سیاست‌های داخلی باعث شده که این محصول در داخل هم رکود را تجربه کند. با توجه به اینکه تولیدکنندگان میلگرد و فعالان در صنعت نورد کشور نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستند، در نتیجه وظیفه سنگینی برعهده وزارت صمت است تا با رکود در این عرصه روبه‌رو نشویم. بهتر است حمایت‌هایی در راستای تامین انرژی، رونق تولید، تسهیل صادرات، فعال‌‌سازی تقاضای داخلی و اصلاح بخشنامه‌‌ها انجام شود تا شاهد تقویت جریان تولید در کارخانجات نوردی کشور و به تبع آن رونق در صنعت فولاد کشور باشیم.
یکی از مشکلات فعالان میلگرد کشور بحث بخشنامه‌‌های متعدد است. متاسفانه صادرکنندگان هر بار با بخشنامه‌های متعدد و ضد و نقیض برای تولید روبه‌‌رو می‌‌شوند. با توجه به اینکه تولید میلگرد در کشور دو برابر نیاز داخل است، بنابراین چاره‌ای نیست جز اینکه ۵۰درصد آن صادر شود. در ادامه به دلیل اینکه بازار داخلی ظرفیت تولید مدنظر را ندارد به خصوص با افزایش مشکلات نقدینگی و کاهش پروژه‌های عمرانی فعالان این عرصه با مشکل جدی‌‌ای روبه‌‌رو شده‌اند، به این ترتیب انتظار می‌رود تمامی شرکت‌های تولید‌کننده میلگرد که استانداردهای لازم بین‌المللی را رعایت می‌کنند دست به صادرات بزنند و دولت کمتر از اینها بر انتهای زنجیره فشار وارد کند. با توجه به اینکه تولید میلگرد در کشور دو برابر نیاز داخلی است، در نتیجه فعالان این حوزه باید تشویق به صادرات شوند. موضوعی که به دلیل وجود مشکلات داخلی از جمله تصمیمات یک‌‌شبه، هزینه‌های سنگین تولید و کمبود انرژی و… در آن کمتر دیده می‌‌شود، بنابراین آنچه فعالیت حوزه میلگرد را محدود کرده ضعف سیاستگذاری‌‌های داخلی است.


مشکلات بازار مصرف
یک کارشناس حوزه میلگرد با بیان اینکه مشکلات سال جاری جدا از مسائل سال قبل نیست، به «جهان‌صنعت» گفت: موارد زیادی هستند که متاسفانه امسال برای ما فعالان میلگرد مشکل‌ساز شده‌اند که از جمله آنها میتوان به رکود بازار مصرف، معضل نیروی انسانی، کمبود برق، قوانین موجود در قالب مالیات و… اشاره کرد.
محمدرضا جورابچی با اشاره به مشکلات بازار مصرف میلگرد گفت: در شرایط فعلی عرضه از تقاضا بیشتر شده است. تمام کارخانه‌هایی که فعالیت می‌کنند نمی‌توانند کالای تولیدی را به مشتری عرضه کنند، بنابراین به دلیل اینکه مشتری نداریم کالاها در انبارها مانده‌اند.
او ادامه داد: تقاضای بازار مصرف مسکن و طرح‌های عمرانی به شدت کاهشی شده که به دلیل سیاست‌های انقباضی بانک‌هاست. در واقع بانک‌ها ریالی که در اختیار مردم بوده را جمع‌آوری کرده‌اند و در نتیجه چرخه اقتصادی مالی تمام شرکت‌ها و موسسات تجاری به شدت پایین آمده، از طرفی صادرات هم روند نزولی داشته است، به طوری که امروز این روند از طرف ایران به شدت کاهش یافته است.


کمبود برق
این کارشناس حوزه میلگرد با اشاره به معضل افزایش قیمت برق و کمبودها نیز گفت: موضوع برق خیلی از تولید‌کننده‌ها را در فشار گذاشته است، به طور مثال در اسفند سال گذشته قبض ۷۰۰میلیون تومانی برای ما آمد و وقتی اعتراض کردیم متوجه شدیم که مساله ما به تفاوت نرخ برقی است که براساس افزایش تعرفه‌ها باید بپردازیم اما در قبض‌ها اعلام نشده و حالا باید برای ۳ ماه ۷۰۰میلیون تومان پرداخت کنیم! او تاکید کرد: با اینکه در کارخانه برق مصرفی‌مان ۴۰میلیون تومان بوده اما قبضی که آمده ۱۹۰میلیون تومان است!
جورابچی با اشاره به مشکل قطعی برق نیز گفت: چند روز دیگر به دلیل گرمای هوا مشکل قطعی برق را هم خواهیم داشت. آنقدر قیمت بالاست که هر یک مگاوات بیش از ۱۵میلیارد تومان هزینه دارد و ما که ۴مگاوات می‌خواهیم باید بیش از ۶۰میلیارد تومان بابت تامین برق پرداخت کنیم. این در حالی است که وزارت صمت باید امکاناتی را با تسهیلات ویژه در اختیار تولید‌کننده‌ها قرار بدهد. این کارشناس حوزه میلگرد با انتقاد از اینکه مبالغ مشخص‌شده برای پرداخت قبض را پرداخت می‌کنند اما باز هم مشکل وجود دارد، اظهار کرد: هزینه اشتراک برق، پول پست و… را پرداخت می‌کنیم اما باز برای چند ساعت باید برق قطع شود! این مساله یک سال توجیه دارد اما سال بعد باید تمهیداتی در نظر گرفته شود و ژنراتور در اختیار گذاشته شود. مسوولان باید نیروگاه‌ها را افزایش دهند چراکه کمبودش ضربه‌های زیادی را به بخش تولید وارد می‌کند. او در ادامه به مشکل اداره دارایی پرداخت و خاطرنشان کرد: از این جهت ما به عنوان تولید‌کننده در عذاب هستیم. مساله این است که شمش خود به خود تولید نمی‌شود و ما به عنوان تولید‌کننده هزینه‌های زیادی داریم اما اداره دارایی هزینه‌ها را رد و تفاضل با فروش را حساب می‌کنند و مالیات می‌گذارند.


کمبود نیروی انسانی
جورابچی با اشاره به معضل دیگر از جمله کمبود نیروهای انسانی تصریح کرد: امروز به عنوان تولید‌کننده در مضیقه نیروی کار هستیم. وضعیت به گونه‌ای شده و هزینه‌ها آنقدر افزایش یافته که با حقوق و دستمزدی که دولت برای پرسنل در نظر گرفته برایشان مقرون‌به‌صرفه نیست در مجموعه‌ها کار کنند. با اینکه چند برابر حقوق مصوب وزارت کار پرداخت می‌کنیم اما باز هم پرسنل متخصص حاضر به کار نیستند.او با ابراز تاسف گفت: امروز به برکت شغل‌های مجازی اسنپ و پیک موتوری خیلی‌ها به این سمت رفته‌اند. وقتی در روز ۵میلیون تومان درآمد دارند دیگر برایشان مقرون‌به‌صرفه نیست با ماهی ۳۰میلیون تومان کار کنند، بنابراین مدتی است که شاهدیم نیروی انسانی متخصص مثل مهندس برق و مکانیک جذب شغل‌های دیگری شده‌اند که مولد نیستند. این کارشناس حوزه میلگرد گفت: اینها همه باعث شده که روند کار سیر نزولی به خود بگیرد. به طور مثال دو شیف را به یک شیف کاهش داده‌ایم و ضرر هنگفتی به واحدهای تولیدی وارد می‌شود.