احسان کاظمی در جهان صنعت نوشت: اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار پس از بیت‌کوین است و تکنولوژی بلاک‌چین آن، به ویژه با قراردادهای هوشمند، تحول بزرگی در زمینه‌های مختلف از جمله امور مالی، هنر دیجیتال و سیستم‌های غیرمتمرکز به وجود آورده است. تایید ETF اتریوم توسط دولت آمریکا می‌تواند چندین پیامد مثبت داشته باشد؛ یکی از پیامدها افزایش پذیرش عمومی و نهادی است. ETF اتریوم به سرمایه‌گذاران نهادی مانند بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی از مسائل امنیتی و نگهداری مستقیم ارزهای دیجیتال، در اتریوم سرمایه‌گذاری کنند. این امر می‌تواند منجر به ورود سرمایه‌های جدید و افزایش تقاضا برای اتریوم شود. یکی از مشکلات اصلی ارزهای دیجیتال، نوسانات شدید قیمت آنهاست. با ورود سرمایه‌گذاران نهادی و افزایش حجم معاملات، ممکن است نوسانات بازار کاهش یابد و اتریوم به یک دارایی باثبات‌تر تبدیل شود.در نتیجه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده رسما به تغییر یک قانون حکم داد تا راه را برای آغاز به‌ کار صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) رمزارز اتریوم هموار کند. صدور مجوز ETF اتر در حالی صورت می‌گیرد که حدود ۶ماه پیش اولین
‌ETFهای بیت‌کوین به‌صورت رسمی تایید شدند. این صندوق‌ها موفقیت چشمگیری برای صنعت رمزارز به ‌همراه آورده‌اند و گردش مالی خالص‌شان از ۱۲میلیارد دلار عبور کرد. بسیاری از شرکت‌هایی که حامی صندوق‌های قابل معامله در بورسِ بیت‌کوین هستند (از جمله بلک‌راک و بیت‌وایز و گلکسی دیجیتال)، فرآیند آغاز به‌ کار صندوق اتر را شروع کرده‌اند. قیمت اتریوم در واکنش به این خبر ۲درصد رشد کرد. رمزارز محبوب مبتنی‌بر اتریوم در هفته اخیر رشد چشمگیری تجربه کرده است. تغییر قانون از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده لزوما به معنی تایید تمامی صندوق‌های ETF اتر نیست. فعلا هیچ تاریخ مشخصی برای آغازبه‌کار صندوق‌های اتر اعلام نشده است و این فرآیند شاید چند ماه طول بکشد.تحلیلگران می‌گویند که احتمالا صندوق‌های اتریوم در ابتدا کوچک‌تر از صندوق‌های بیت‌کوین خواهند بود. تایید اولیه صندوق‌های ETF اتریوم نشان می‌دهد که سختگیری کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به صنعت کریپتو کمتر شده است. در این میان، تحلیلگران اعتقاد دارند که میزان استقبال از صندوق‌های اتر به اندازه بیت‌کوین نخواهد بود اما همچنان انتظار می‌رود قیمت اتر در واکنش به تصویب ETF رشد کند. در نهایت تایید ETF اتریوم توسط دولت آمریکا نقطه عطفی مهم در تاریخ ارزهای دیجیتال است. این اقدام نه‌تنها می‌تواند به افزایش پذیرش و اعتماد عمومی به ارزهای دیجیتال کمک کند بلکه می‌تواند راه را برای نوآوری‌های بیشتر و توسعه بازارهای مالی جدید باز کند. با این حال همچنان باید با دقت و دانش کافی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد و از ریسک‌های مرتبط با آن آگاه بود.
چرا بازار کریپتو دوباره قرمزپوش شده است؟
در بحبوحه نگرانی‌های نظارتی و تورمی، قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال بار دیگر نزولی شده است. در همین راستا، قیمت بیت‌کوین به کانال ۶۷هزار دلار سقوط کرده و ارزش کل بازار کریپتو نیز به ۵۴/۲تریلیون دلار کاهش یافته است. بررسی شاخص‌های آنچین نشان می‌دهد که جریان ورودی ارزهای دیجیتال به صرافی‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته که نشان‌دهنده فروش دارایی‌ها توسط سرمایه‌گذاران است. در این میان، شاخص‌هایی مانند تعداد آدرس‌های فعال، حجم تراکنش‌ها و فعالیت شبکه نیز همگی نشانه‌هایی از کاهش را نشان می‌دهند. این کاهش فعالیت نشان‌دهنده کاهش علاقه و مشارکت سرمایه‌گذاران در اکوسیستم کریپتو است که به نوبه خود می‌تواند منجر به افت قیمت‌ها شود.
علاوه بر این، انتشار صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) باعث شده که معامله‌گران رویکرد محتاطانه‌ای در پیش بگیرند. بسیاری از مقامات فدرال‌رزرو در مورد فشارهای تورمی ابراز نگرانی کرده و پیشنهاد کرده‌اند که این امر ممکن است کاهش نرخ بهره در سال‌جاری را به تاخیر بیندازد. این موضع محتاطانه به احساسات منفی در بازار کریپتو افزوده است. اخبار نظارتی نیز به رکود اخیر در بازار کمک کرده است. طبق گزارش‌ها، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ایالات‌متحده موضع محافظه‌کارانه‌ای را در مورد لایحه کریپتو که اخیرا توسط مجلس نمایندگان تصویب شده، حفظ کرده است. عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان به گزارش شاخص مدیران خرید (PMI) نیز نسبت داد. این گزارش نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات‌متحده با بالاترین سرعت خود در ۲سال گذشته رشد کرده است. این رشد اقتصادی قوی باعث شده تا معامله‌گران انتظارات خود را در مورد کاهش نرخ بهره تغییر دهند و فشار بیشتری بر بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال وارد کنند.
رکوردشکنی دوباره «پپه» با وجود رکود بازار
از طرفی به دنبال رکوردشکنی‌های پی در پی «پپه»، نهنگ‌های بازار همچنان در حال انباشت این میم‌کوین محبوب هستند. لازم به ذکر است که در کمتر از ۲ روز، همان آدرس در مجموع ۵۶/۹۸۲ میلیارد پپه را خریداری کرده که نشان‌دهنده خوشبینی و اعتماد او نسبت به آینده این ارز دیجیتال است. داده‌های بازار نشان می‌دهند که در بحبوحه این خریدها و در حالی که بسیاری از آلت‌کوین‌های بازار با افت قیمت مواجه شده‌اند، پپه موفق شده رکورد قیمتی جدیدی را به ثبت برساند. براساس داده‌های کوین مارکت کپ، قیمت پپه روز ۲۴ می، اوج تاریخی جدیدی را در محدوده۱۵۳ ۰۰۰۰/۰ دلار ثبت کرده است. همزمان با این رشد قیمتی، ارزش بازار پپه نیز از ۶میلیارد دلار فراتر رفته و این میم کوین اکنون در جایگاه ۲۰ بازار قرار دارد. در این میان، لازم به ذکر است که شاخص قدرت نسبی (RSI) پپه به محدوده اشباع خرید (۷۴) رسیده است. این بدان معنی است که این میم‌کوین ممکن است با یک اصلاح قیمت مواجه شود. اگرچه نباید فراموش کرد که پپه قبلا توانسته احساسات معمول بازار را به چالش بکشد بنابراین، باید منتظر ماند و دید که این میم‌کوین در ادامه چه مسیری را در پیش می‌گیرد.