در صورتی که نتیجه انتخابات به دور دوم کشیده شود، می‌تواند همچنان به تداوم احتیاط بین فعالان بازار سرمایه منجر شود اما حتی در این حالت نیز اینکه چه طیفی از دیدگاه سیاسی و اقتصادی به مرحله دوم راه پیدا کند خود می‌تواند باعث شکل‌گیری معاملات هیجانی شود. آنچه بدیهی به ‌نظر می‌رسد، تکیه ‌دادن هرکدام از کاندیداها با تفکرات مشخص و یادشده بر مسند ریاست‌جمهوری می‌تواند در کوتاه‌مدت موج جدی از صعود یا نزول را ایجاد کند. «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با دو کارشناس به بررسی و پیش‌بینی آینده بازار سرمایه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخته است.
روند صعودی در میان‌مدت و بلندمدت
امیر‌علی ‌امیرباقری کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به طور کلی کلیت بازار با توجه به شرایط فاندامنتال و تکنیکال و سنتیمنتال در شرایط مطلوبی قرار دارد چراکه به لحاظ فاندامنتال یعنی از منظر تورم حاضر و تورم انتظاری و مقایسه با بازارهای سنتی و نسبت‌های بازاری در حال حاضر ارقام قابل قبول و مطلوبی را برای بورس متصور هستیم. از بعد تکنیکال با توجه به ورود آهسته جریان نقدینگی در این قیمت‌ها و کف‌سازی‌های مناسب بازار در نقطه مناسبی ارزیابی می‌شود. او افزود: از بعد سنتیمنتال وقتی جریان نقدینگی به سمت بازار روانه شود، طبیعتا جریان نقدینگی هوشمند جریان‌های خرد را هم به دنبال خودش می‌آورد. از بعد سیاسی اگر بخواهیم به مساله نگاه کنیم صرفا پیروزی هر یک از نامزدها می‌تواند کلیت شرایط را تشدید کند. اگر قرار است روند صعودی در میان‌مدت و بلند‌مدت داشته باشیم باعث تشدید این روند خواهد شد. به عنوان مثال اگر از جناح اصلاح‌طلب آقای پزشکیان برنده انتخابات شود، طبیعتا با توجه به وعده‌های انتخاباتی و کلیت بازار انتظار می‌رود جریان نقدینگی هوشمند به سمت بازار روانه شود چراکه غالبا جناح اصلاح‌طلب دیدگاه اقتصادی دارند و پارادایم‌های بازار باز را پذیرفته‌اند و به بازار سرمایه اعتقاد راسخ دارند و بر همین اساس انتظار می‌رود جریان نقدینگی به سمت بازار در کوتاه‌مدت بازگردد. در صورت پیروزی آقای قالیباف با اینکه از طیف راست و اصولگرا هستند اما بازار سرمایه را به عنوان یک عنصر کلیدی در کلیت اقتصاد در نظر دارند و به نظر می‌رسد در صورت پیروزی ایشان هم با اقبال به سمت بازار سرمایه مواجه باشیم. ضمن اینکه آقای قالیباف در وعده‌های انتخاباتی‌شان حمایت از بازار سرمایه را مدنظر قرار دادند و طبیعی است با توجه به شناختی که از بازار سرمایه در مدتی که رییس قوه مقننه بودند دارند، بازار سرمایه برای‌شان مهم باشد و در میان‌مدت و بلندمدت شاهد اقبال به سمت بازار سرمایه خواهیم بود اما در صورت پیروزی آقای جلیلی با توجه به سنتیمنت بازار که به طور کلی جناح اصولگرای تندرو بازار سرمایه را به عنوان یک مهره کلیدی در نظر ندارند، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت فشار فروش را بر کلیت بازار شاهد باشیم اما در میان‌مدت و بلندمدت این واقعیت‌های اقتصادی است که خودش را دیکته خواهد کرد. همچنان که در زمان پیروزی آقای احمدی‌نژاد فشار بر بازار سرمایه وارد شد اما در میان‌مدت و بلندمدت بازار سرمایه توانست خودش را با کلیات پارادایم‌های اقتصاد وفق بدهد و به حرکت خودش ادامه دهد. در نهایت در میان‌مدت و بلندمدت در صورت پیروزی هر یک از کاندیداها باید روند صعودی را در نظر داشته باشیم. البته در صورت پیروزی آقای پزشکیان در وهله اول و در وهله دوم پیروزی آقای قالیباف این امکان وجود دارد که روند صعودی به بازار بازگردد. امیرباقری تصریح کرد: به طور کلی اگر انتخابات دو‌مرحله‌ای شود، رقابت نهایی بین آقای پزشکیان و یکی از دو کاندیدای اصولگرا خواهد بود و این فضای ابهام بازار سرمایه را قدری با فشار فروش مواجه خواهد کرد چراکه سرمایه‌گذاران اگر احتمال پیروزی راست تندرو را در نظر بگیرند حداقل در کوتاه‌مدت فشار فروش را در بازار شاهد خواهیم بود.
رقابت 3 تفکر اقتصادی
مرتضی افقه اقتصاددان در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در همین بار می‌گوید: بازار سرمایه متاثر از شرایط کلی اقتصاد بوده و در واقع قلب تپنده اقتصاد یک کشور است که نشان‌دهنده ضعف، بیماری یا رونق اقتصاد یک کشور است. نامزدها سه گروه شده‌اند؛ یک طرف آقای پزشکیان است و دو نفر دیگر آقای قالیباف و جلیلی تا حدودی همسو هستند و آقای پورمحمدی هم ما‌بین است. تصورم این است که اگر آقای جلیلی رییس‌جمهور شود اثرات بر بازار سرمایه منفی خواهد شد، هم بر بازار سرمایه و هم برای آینده اقتصاد با توجه به تفکری که از ایشان در سیاست‌های خارجی و داخلی سراغ داریم. به نظر می‌رسد آقای قالیباف یک مدیر اقتصادی‌تری است اما تجربه موفق‌شان برای شهر تهران بوده و نمی‌دانیم که بتوانند یک کشور 80میلیونی را با درآمد پایین نفت اداره کنند یا خیر. آقای پزشکیان تفکر مناسبی دارد، به لحاظ نگاهی که دارد و دیدگاه اقتصادی‌اش و اینکه نگاهش به لحاظ رفع موانع خارجی مثبت است اما چون تجربه اجرایی چندانی ندارد نمی‌دانم چقدر بتواند موفق شود اما همین که فردی مثل آقای پزشکیان انتخاب شود اثر روانی آن می‌تواند بر بازار سرمایه مثبت باشد.