• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: دوشنبه 3 آذر 1404, 3 جمادی‌الثانی 1447, Monday 24 November 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 25835
منتشر شده در چهارشنبه, 17 مهر 1404 07:43
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل

خودروسازان اروپایی در معرض نابودی

توضیحات

بحران صنعت خودروسازی اروپا با فروش پایین، قیمت بالای انرژی و رقابت شدید جهانی، تهدیدی جدی برای اقتصاد این قاره است و اروپایی‌ها به دنبال راه‌حل‌های فوری برای نجات این صنعت هستند.  

 

جهان‌صنعت نوشت: بحران کنونی صنعت خودروسازی اروپا به تهدیدی جدی برای آینده اقتصادی قاره بدل شده است. اورزولا فن‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا قرار است روز جمعه در بروکسل با مدیران ارشد صنعت خودروسازی به منظور یافتن راه‌حل احتمالی دیدار کند.

استفان سِژورنه، کمیسر صنعت اتحادیه اروپا، چند ماه پیش هشدار داد که صنعت خودروسازی اروپا با «خطر مرگ» مواجه است. فروش پایین، قیمت بالای انرژی، رقابت جهانی شدید و بی‌ثباتی بازارهای تجاری، صنعت خودروسازی اروپا را وارد چرخه‌ای نزولی کرده است.

اورزولا فن‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا قرار است روز جمعه در بروکسل با مدیران ارشد صنعت خودروسازی برای یافتن راه‌حل، دیدار کند. این نشست سومین و آخرین دور از گفت‌وگوهای اضطراری درباره آینده این صنعت است. با این حال بسیاری از ناظران نسبت به امکان تغییر عمده ابراز تردید کرده‌اند.

اتحادیه اروپا در قالب «برنامه اقدام صنعتی» میلیاردها یورو به فعالیت‌های تولیدی و تحقیقاتی در حوزه باتری اختصاص داده است اما چنین ابتکاراتی نتوانسته‌اند چشم‌انداز ناامیدکننده کلی را تغییر دهند.

خودروسازان به‌ویژه از نبود یک برنامه سیاستگذاری واقع‌گرایانه برای تحول صنعت خودروسازی ناامید شده‌اند موضوعی که دو شرکت خودروسازی اروپایی در نامه‌ای سرگشاده به فن‌درلاین به آن اشاره کردند. آنها در این نامه نوشتند که برنامه تحول صنعت خودروسازی اروپا «باید به دور از ایده‌آل‌گرایی، واقعیت‌های صنعتی و ژئوپلیتیک کنونی را بپذیرد.

به گفته آنها، کاهش هزینه‌های انرژی برای شارژ باتری، افزایش یارانه‌ها، کاهش مالیات و به‌ویژه توزیع یکنواخت‌ زیرساخت‌های شارژ، اقداماتی ضروری برای سوق دادن تعداد قابل‌توجهی از مصرف‌کنندگان به سمت خودروهای برقی محسوب می‌شوند. در حال حاضر، سهم بازار خودروهای برقی در اروپا حدود ۱۵‌درصد است که برای پیشرفت این فناوری‌ کلیدی در آینده کافی نیست.

کمبود ایستگاه شارژ یکی از عوامل اصلی این رکود است: ۷۵‌درصد کل زیرساخت شارژ در سه کشور آلمان، فرانسه و هلند متمرکز شده و برای رسیدن به هدف تعیین ‌شده برای سال ۲۰۳۰ باید شارژرها ۱۰برابر سریع‌تر از نرخ کنونی نصب شوند. در سراسر اتحادیه اروپا، در حال حاضر تنها حدود ۸۸۰‌هزار ایستگاه شارژ عمومی در دسترس است اما طبق برآوردهای انجمن خودروسازان اروپا(ACEA) ، تا سال ۲۰۳۰ به ۸/‌۸‌میلیون ایستگاه شارژ نیاز خواهد بود.

صنعت خودرو همچنین از مقررات اتحادیه اروپا مربوط به کاهش دی اکسیدکربن تا سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۵ ابراز نگرانی کرده و خواستار انعطاف‌ بیشتری در این زمینه شده‌اند.

چالش دیگر عقب‌ماندن اروپا در رقابت جهانی است. چین با هزینه‌های پایین و تسلط بر زنجیره تولید باتری به قطب اصلی تولید خودروهای برقی بدل شده و اکنون بزرگ‌ترین بازار جهان را در اختیار دارد. در نمایشگاه مونیخ امسال، حضور شرکت‌های چینی ۴۰‌درصد افزایش یافت. در عین حال تعرفه‌های ترامپ بر خودروهای اروپایی چالش‌های تازه‌ای برای این صنعت ایجاد کرده است.

برخی کارشناسان خواستار همکاری بیشتر با چین هستند و هشدار می‌دهند که سیاست‌های تقابلی می‌تواند به ضرر اروپا تمام شود. در اروپا بیش از ۱۳‌میلیون شغل به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به صنعت خودروسازی وابسته هستند و این صنعت سالانه حدود یک‌تریلیون یورو به تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا اضافه‌ می‌کند.

منبع: یورونیوز

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

بازدید نخبگان دانشگاهی از پیشرفته‌ترین مرکز تله‌متری آب و فاضلاب کشور در اصفهان
هوشمندسازی و دیجیتالی شدن فرآیندها
«تری‌دی‌پانل»؛ انقلاب بی‌صدا در صنعت ساختمان ایران
«استفاده از بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی محکومین غایب و متواری»
برنامه ۱۴ مگاپروژه (۲) برای عبور ایمن از اوج بار تابستان ۱۴۰۵ اعلام شد
تولید سالانه حدود ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان اصفهان
صنعت ساختمان موتور محرکه اقتصاد و نیازمند تحول و پویایی است
ضرورت تشکیل خانه احزاب در استان های مختلف
پروژه عظیم« FRW» در پالایشگاه نفت سپاهان افتتاح شد
فراخوان شرکت در چهارمین «پرسش شادابی» ویژه دانش‌آموزان، اولیاء و مربیان
علویجه در مسیر تحول؛ تفرجگاه چهارکوه به قطب اکوتوریسم کشور تبدیل می‌شود
افتتاح فاز نخست پروژه FRW پالایشگاه نفت سپاهان
بررسی راهکارهای توسعه صادرات در بخش تعاون
قابلیت کشت 200هکتار اراضی ملی در نتیجه طرح های کنترل سیلاب
آخرین آرزوی ممکن جوانان
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا
تناقض در بازار خودرو
وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
تدبیر برای عبور از بحران آب
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
افشای اطلاعیه بسیار مهم نفت سپاهان بر روی سامانه کدال؛
فولاد مبارکه یکی از نقاط امیدآفرین صنعت کشور است
استاندار اصفهان، برگزیده ملی «جوانی جمعیت» شد
نظام بانکی باید شریک باشد، نه ناظر
۲.۵ میلیون راس دام در اصفهان علیه بیماری «تب برفکی» واکسینه شدند
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا