پایان بورس دیروز در حالی رقم خورد که شاخص‌های بازار سهام، سنت ۱۷اردیبهشت سال گذشته را به جا آوردند و پرشتاب به سمت پایین حرکت کردند. سال گذشته نیز شاخص‌های بورسی در ۱۷اردیبهشت‌ماه سقوط سنگینی را تجربه کردند که بعدها مشخص شد پول‌درشت‌ها به دور از چشم همگان با رانت اطلاعاتی از بازار خارج شده بودند. آیا این بار هم سهامداران از نامه‌ محرمانه دیگری مطلع نیستند؟ معاملات بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی گذشته خودبسیار پرشتاب‌تر حرکت کرد، به طوری که در پایان بورس دیروز، شاخص کل با افت ۲۰هزار و ۶۴۶واحدی که معادل ۹۱/۰درصد این شاخص است، روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح دو میلیون و ۲۳۹هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش شدیدی پیدا کرده است، به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز ۶هزار و ۹۳۶واحد که معادل ۹۲/۰درصد این شاخص است، کاهش ارتفاع داد و به سطح ۷۴۴هزار و ۱۰۰واحدی رسید. گفتنی است تابلوی بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته، حجم معاملات را ۶میلیارد و ۸۰۰میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) را دو هزار و ۸۹۷میلیارد تومان نشان داد.
حسن حسین‌نیا کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بازار سهام در شرایطی هفته‌ جاری را شروع کرد که به سالگرد روز عجیب رسید. پس از گذشت یک سال ‌از اتفاقی که بر بی‌اعتمادی موجود دامن زده بود، همچنان انتظار سهامداران برای تعیین‌تکلیف نرخ محصولات پالایشی و وضعیت زیان‌سازی صنعت خودرو در کنار نرخ بهره بالای بانکی و نرخ ارز نیمایی در بستر فرسایش زمانی پابرجا بوده و به پاشنه‌آشیل بورس بدل شده‌ است. شاید واکنش‌ها به ‌نامه ۱۰ انجمن بزرگ تولیدی مبنی ‌بر بیان مشکلات تامین مالی و سرکوب قیمتی ارز نیمایی بتواند دورنمای سیاستگذاری پولی را مشخص‌تر کند که در این‌ صورت ترسیم دورنمای بورس نیز کار دشواری نخواهد بود. به گفته او، با نگاهی به تابلوی معاملات روزهای اخیر، کاهش ارزش معاملات و نبود مشوق در روزهای آینده می‌تواند عامل فشار قلمداد شود و تداوم آن منجر به حرکت نقدینگی موجود به سمت شرکت‌های کوچک و بازار پایه‌ای خواهد شد که می‌تواند شائبه پروژه‌سازی را افزایش دهد اما در صورت انتشار اخبار خوش در حوزه صنعت خودرو و ارز نیمایی می‌توان نسبت به شکل‌گیری روند پرقدرت امیدوار شد.


ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام مانند روند روز معاملاتی یکشنبه منفی بود، به طوری که در پایان بورس دیروز حدود ۲۹۵میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید بازگو کرد اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود ۲۳۷میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.
بیشترین ارزش معاملات
در جریان معاملات دیروز سه سهم خودرو، کترام و وتوس بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های ذوب، شستا و وبملت به‌ ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.
سپیدار با افزایش ۹۸/۶درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد، در مقابل کایزد با افت ۹۹/۶درصدی در جریان بازار دیروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.


ورود پول هوشمند
بیشترین خالص خرید حقیقی به سهم‌های کاذر، وتوس و درازک تعلق گرفت. در جریان معاملات دیروز سهم‌های ختوقا، فزر و آردینه ورود پول هوشمند داشتند، در سوی دیگر فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که پول هوشمند از نمادهای فملی، خودرو و خساپا خارج شده است. شایان ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ثامان، غنیلی و کیا رقم خورد، همچنین فایرا در جریان معاملات دیروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد، در مقابل بیشترین فشار عرضه در نماد خموتور بود.