پس از حادثه انفجار در بندر شهید رجایی که توجه گستردهای را به خود جلب کرد، رییسجمهور در انتقاد از وضعیت موجود و فرآیندهای مدیریتی بندر شهید رجایی به صراحت گفت: «آیا واقعا لازم است ۱۴۰هزار کانتینر در بندر نگه داشته شوند؟» این پرسش بهطور واضح و بیپرده، معضلی ساختاری در مدیریت بندر را آشکار میکند؛ مدیریت بندری که نهتنها مانع از تسریع در ترخیص کالاها میشود، بلکه از «رسوب کالا» به عنوان یک...
كاهش فشار اقتصادي بر بازماندگان حادثه بندر شهيد رجايي
در پي انفجار هفته گذشته در «بندر شهيد رجايي» و خسارات سنگيني كه بر زيرساختها و تاسيسات اين منطقه وارد شد، سازمانها و نهادهاي مختلف تصميمات گوناگوني گرفتند؛ از عدم كسر فرانشيز از خسارت پرداختي به مالكان خودروهاي آسيب ديده تا كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات و تخليه ترمينال كالاهاي خطرناك كه هر كدام از اين تصميمات واكنشهايي را به همراه داشته است. «بندر شهيد رجايي» در منطقه ويژه اقتصادي بندرعباس...
ایراناکسپو ۲۰۲۵، آغاز راهی نو برای تجارت خارجی ایران ؛
در روزگاری که فشار تحریمها هنوز سایه سنگین خود را بر روابط اقتصادی ایران انداخته، تهران میزبان یکی از پررنگترین گردهماییهای تجاری دهه اخیر شدهاست: «ایراناکسپو ۲۰۲۵». هفتمین دوره این نمایشگاه با حضور بیش از ۵هزار فعال اقتصادی، از جمله ۲هزار چهره خارجی از ۱۰۰ کشور جهان، نهتنها تلاشی برای معرفی توانمندیهای صادراتی کشور، بلکه آزمایشی برای احیای دیپلماسی اقتصادی است.
روايت ديرينه اقتصاد ايران در سايه دپوي كالا در گمركها
دپوي كالا در گمركهاي ايران، قصهاي قديمي است كه طي دههها با چهرههاي مختلف خودنمايي كرده؛ از قوانين پيچيده تا تحريمهاي بينالمللي، از بروكراسي سنگين تا سوءمديريت لجستيك. اين روايت كهنه همچنان اقتصاد ملي را تحت فشار گذاشته و حكايت از نياز فوري به بازنگري بنيادين در سياستهاي تجاري و گمركي كشور دارد.
چرا ظرفيتهاي بزرگترین مجتمع کشتیسازی ایران ناديده گرفته ميشود؟
در شرايطي كه بزرگترين زيرساخت دريايي كشور در بندرعباس، يعني مجتمع كشتيسازي و صنايع فراساحل ايران (ايزوايكو)، توان ساخت و تعمير انواع شناورهاي سبك و سنگين، از نفتكشهاي غولپيكر گرفته تا سكوهاي دريايي را دارد، اما بخش بزرگي از ظرفيت آن بلااستفاده مانده و سفارشهاي مهم دريايي همچنان به شركتهاي خارجي واگذار ميشود. پرسش اينجاست كه چرا اين ظرفيت عظيم ملي ناديده گرفته ميشود و راهحل احياي كامل آن...
جدول کاهش سود بازرگانی برخی کالاها برای جبران بخشی از تورم ناشی از افزایش نرخ ارز محاسباتی گمرک از ۲۸۵۰۰ تومان به حدود ۶۸۰۰۰ تومان روز گذشته در شرایطی توسط هیات دولت منتشر شد که خبری از کاهش سود بازرگانی خودرو نیست.
واردات خودروهای کارکرده که با هدف تنظیم بازار و عرضه خودروهای اقتصادی آغاز شد، بهدلیل تعرفه ۱۰۰درصدی عملا تاثیر مثبتی در بازار نخواهد داشت. این تعرفهها موجب افزایش هزینه واردات و قیمت نهایی خودروها میشود؛ بهطوریکه قیمت کارکردهها به بیش از ۲میلیارد تومان میرسد.
به گفته مشاور امور بینالملل و توافقهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران کمتر از 10روز تا آغاز تجارت آزاد ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باقی مانده است و توافقنامه مدنظر از ۲۵اردیبهشتماه ۱۴۰۴ همزمان در ایران و کشورهای این اتحادیه اجرایی میشود. موافقتنامه تجارت آزاد ایران با پنج کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان، پس از نزدیک به ۷سال مذاکره، به...
تعريف هر نقشي براي مكران بايد با توجه به «جايگاه ايران در جهان» باشد
رييس مركز پژوهشهاي اتاق بازرگاني ايران در بهمن ماه 1401 بر اساس تحليل صورت گرفته روي جدول داده-ستانده تجارت خارجي ايران و جهان و بررسي اقتصاد 70 كشوري كه 95 درصد اقتصاد جهاني را تشكيل ميدهند، به صراحت جملاتي دردناك درباره وضعيت اقتصاد ايران در جهان بيان ميكند.
آخرین ثبتنام فروش خودروهای وارداتی۱۴۰۳ در شرایطی امروز آغاز میشود که تصویر روشنی از وضعیت واردات خودرو در سال آینده وجود ندارد؛ بهطوریکه مشخص نیست با افزایش ۱۰۰درصدی تعرفهها و همچنین تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه تعرفهها، قیمت نهایی وارداتیها به چه میزان خواهد بود. از سوی دیگر احتمال بازگشت تحریمهای شدید و چالشهای ارزی آینده، واردات را مبهم کرده است. درباره خودروهای برقی و هیبریدی نیز...
در سال 1376 با شروع فعالیت «پنتاگونا» در ایران، شرکتهای هرمی رسماً وارد فضای اقتصادی ایران شدند. در این شیوه هرمی هر شخص با ورود به سیستم و واریز کردن یک مبلغ مشخص بهحساب شرکت و دریافت یک برگ کاغذ، عضو شبکه شده و با دعوت از دیگران برای عضویت در هرم، زیرمجموعههای خودش را زیاد میکرد. این شرکتها با وعدههای فریبنده، میلیاردها تومان از مردم ایران جمعآوری کردند و پس از مدتی تعطیل شدند یا با...
صبا زارع- بیش از 80درصد از داروهای تولید داخل کشور از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با نمونههای خارجی ندارند. در شرایطی که صنایع دارویی کشور با تمام توان خود به دنبال ارتقای کیفیت و تولید دارو با استاندارد جهانی هستند، یک چالش اساسی همچنان به شدت بر روند رشد و پویایی این صنعت تاثیرگذار است؛ سیاستهای قیمتگذاری دستوری. این سیاستها که با هدف تسهیل دسترسی مردم به دارو طراحی شدهاند، در عمل به مانند یک...
وزیر خارجه ایران در هشتمین نشست وزیران خارجه کشورهای حاشیه اقیانوس هند مطرح کرد
عراق موفق شده است با مشارکت فعالانه در اقتصاد جهان، مزیتهای اقتصادی خود را بهکار گیرد و سرمایه عظیم بازیگران خارجی را برای توسعه زیرساختهای خود جذب کند. محمدمهدی بهکیش در این رابطه معتقد است در این مسیر، تغییر ریل حکمرانی بال پرواز عراق بوده است.
بررسی دادههای گمرک چین نشان میدهد این نهاد دولتی، حجم تجارت ایران و چین طی سال 2024 را حدود 13/4 میلیارد دلار اعلام کرده که 8/9 میلیارد دلار از آن، صادرات چین به ایران و 4/4 میلیارد دلار نیز واردات چین از کشورمان است.
بررسی روند بلندمدت واردات و صادرات ایران و رقبای منطقهای نشان داد؛
تجارت در حصار تحریم و جهتگیریهای اقتصادی بسته گرفتار شده است. نگاهی به نمای بلندمدت تجارت خارجی کشور در مقایسه با سه کشور امارات، عربستان و ترکیه نشان میدهد این سه کشور در غیاب ایران در حال قبضه بازارهای صادراتی در دو بخش کالا و خدمات هستند.
در حالی که تولیدات گروه سایپا به ویژه در گروه ایکس 200 (تیبا، کوییک، ساینا) که از جمله پرفروشترین خودروهای شرکت سایپا است، کاهش یافته و چندین کارزار اعتراضی هم از سوی مردم درخصوص تأخیر چندماهه این شرکت در تحویل برخی خودروها از جمله شاهین و اطلس به ثبت رسیده، اما شرکت سایپا همچنان نسبت به انتشار فراخوان پیشفروش و فروش فوقالعاده خودرو اقدام میکند.
سازمان توسعه تجارت، ساز و کار ثبت سفارش آماری واردات خودرو نو و کارکرده برقی و هیبریدی بر اساس ضوابط قانون بودجه سال۱۴۰۳ توسط اشخاص حقیقی با مجوز موردی را ابلاغ کرد.
مدتی است موضوع قاچاق سوخت مجددا بهطور جدی در سطح کشور و حتی بین سران قوا مطرح شده است. تفاوت طرح موضوع با دفعات قبل در جایگاه افرادی است که نسبتبه این موضوع واکنش نشان دادهاند.
اما و اگر جدي براي اختصاص ۳.۳ ميليارد يورو به واردات
طبق مصوبه هفته گذشته مجلس، سقف ارزي واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ بدون تغيير نسبت به مصوبه قبلي، ۳.۳ ميليارد يورو باقي ماند. مجلسيها همچنين تعرفه ۶۰درصدي واردات خودرو در سال آينده را نيز حفظ كردند. همچنين در اين جلسه اعلام شد كه ايرانيان خارجنشين نيز براي واردات خودرو بايد كارت اقامت ارايه دهند و سهميه واردات خودرو توسط ايرانيان ساكن خارج از كشور، يك خودرو در سال ۱۴۰۴ خواهد بود كه افراد ميتوانند...