اقتصاد بازار: مدیرکل مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث ‌‌فرهنگی گفت: 35 پروژه میراثی در اصفهان داریم که توسط بانوان سرمایه‌گذاری شده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، جلال تاجیک در نشست بانوان سرمایه‌گذار و کارآفرین در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، اظهار داشت: اقداماتی که در حوزه اجرایی میراث فرهنگی در دست اقدام است به معنای فاصله گرفتن از اتاق بازگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی نیست بلکه اصرار داریم فعالیت‌های ما در هماهنگی با اتاق و در راستای تقویت فعالیت‌های آنها باشد.
وی با بیان اینکه ما در میراث ‌فرهنگی به سپردن امور به دست مردم اتکا داریم، افزود: بیش از 99 درصد از تاسیسات گردشگری توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و میراث فرهنگی نیز همراه با سرمایه‌گذاران حرکت می‌کنند.
مدیرکل مناطق نمونه گردشگری و زیرساخت‌های گردشگری با بیان اینکه 35 پروژه گردشگری در اصفهان داریم که توسط بانوان سرمایه‌گذاری و اجرا شده است، تاکید کرد: گردشگری و صنایع‌دستی و میراث فرهنگی سه ضلع یک مثلث هستند و اگر در کنار یکدیگر در انجمن بانوان انجمن بانوان حامی توسعه صنعت گردشگری مورد توجه قرار گیرد در پیشرفت آنها بسیار موثر خواهد بود.
وی ادامه داد: ما به دنبال هم‌افزایی، جلب همکاری، تعمیق صمیمت و اشاعه دوستی و در نتیجه فرصت سازی برای بانوان برای حضور در عرصه گردشگری هستیم.
تاجیک با بیان اینکه استان اصفهان از دید گردشگری صرف در کشور رتبه نخست را دارد، بیان داشت: امیدواریم بانوان تمام شهرهای کشور از جمله اصفهان نیز به انجمن بانوان حامی توسعه صنعت گردشگری بپیوندد تا بتوانند فعالیت‌های موثرتری در هم‌افزایی با یکدیگر انجام دهند.
وی اضافه کرد: مناطق مرزی و نقاط محروم کشور نباید در انجمن بانوان توسعه فراموش شود چراکه بسیاری از بانوان این مناطق نیز در زمینه تولید صنایع دستی فعالیت دارند اما به دلیل امکان ارتباط کم با چنین انجمن‌هایی قادر به فروش محصولات خود نیستند.
مدیرکل مناطق نمونه گردشگری سازمان میراث‌‌فرهنگی بیان داشت: اگر ظرف یک تا دو ماه آینده این انجمن انتخاباتی برگزار و به طی مسیر بر اساس اهداف اساسنامه اقدام کند به زودی جایگاه خود را به عنوان یک انجمن پویا و با نشاط در کشور برقرار خواهد کرد.
وی اضافه کرد: به محض به ثبت رساندن این تشکل و حرکت صمیمی و دلسوزانه برای هم نوعان به یقین دولت و اتاق‌های بازرگانی سرتاسر کشور نیز این انجمن را جدی گرفته و می‌توانید مطالبات خود را از مسئولان کشوری داشته باشید.
تاجیک گفت: از طرف سازمان میراث فرهنگی هرنوع کمک برای این انجمن در شرف تاسیس در اقصی نقاط کشور فراهم می‌شود و شما را در این مسیر تنها نخواهیم گذاشت.
معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: از اهداف اقتصاد مقاومتی محوریت تولید صادرات گرا است و باید در این عرصه به بانوان به عنوان قشری که در اقتصاد فرهنگ و جامعه تاثیرگذار هستند اهمیت بیشتری دهیم.
زهرا اخوان نسب با اشاره به اینکه هشت سال است که معاونت بانوان در اتاق بازرگانی فعالیت خود را آغاز کرده است، بیان داشت: از همان ابتدا درصدد بودیم تا مشکلات بانوان را در حوزه فعالیت‌های اقتصادی یافته و رفع کنیم.
وی افزود: پس از تحقیقات متوجه شدیم مشکلات اصلی بانوان در چند نقطه متمرکز شده که شامل مباحث فرهنگی و مشکلات متعدد در این زمینه برای ورود به حوزه کسب ‌و کار، مباحث اقتصادی است ضمن اینکه بسیاری از بانوان نسبت به حق و حقوق خود آگاهی کاملی ندارند.
رئیس کمیسیون اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه تلاش کردیم در حوزه توانمندسازی زنان با برگزاری دوره‌های مختلف فعالیت کنیم، بیان داشت: با وجود اینکه بسیاری از زنان ما تحصیل کرده هستند اما حوزه مهارت‌های آموزشی بانوان دارای مشکلاتی است و با این وصف آموزش‌های تخصصی مهارت‌های مختلف اولویت این کمیسیون قرار گرفت.
وی ادامه داد: گرچه اعضای اتاق افرادی هستند که دارای کارت عضویت هستند اما محدودیتی برای این آموزش‌ها نداشتیم و به همه افرادی که کار اقتصادی در مشاغل کوچک و بزرگ دارند آموزش و مشاوره در حوزه کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار ارایه شده است.
اخوان نسب با بیان اینکه تشویق بانوان به اینکه ارتباطات بیرونی خود را افزایش دهند به پشتیبانی تحقیقات انجام شده است، تصریح کرد: در دنیای امروز حضور زنان در عرصه‌های مختلف چشمگیر است و بر این اساس نمی‌توان جنسیت را برای حضور در اجتماع مدنظر قرار داد.
وی افزود: باید دیدگاه شایسته‌سالاری را در نظر داشته باشیم بدین معنا که ارزش افراد را بر مبنای تلاش و همت افراد بنیان نهیم و از مرزبندی‌های جنسیتی دوری کنیم.
معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: بانوان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تولیدی، تجاری و خدماتی مشغول هستند و بخشی نیز در حوزه توریسم و آژانس‌های گردشگری و یا صنایع‌دستی فعال هستند.
وی ادامه داد: مشکل عمده بانوان شاغل در صنایع‌دستی بحث فروش و بازاریابی است و برخی نمی‌دانند چگونه وارد بازار فروش شوند و یا برای مشتری یابی و عرضه کالا و صادرات مشکل دارند.
اخوان نسب گفت: سعی کردیم بانوان شاغل در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری را جذب کرده و دوره‌های آموزش کسب و کار، جلسات بازاریابی و ارتباط با مشتری نحوه بسته‌بندی و ورود به بازار برای آنها برگزار شده است.
وی با بیان اینکه درخواست ما از مدیران میراث این است که فکری اساسی برای فروش محصولات صنایع حوزه صنایع‌دستی کنند، اظهار داشت: اصفهان قطب صنایع‌دستی کشور و مطرح در سطح مجامع بین‌المللی است و ما باید مشوق هنرمندان این عرصه باشیم.
معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان از مسوولان میراث فرهنگی خواست تا در حوزه فروش بازاریابی و صادرات صنایع‌دستی عزم جدی داشته باشند و افزود: واردات صنایع‌دستی دیگر کشورها که با ما رقابت داشتند در سال‌های گذشته کار اشتباهی بود و ضربه مهلکی به این صنف وارد کرد.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتي یعنی اقتصاد دانش‌بنیانی که همه مردم درگیر آن باشند، تصریح کرد: از اهداف اقتصاد مقاومتی محوریت تولید صادرات گرا است و باید در این عرصه به بانوان به عنوان قشری که در اقتصاد فرهنگ و جامعه تاثیرگذار هستند اهمیت بیشتری دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: گرچه حضور بانوان در بخش آموزش صنایع دستی به میزان 60 درصد است اما 40 درصد شاغلان این عرصه را بانوان تشکیل می‌دهند.
فریدون اللهیاری در نشست بانوان سرمایه‌گذار و کارآفرین در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد با بین اینکه نقش بانوان در صنعت گردشگری به ویژه در اصفهان چشمگیر است ، اظهار داشت: 40 درصد شاغلان عرصه صنایع دستی استان را بانوان تشکیل می‌دهند اگرچه حضور خانم‌ها در بخش آموزش صنایع دستی به میزان 60 درصد است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان بر نقش شکل‌گیری انجمن بانوان توسعه گردشگری در سامان‌دهی فعالیت‌های بانوان تاکید کرد.
وی با بیان اینکه استان اصفهان در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان شاخص است، اظهار داشت: 15 درصد آثار ثبت شده ملی مربوط به اصفهان است و در بخش میراث جهانی نیز با توجه به ثبت سه قنات ایرانی هفت اثر ثبت شده داریم.
وی ادامه داد: 199 رشته فعال صنایع دستی در اصفهان داریم که دو سوم صنایع دستی کشور و یک سوم صنایع دستی دنیا را شکیل می‌دهد.
اللهیاری تصریح کرد: به همین اعتبار اصفهان به سرعت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت شده است و از میان چهار شهر ثبت شده در شورای جهانی صنایع دستی تنها اصفهان برند تمامی صنایع دستی و نه یک رشته خاص را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه اصفهان از نظر طبیعت گردی و جغرافیایی نیز شاخص است، گفت: همه اینها این ظرفیت‌های عظیمی است که نشان می‌د‌هد اصفهان در بحث اقتصاد گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن در حوزه ملی و جهانی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گردشگری از محورهای اساسی توسعه کشور و اصفهان برشمرد و ابراز داشت: فرصتی استثنایی برای جهش ویژه در حوزه گردشگری در پیش رو داریم؛ تا پایان برنامه ششم توسعه آمار گردشگران خارجی باید 60 درصد افزایش پیدا کند و در این میان اصفهان باید سهم ویژه چهار برابری در حوزه گردشگری خارجی داشته ‌باشد.
وی ادامه داد: با توجه به تشکیل انجمن بانوان توسعه گردشگری می‌توانیم به این نتیجه برسیم که سهم بانوان به لحاظ کارآفرینی و سرمایه گذاری نقش عمده‌ای خواهد بود.