• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 19 اردیبهشت 1404, 11 ذی‌القعده 1446, Friday 9 May 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 24737
منتشر شده در شنبه, 12 آبان 1403 08:02
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل

بنزین سه سهمیه‌ای می‌شود؟

توضیحات

اصلاح تدریجی قیمت نیز باید در بستر راهکارهای غیرقیمتی انجام شود که از جمله آن توسعه حمل‌ونقل عمومی است که برنامه جامع دولت برای آن مشخص نیست. هر چند اصابت سهمیه سوم به سه دهک بالای جامعه است اما استثناهایی وجود دارد از جمله اقماری‌ها که در آبان ۹۸ نیز آسیب دیدند. تدبیر دولت معلوم نیست اما یک پیشنهاد می‌تواند توسعه سوخت ارزان CNG در آن مناطق باشد.    

پیشنهاد سهمیه سوم بنزین با قیمت وارداتی و با تمرکز بر سه دهک بالای جامعه، روز گذشته خبری در این باره منتشر شد. طبق این خبر، دولت قرار است بنزین را با سه نرخ ۲.۱، ۴.۲ و ۳۵ هزار تومان به داخل کشور بفروشد. پیگیری‌های خبرنگار فرهیختگان از اعضای کمیسیون تلفیق و کمیسیون انرژی مجلس نشان می‌دهد که این خبر کذب است.

اما در صورت صحت خبر، هر چند این مدل اصلاح قیمت از نظر عنوان «سهمیه سوم» با مدل پیشنهادی روزنامه فرهیختگان شباهت دارد اما ملاحظات را رعایت نکرده و ایراداتی جدی به آن وارد است:

 در مدل سهمیه سوم، اصلاح قیمت باید به صورت تدریجی انجام شود ولی جهش قیمت از ۳ به ۳۵ هزار تومان به معنای شوک‌درمانی بوده و اشتباه است.

 اصلاح تدریجی قیمت نیز باید در بستر راهکارهای غیرقیمتی انجام شود که از جمله آن توسعه حمل‌ونقل عمومی است که برنامه جامع دولت برای آن مشخص نیست.

 هر چند اصابت سهمیه سوم به سه دهک بالای جامعه است اما استثناهایی وجود دارد از جمله اقماری‌ها که در آبان ۹۸ نیز آسیب دیدند. تدبیر دولت معلوم نیست اما یک پیشنهاد می‌تواند توسعه سوخت ارزان CNG در آن مناطق باشد.

 ضرورت دارد بخشی از منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین، به افزایش بهینه‌سازی در ناوگان حمل‌ونقل بازگردد، اما ظاهرا دولت قصد دارد همه این منابع را صرف حقوق و دستمزد کند.

 دولت در این اقدام مجددا به جای اصلاح سازوکار و فرمول قیمت‌گذاری، خود قیمت را تغییر داده. وقتی سازوکار قیمت‌گذاری در یک برنامه زمان‌بندی‌شده اصلاح شود، مردم چشم‌انداز و فرصتی برای تغییر رفتار مصرفی خود به صورت مداوم پیدا می‌کنند.

 بزرگترین ایراد نیز عدم گفتگوی دولت با مردم، توجیه و همراهی آنهاست. دولت ابتدا باید در اذهان عمومی از طرح خود دفاع و مردم را اقناع کند.

 همچنین بازتوزیع بخشی از منابع مالی برای حمایت از دهک‌های کم‌برخودار نیز توصیه می‌شود که در طرح دیده نشده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

برگزاری سمپوزیوم بین المللی سنگ با حضور هنرمندان داخلی و خارجی
تدوین ۱۰ برنامه در گروه فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در تولید و اولویت‌دهی به ۱۲ پروژه شاخص در سال 1404
رونمایی از برنامه‌ها و دستاوردهای جدید شرکت نفت سپاهان در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
خیابانی گردشگر پذیر برای دفاع از بافت تاریخی شهر
فعالیت 46 پایگاه امداد و نجات در سطح استان
لزوم حکمرانی آب به جای حکمرانی بحران
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
درآمد از رسوب کالا
بازگشت بارقه امید
صدای پای صندوق می‌آید
برگزاری اجلاس‌های ملی خیرین مدرسه‌ساز اصفهان
حضور بانوان پستچی در کشور برای اولین بار در اصفهان
بررسی برنامه‌های مدیریت بار و ناترازی‌ها، اهمیت مدیریت مصرف برق و فرهنگ‌سازی
قانوني براي امنيت سرمايه
تغییر روند بازارها
پایان یک عصر طلایی
زنان زیر تیغ بی‌قانونی تندروها
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
در جاده انقلاب بانکی
بهره مندی بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان اصفهان از نعمت گاز طبیعی
درخشش گروه فولاد مبارکه در طرح های توسعه، صادرات غیرنفتی و سرمایه گذاری
تجلیل از گروه فولاد مبارکه در آئین اختتامیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
درآمد مالیاتی دولت از سیگار ۲ برابر بورس
كسر خسارت از درآمد مشمول ماليات
اجرای قانونِ ابلاغ نشده؟
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا