در همین رابطه ادامه مذاکرات برجام با طرف‌های غربی وظیفه‌ای بود که از دولت قبل بر دوش کابینه سیزدهم گذاشته شد هر‌چند که مذاکرات مستقیم با اروپا و نیز گفت‌و‌گوهای غیر‌مستقیم با ایالات‌متحده در نهایت منجر به احیای برجام نشد اما در طول این مدت بالاخره نوعی توافق نانوشته به منظور تعدیل و در بخش‌هایی خنثی‌سازی فشار حداکثری روی این موضوع از جمله دستاوردهای دیپلماتیک دولت رییسی بود.
عضویت در بریکس
از سوی دیگر و در حالی که به گفته کارشناسان، ایران در یک انزوای دیپلماتیک قرار گرفته بود، پیوستن ایران به بلوک بریکس از جمله مواردی است که می‌تواند دستاورد حائز اهمیتی در سیاست خارجی ایران در طول ۴۵‌سال اخیر باشد.
گفتنی است گروه بریکس بلوکی اقتصادی- سیاسی متشکل از ۵ اقتصاد بزرگ و نوظهور دنیا مانند روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی و هند است که ایده تشکیل آن در سال ۲۰۰۱ شکل گرفت و درنهایت در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاسیه آن برگزار شد. در همین راستا در اجلاس سال ۲۰۲۳ نیز با دعوت رسمی بریکس، ایران به همراه اعضای آرژانتین، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی رسما عضو این بلوک مهم بین‌المللی شدند. بلوکی که در سال ۲۰۲۲ تولید ناخالص داخلی آن ۲۶ تریلیون دلار بوده و تقریبا ۲۶درصد از کل اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد.
عضویت در شانگهای
همچنین یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیدابراهیم رییسی، عضویت رسمی در سازمان همکاری‌های شانگهای بود. پیمانی که علاوه بر نفوذ سیاسی، ژئوپلیتیکی و اقتصادی در عرصه بین‌المللی، متشکل از کشورهایی نظیر چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان است و ایران توانست با رایزنی‌های گسترده و سرانجام پس از ۱۸‌سال وقفه و حتی کارشکنی از عضو ناظر به عضو رسمی این سازمان بین‌المللی تبدیل شود.
آزادسازی دارایی‌های خارجی
از جمله دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی به موضوع مهم آزادسازی دارایی‌های خارجی بلوکه شده به واسطه تحریم‌ها بود. به عنوان مثال در یک نمونه بخشی از مطالبات ۱۰‌میلیارد‌ی دلاری ایران از عراق آزاد شده و همزمان در مهر‌ماه ۱۴۰۲ نیز دسترسی ایران به ۷/۱‌میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده در لوکزامبورگ نیز برقرار شد. در مهم‌ترین تحول دیگر در این خصوص نیز پس از رایزنی‌های فشرده و مذاکرات دیپلماتیک ۷میلیارد یورو نیز دارایی‌های بلوکه‌شده ایران از کره‌جنوبی آزاد شد.
افزایش فروش نفت
علاوه بر این در حالی که فروش نفت یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین رژیم‌ تحریم‌های ثانویه علیه ایران را تشکیل می‌دهد در دولت سید‌ابراهیم رییسی میزان فروش نفت افزایش قابل‌توجهی داشته و به دو و نیم برابر رسید. در همین رابطه به تازگی مدیرعامل شرکت ملی نفت با تشریح دستاوردهای مهم شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم از افزایش ۵/۲برابری صادرات نفت خام در شرایط سخت تحریم خبر داد و گفت: ما پارسال ۳۶‌میلیارد دلار نفت خام صادر کردیم و در بخش گاز نیز ۷۰‌میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت تولید روزانه خود اضافه کرده‌ایم و امروز با افتخار باید بگوییم که بیش از ۷۰درصد ساخت، ‌نصب و اجرای کالاهای ما در صنایع پالایشگاه‌ها با تلاش و همت مهندسان ایرانی به ثمر نشسته است.
افزایش سرمایه‌گذاری خارجی
همزمان با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۷ به این سو میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران کاهش چشمگیری را تجربه کرده، مطابق با آمار وزارت اقتصاد از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان دی‌ماه سال گذشته ۶/۱۰‌میلیارد دلار سرمایه در قالب ۵۷۸طرح به کشور وارد شده و طبق برخی آمارهای کارشناسی افزایش ۵/۵‌میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی از میانگین ۲‌میلیارد دلاری سالانه در سال‌های پس از انقلاب نیز پیشی گرفته است.
در همین راستا سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در بخش‌های مختلف بوده که بالاترین میزان جذب سرمایه در بخش نفت و گاز بوده که با ۵سرمایه‌گذاری و عدد حدود ۴‌میلیارد و۸۰۰میلیون دلار صورت گرفته است .
احیای روابط با عربستان سعودی
دستاورد ملموس و مهم دیگر در دولت سیزدهم تنش‌زدایی و برقراری روابط دوباره با عربستان سعودی در سال ۱۴۰۱ بود. روابطی که در طول سال‌های قبل از آن منجر به قطع روابط دیپلماتیک و همچنین تنش‌های روز‌افزون مستقیم و نیابتی میان دو کشور بوده و در‌نهایت طی ۳ سال مذاکره در عراق و همچنین با میانجیگری چین موضوع تنش‌زدایی و بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان که دستاورد دیپلماتیک قابل‌توجهی محسوب می‌شود به نتیجه رسید.همچنین ریاست ایران بر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و نیز بازگشت ۳۵۰۶ قطعه از الواح دوره هخامنشیان در سفر مرحوم رییسی از نیویورک به تهران نیز از جمله دستاوردهای کارنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم در طول ۳ سال گذشته
محسوب می‌شود.