اقتصاد بازار: شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان با همکاری سازمان میراث فرهنگی سند موضوعی گردشگری کلانشهر اصفهان را آماده کرده است.
مهدی جمالی نژاد در دهمین کنفرانس بین المللی تجارت الکترونیک با رویکرد گردشگری الکترونیکی، اظهار کرد: امیدواریم این کنفرانس فرصت تاریخی برای تعمیق روابط و مناسبات فرهنگی و بسط و گسترش همکاری های اقتصادی و گردشگری با رویکرد توسعه توریسم الکترونیک باشد.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های غنی و نهفته اصفهان زمینه مساعدی را برای توسعه صنعت گردشگری براساس فناوری های نوین جامعه ایجاد کرده است، افزود: گردشگری مجازی و استفاده از فناوری های نوین در گردشگری فرصتی برای خوانش طراحی شهر است.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه خوانش شهر به معنای ایجاد فضاهای معنادار در شهر متناسب با فهم مخاطب است، گفت: فضاهای شهری باید پیوند عمیق و خاص با ارزش های معنوی و پایدار و خاطرات شهر برقرار کند، چرا که شهر بدون خاطره شهر بدون هویت است.
وی با بیان اینکه خوانش های مختلف، شهرها را از نظر گردشگران جذاب تر می کند، تاکید کرد: اصفهان شهر موزه ای بدون سقف است که پیش نیاز نقد آن خوانش های مختلف از شهر است در واقع هر چه اصفهان بیشتر دیده و خاطراتش مطرح شود، جذابیت بیشتری برای گردشگران دارد.
جمالی نژاد با اشاره به تغییر رویکرد شهرداریها ادامه داد: گفتمانی در کلانشهرها ایجاد شده که آنها را از صبغه صرف خدماتی به شهرهایی با رویکرد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کرده است.
وی اضافه کرد: البته گفتمان جدیدی در شهرداری اصفهان تحت عنوان شهر دانش محور ایجاد شده است که شهرداری را از رویکرد خدماتی، اجتماعی به سمت رویکرد دانشی، اجتماعی و خدماتی سوق می دهد.
به گفته شهردار اصفهان، حرکت به سمت گردشگری دانش مبنا یکی از بسترهای این رویکرد است که رسیدن به این بستر در گرو خوانش های شهری نوین است.
وی با بیان اینکه یکی از بهترین راه های دسترسی به خوانش های جهانی، گردشگری مجازی است، گفت: در این راستا مدیریت شهری، و بخش های مختلف به دنبال توسعه گردشگری به ویژه مجازی آن در اصفهان هستند.
جمالی نژاد با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان با همکاری سازمان میراث فرهنگی سند موضوعی گردشگری کلانشهر اصفهان را آماده کرده است، افزود: شهرداری اصفهان با حرکت به سمت ایجاد بسترهای توسعه گردشگری عزم و اراده خود را در این خصوص نشان داده است.
وی با تاکید بر اینکه عناوین و برندهایی که شهر اصفهان کسب کرده عرصه را برای حرکت به سمت گردشگری مجازی فراهم کرده است، تصریح کرد: کسب عنوان پایتختی جهان اسلام، ثبت جهانی صنایع دستی اصفهان و پیوستن به شبکه شهرهای خلاق، می توانند بستر گردشگری مجازی را در این کلانشهر فراهم کند.
به گفته جمالی نژاد، مجموعه مدیریت شهری درصدد است، اصفهان را به سوی شهر خلاق ببرد نه فقط از منظر سخت افزاری بلکه در منظر نرم افزاری نیز به این سمت حرکت خواهد کرد.
وی تصریح کرد: اصفهان به صورت سنتی ظرفیت های فراوانی را از خلاقیت و مزیت های نسبی و مطلق داشته اما لازم است با حرکت به سمت شهر خلاق به سوی یافتن مزیت های رقابتی باشیم.
جمالی نژاد خاطرنشان کرد: مزیت های رقابتی در واقع به معنای خلق مستمر حوزه های تازه از هنر، اندیشه و گسترش مرزهای هنر و صنعت به خصوص صنایع دانش مبنا است.