آنطور که به نظر می‌رسد واحدهای تولیدی زیادی در حوزه تولید سنگ وضعیت خوبی ندارند.
در بهترین شرایط ایران بیشتر از ۷درصد سنگ صادر نکرده‌ایم، در صورتی که کشوری مانند ترکیه ۸۰درصد تولیدش را صادر می‌کند. حتی کشور ایتالیا که مهد فرآوری و نوآوری در حوزه سنگ است، ۲۲درصد سنگ خود را به صورت فرآوری نشده صادر می‌کند. این کشورها با این استدلال که در آینده کالاهای جانشین وجود دارد، سنگ را فرآوری‌نشده صادر می‌کنند، اما مطرح می‌کنیم که این کار خام‌فروشی است.
یک درصد از سهم بازار‌های صادراتی
رییس انجمن سنگ ایران مطرح کرد: سنگ‌های ساختمانی که از معادن مختلف کشور استخراج می‌شوند از نظر تنوع رنگ، زیبایی و مرغوبیت و همچنین از نظر قیمت همواره مورد توجه بازارهای اروپایی بوده‌اند. طبق آمارها ایران پس از هند، چین و ایتالیا جایگاه چهارم رادر تولید سنگ‌های ساختمانی دارد. ایران حدودا ۱۵میلیارد تن ذخیره سنگی داشته که شامل تراورتن‌‌ها، گرانیت‌‌ها، مرمر‌ها و مرمریت‌‌ها است. جایگاه ایران در صنایع سنگ جهان از نظر تنوع رنگ و کیفیت در سطح اول جهانی قرار گرفته است اما همانطور که مطرح شد سهم ایران از فروش سنگ‌های ساختمانی در بازار اروپا با تولید داخل کشور متناسب نیست. سهم ایران از کل معادن جهان ۱۵درصد است اما با وجود بیش از ۶هزار کارخانه سنگ‌بری در کشور، تنها یک درصد از سهم بازار سنگ‌های صادراتی جهان در اختیار ایران است.
مسائل تک‌نرخی شدن ارز
رییس کمیسیون معدن اتاق ایران با اشاره به اینکه انتقادات زیادی به تک‌نرخی شدن ارز وارد است، تصریح کرد: در این خصوص بیشتر مواقع مشورت‌هایی صورت گرفته است اما در ادامه می‌بینیم همان کاری که خواستند را انجام داده‌اند. هزاران بار در این خصوص مصاحبه کرده‌ایم و نامه‌ای هم به رهبر معظم انقلاب نوشته‌ایم و ارسال کرده‌ایم و ۱۲ تشکل نیز آن را امضا کردند. مساله این است که تک‌نرخی شدن ارز به جهش تولید کمک زیادی خواهد کرد. به هر حال در حال حاضر اگر دلار به عنوان مثال ۶۰هزار تومان باشد باعث می‌شود تا صادرکننده صادرات خود را افزایش دهد و برای توسعه صادرات باید ارز تک‌نرخی شود، کمااینکه با تک‌نرخی شدن ارز فساد هم از بین خواهد رفت. مساله این است که وقتی اختلاف ارز وجود دارد علاقه‌مندی برای واردات خودرو هم ایجاد می‌شود. اگر اختلاف ارز از بین برود دیگر کسی علاقه‌ای به واردات از خود نشان نمی‌دهد.
بهرام شکوری در این رابطه که افزایش نرخ ارز برای صادرکننده‌ها مفیدتر خواهد بود یا خیر، اظهار کرد: یکی از ابزارهای توسعه صادرات تک‌نرخی شدن ارز است اما در درازمدت هر چقدر قدرت اقتصادی افزایش می‌یابد، عرضه کاهشی می‌شود اما وقتی عرضه کاهش پیدا کند باز هم صادرات را می‌توانید ادامه دهید.
او در رابطه با اهمیت صادرات در کشور خاطرنشان کرد: صادرات تنها راه نجات کشور است. اگر صادرات نباشد تمام معادن و کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند. رکود ساخت‌وساز باعث شده که تولید و مصرف سنگ‌های ساختمانی کاهش یابد، بنابراین صادرات تنها راه نجات کشور است. اگر صادرات نباشد تمام معادن و کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند.
تعطیلی کارخانه‌ها
رییس کمیسیون معدن اتاق ایران در پاسخ به این سوال که کاهش تولید سنگ موجب تعطیلی کارخانه‌ها و معادن سنگ خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: ۷۷۰۰ واحد معدنی تعطیل شده‌اند که ۲۵درصد این واحدها را واحدهای تولیدکننده سنگ تشکیل می‌دهند. این بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند جایگزین درآمدهای
نفتی شود.
او ادامه داد: حمایت از نوآوری‌های جدید بدین معنا نیست که اعلام شود به هر شرکتی که دانش‌بنیان است وام کم‌بهره بدهند. همین اقدام انجام شده، ۱۲هزار شرکت دانش‌بنیان تاسیس شده است و همه به این وام و امکانات دل بسته‌اند. اگر این اقدامات را انجام ندهند بخش خصوصی از این دانش‌بنیان‌ها حمایت می‌کند.
به نظر می‌رسد اگر بتوانیم از آنها حمایت کنیم کنسرسیوم‌های صادراتی تشکیل می‌شود و توانمندی‌های خود را به نمایش می‌گذارند. برخی اوقات در داخل کشور خارجی‌ها نمی‌آیند اما باید گفت که داخلی‌ها هم خودشان را نمی‌شناسند، بنابراین باید نمایش توانمندی داخلی هم جدی گرفته شود.