروز حراست می کند مثل محرم و نوروز. وی به آیین بی نظیر محرم اشاره کرد و افزود: در دنیا شاید مثل ای آیین نداشته باشیم این آیینی است که یک ملت تماما در آن حضور دارند و معنویت و ظلم ستیزی را ترویج می دهد این یک موقعیت استثنایی برای کشور ایران است ما یک اتفاق در کربلا را آیین کرده ایم و امروز به جهان صادر می کنیم محرم یک آیین کامل است و به همین دلیل است که شهرهای ایران در 10 شب اول محرم به معبدی تبدیل می شوند ما می توانیم آیین عاشورایی محرم را به جهان ترویج دهیم به شرطی که بتوانیم آنها را در این روزها به ایران بیاوریم چه طور یک توریست برای دیدن کارناوال رنگ به هند می رود چرا نباید همان توریست برای دیدن آیین عاشورایی به ایران بیاید؟
نویسنده کتاب درآمدی بر اسطوره شناسی تاکید کرد: آسیب این آیین ها از ناحیه دولت است در واقع دولتی کردن آیین ها تخریب آیین است قدرت و آیین باید فاصله بگیرند و دولت ها خودشان باید از آیین ها فاصله داشته باشند، آیین ها زمانی زنده اند که چند صدایی باشند و اگر یک ویرایش یکسان برای آیین صادر شود حکم مرگ آیین صادر شده است.