دوره جدید فوتبال باشگاهی آسیا با برگزاری لیگ نخبگان آسیا آغاز شد. لیگ نخبگان آسیا که در دو گروه 12تیمی منطقه شرق و غرب آسیا و با حضور 24‌تیم برگزار می‌شود، جایگزین لیگ قهرمانان آسیا شده است که تا سال گذشته با حضور 40‌تیم برگزار می‌شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا با راه‌اندازی این لیگ جدید، علاوه‌بر بالا بردن جذابیت و کیفیت مسابقات، کسب منافع اقتصادی بیشتری را دنبال می‌کند.
استقلال و پرسپولیس هم به‌عنوان دو‌نماینده ایران در منطقه غرب‌آسیا لیگ نخبگان حضور دارند. در گزارش حاضر، ارزش مالی باشگاه‌ها و بازیکنان و همچنین جوایز اولین دوره لیگ نخبگان فوتبال آسیا- به بهانه آغاز این مسابقات- مرور شده است.


گران‌ترین و ارزان‌ترین باشگاه‌های حاضر در لیگ نخبگان
براساس آمار سایت معتبر transfermarkt، لیگ نخبگان آسیا، 07/1‌میلیارد یورو ارزش دارد. در بین 24‌تیم باشگاهی حاضر در این لیگ هم، تیم فوتبال الهلال عربستان گران‌ترین تیم این مسابقات است. الهلال با ارزش 243‌میلیون و 650‌هزار یورو، بالاترین ارزش و قیمت را از نظر بازیکنان داشته و در رده اول باارزش‌ترین تیم مسابقات قرار دارد.
النصر عربستان با ارزش 190‌میلیون و 600‌هزار یورو و الاهلی عربستان باارزش 178‌میلیون 250‌هزار یورو در رده دوم و سوم گران‌ترین تیم‌های آسیایی قرار دارد تا رده‌های اول تا سوم به‌صورت کامل در اختیار سعودی‌ها باشد. در این لیست باشگاه الشرطه عراق، با ارزش 4‌میلیون و 430‌هزار دلار، ارزان‌ترین تیم حاضر در لیگ نخبگان آسیاست و در رده آخر و بیست‌وچهارم قرار دارد. اختلاف ارزش مالی باشگاه اول تا آخر لیگ نخبگان آسیا، 239‌میلیون و 220هزار دلار است!


پرسپولیس دوازدهم، استقلال پانزدهم
در بین 24باشگاه حاضر در لیگ نخبگان آسیا، تیم فوتبال پرسپولیس باارزش 17‌میلیون یورو در رده دوازدهم و استقلال باارزش 15‌میلیون و 400‌هزار یورو در رده پانزدهم در گران‌ترین‌های لیگ نخبگان آسیا قرار دارند. استقلال و پرسپولیس در منطقه غرب‌آسیا هم که 12تیم حضور دارند، در رده‌های نهم و دهم تیم‌های گران‌قیمت هستند و تنها تیم‌های پاختاکور باارزش 11‌میلیون و 100‌هزار یورو و الشرطه عراق باارزش 4‌میلیون و 430‌هزار یورو، ارزان‌تر و پایین‌تر از دونماینده کشورمان هستند.
این آمار نشان می‌دهد که استقلال و پرسپولیس با توجه به سرمایه‌گذاری بالای تیم‌های عربستانی، قطری و اماراتی، کار آسانی برای مقابله با این تیم‌ها که از بازیکنان بزرگ و گران‌قیمت خارجی استفاده می‌کنند، در لیگ نخبگان آسیا نخواهند داشت.


گران‌ترین‌ها دربست در اختیار سعودی‌ها
پس از سرمایه‌گذاری نجومی عربستانی‌ها و جذب ستاره‌های فوتبال جهان در دو فصل اخیر، پای بازیکنان گران‌قیمت دنیا که چهره‌های مشهوری هم هستند، به فوتبال آسیا باز شده و این سبب شده در لیگ نخبگان آسیا، شاهد حضور بازیکنان مطرح فوتبال جهان باشیم.براساس ارزش‌گذاری سایت transfermarkt، ایوان تونی، مهاجم فصل گذشته برنتفورد انگلیس که فصل جدید به الاهلی عربستان پیوسته است، باارزش 50میلیون یورو، گران‌ترین بازیکن حاضر در لیگ نخبگان آسیاست.
محمد سیماکان، مدافع فرانسوی فصل گذشته لایپزیش که به النصر عربستان پیوسته است، با 35میلیون یورو، در رده دوم گران‌ترین بازیکنان حاضر در لیگ نخبگان فوتبال آسیا قرار دارد. روبن نوس، مهاجم پرتغالی الهلال عربستان با 32‌میلیون یورو در رده سوم قرار دارد. نکته قابل‌توجه اینکه در بین 10بازیکن گران‌قیمت لیگ نخبگان آسیا، 7بازیکن عضو باشگاه الهلال هستند. اوستون ارونوف، ‌هافبک ازبکستانی پرسپولیس با ارزش 2‌میلیون و 500‌هزار یورو، گران‌ترین بازیکن نمایندگان ایران در لیگ نخبگان آسیا و شصت‌ونهمین بازیکن گران‌قیمت لیگ نخبگان آسیاست.


افزایش پاداش برای افزایش رقابت
همانطور که باشگاه‌های آسیایی با جذب بازیکنان گران‌قیمت، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را برای حضور در رقابت‌های باشگاهی آسیا مانند لیگ نخبگان انجام داده‌اند، کنفدراسیون فوتبال آسیا هم برای جذاب کردن مسابقات، به افزایش پاداش‌های نقدی دست زده است. AFC برای برگزاری اولین دوره لیگ نخبگان آسیا پاداش ویژه‌ای را در نظر گرفته است؛ به‌طوری‌که تیم‌ها با حضور در مرحله گروهی، پاداشی 800‌هزار یورویی دریافت می‌کنند و در صورت صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی، پاداش 200‌هزار یورویی نصیب آنها خواهد شد.
ضمن آنکه برای صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی، پاداش 400‌هزار یورویی در نظر گرفته شده و در صورتی ‌که تیمی بتواند به مرحله نیمه‌نهایی برسد، 600‌هزار یورو نصیبش می‌شود و 4‌میلیون یورو به تیم نایب‌قهرمان و 10میلیون یورو به تیم قهرمان تخصیص پیدا می‌کند.


مرور اتفاقات ویژه هفته نخست لیگ نخبگان
هفته نخست لیگ نخبگان آسیا در منطقه غرب با پیروزی تیم‌های استقلال ایران، الهلال و الاهلی عربستان و الوصل امارات دنبال شد. نخستین دوره رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا به سرعت به نقطه پایان کار خود در هفته اول مرحله گروهی رسید. سه‌شنبه‌شب گذشته، پرونده مسابقات هفته نخست در منطقه غرب بسته شد و ظهر دیروز هم رسماً با انجام دو‌مسابقه پایانی هفته اول در منطقه شرق‌آسیا، رقابت‌های هفته نخست مرحله گروهی خاتمه پیدا کرد. در این میان، در طول 10‌مسابقه برگزارشده در طول 2‌روز اخیر اتفاقات جالب‌توجهی هم در منطقه غرب و هم در منطقه شرق آسیا رخ داد که مرور آنها خالی از لطف نیست.


بازگشت مقتدرانه استقلال به آسیا
آبی‌پوشان که در طول 2‌سال اخیر به‌واسطه عدم دریافت مجوز حرفه‌ای شانس حضور در رقابت‌های آسیایی را از دست داده بودند، سرانجام موفق به طلسم‌شکنی شدند و در قامت نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، پا به نخستین دوره لیگ نخبگان آسیا گذاشتند. شاگردان جواد نکونام گام نخست را با صلابت و کسب بردی 3گله در تهران مقابل الغرافه برداشتند تا استقلالی‌ها بالاتر از سایر مدعیان منطقه غرب‌آسیا در قامت تیم صدرنشین به کار خود در هفته اول لیگ نخبگان پایان بدهند.


آغاز طوفانی کهکشانی‌ها
الهلال عربستان که پرافتخارترین تیم قاره کهن محسوب می‌شود، شب گذشته برابر الریان قطر قرار گرفت. آبی‌پوشان شهر ریاض با ارائه یک نمایش تهاجمی توانستند بردی 3 بر یک را به‌دست آورند و درخشش فوق‌ستاره‌هایی مانند ژوائو کانسلو و مالکوم در مسیر رسیدن به این پیروزی جالب‌توجه بود. در صورتی‌ که الکساندر میتروویچ ضربه پنالتی خود را از دست نمی‌داد، الهلال می‌توانست بالاتر از استقلال کارش را در هفته نخست به پایان ببرد، اما الهلالی‌ها با کسب بردی 3 بر یک مقابل الریان که هدایت آن برعهده پویا اسبقی است، در رتبه دوم جدول لیگ نخبگان آسیا در پایان هفته نخست قرار گرفتند.
الاهلی و الوصل و بردهایی اقتصادی
استقلال و الهلال تنها تیم‌های برنده هفته اول لیگ نخبگان آسیا نبودند، چراکه در شهر جده، الاهلی عربستان در یک بازی سخت‌ و نفس‌گیر مقابل پرسپولیس ایران، بردی یک‌گله و اقتصادی را به‌دست آورد و در مصاف تیم‌های الوصل امارات و پاختاکور ازبکستان هم قهرمان فصل گذشته لیگ برتر امارات، پیروز شد و الوصلی‌ها توانستند 3 امتیاز ارزشمند را در گام نخست رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا به‌دست آورند تا بعد از نام استقلال و الهلال، نام دو تیم الاهلی عربستان و الوصل امارات در جدول لیگ نخبگان آسیا در منطقه غرب آسیا به چشم آید.‌


دور از انتظار مثل النصر و العین
النصر عربستان در هفته‌ای که کریستیانو رونالدو را به دلیل سرماخوردگی در اختیار نداشت، برابر الشرطه عراق ناکام در کسب پیروزی بود و النصری‌ها با پذیرش تساوی 1-1، شروع دور از انتظاری در اولین دوره لیگ نخبگان آسیا داشتند که البته این اتفاق منجربه اخراج لوئیس کاسترو و استخدام استفان پیولی شد. العین امارات هم که در قامت قهرمان آخرین دوره لیگ قهرمانان آسیا پا به لیگ نخبگان گذاشته، در گام نخست این رقابت‌ها برابر السد قطر متوقف شد تا العین هم در شرایطی مشابه النصر، کار خود را با تساوی آغاز کند.


قضاوت فغانی در عجیب‌ترین بازی هفته!
مسابقات در منطقه شرق‌آسیا جنجالی‌تر و پرگل‌تر از منطقه غرب دنبال شد؛ به‌طوری‌که در کنار بردی 4بریک شانگهای شنهوای چین مقابل پوهانگ استیلرز کره‌جنوبی و شاندونگ‌تایشان چین برابر سنترال مارینرز استرالیا، عجیب‌ترین نتیجه در نبرد تیم‌های گوانگجو اف‌سی کره‌جنوبی و یوکوهاما مارینوس ژاپن به‌ثبت رسید؛ جایی‌ که در نبرد جنجالی و پراتفاق نماینده‌های کره‌جنوبی و ژاپن که با قضاوت علیرضا فغانی پیگیری شد، گوانگجو توانست بردی 7 بر 3 را مقابل نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا به‌دست آورد که نتیجه‌ای ناباورانه و دور از انتظار بود. تساوی بدون گل بوریرام تایلند و ویسل‌کوبه ژاپن هم باعث شد تا اوسمار ویرا، سرمربی سابق پرسپولیس با تساوی کارش را در لیگ نخبگان آسیا آغاز کند.