اقتصاد بازار: مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از راه‌اندازی خانه‌های مسافر در استان در آینده نزدیک و اجرای آزمایشی این طرح در هفت شهرستان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار فریدون‌ اللهیاری با اشاره به اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان مورد استقبال خوب گردشگران بوده است، اظهار داشت: این نوع از اقامتگاه به منظور رفاه و جذب گردشگران در محیط بومی هر استان ایجاد می‌شود اما باید بدانیم که هدفی فراتر از اقامت یک شبه مهمان و یا قرار گرفتن در محیط روستایی دارد و با یک هتل سنتی متفاوت است.
وی افزود: به عبارت دیگر اقامتگاه بوم‌گردی استفاده از یک ساختمان میراثی و یا سنتی با کاربری هتل نیست بلکه شامل یک خانه با زن و مرد بومی محل است که در کنار زندگی معمولی و پخت غذای محلی خود ما را مهمان می‌کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان تصریح کرد: در این خانه‌ها به شکلی کاملا واقعی در یک زندگی بومی در محله یک شهر یا روستا قرار می گیریم و با فرهنگ، آداب زندگی و غذایی آن منطقه به شکلی کاملا واقعی روبرو می‌شویم.
وی با اشاره به اینکه همچنین طرح ایجاد خانه مسافر در اصفهان نیز مورد بررسی قرار گرفته و استانداردهای آن تدوین می‌شود، ادامه داد: از اهداف راه‌اندازی خانه مسافر افزایش ظرفیت‌های اقامتی استان است چراکه با توجه به گستردگی حضور گردشگران در طول سال‌های گذشته و با توجه به افق هدف افزایش تعداد گردشگران تا سال ،۱۴۰۴ هتل‌ها و مکان‌های اقامتی اصفهان هنوز پاسخگوی این ظرفیت زیاد جذب گردشگری نیست و با شرایط مطلوب فاصله بسیار داریم.
اللهیاری با اشاره به اینکه خانه مسافر یکی از انواع واحدهای اقامتی است بر حسب شرایط بومی و منطقه ای جهت اسکان مسافران مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: این خانه می‌تواند شامل انواع ویلاها، خانه‌ها، اتاقها، سوییت‌ها، آپارتمان‌ها و اقامتگاه‌های ییلاقی و عشایری باشد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آنها مجوز داده است.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی، استانداردسازی و تبیین قوانین برای تبدیل اماکن مسکونی به تاسیسات گردشگری به صورت موقت است، اظهار داشت: در نخستین مرحله تبیین استانداردها و اجرای آزمایشی طرح خانه‌های بومی، شهرستان های آران و بیدگل، کاشان، نطنز، خوانسار و سمیرم و همچنین شهرهای زواره از توابع شهرستان اردستان و بادرود از توابع شهرستان نطنز در نظر گرفته شده است.