در آیین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین المللی متالکس 2024 اصفهان با حضور 150 شرکت فعال در زمینه متالورژی، فولاد، ریخته گری، ماشین آلات و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه اصفهان، اهمیت جایگاه تولید فولاد، توجه به زنجیره تامین و رفع ناترازی انرژی در دستیابی به اقتصاد بدون نفت مطرح شد.

نقش نمایشگاه بعنوان تسهیلگر، شتاب دهنده و شبکه ساز

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در نشستی با فعالان عرصه فولاد و صنایع وابسته، با اشاره به جایگاه فولاد بعنوان مهمترین صنایع مادر کشور، بیان کرد: حضور 150 شرکت شامل 70درصد تولیدکننده و 30درصد خدماتی از هشت استان در شانزدهمین نمایشگاه متالکس اصفهان، همچنین شرکت های دانش بنیان، شرکت های مادر مانند فولاد مبارکه افتخاری برای صنعت کشور است.

احمدرضا طحانیان با بیان آنکه نمایشگاه بعنوان یک تسهیلگر، شتاب دهنده و شبکه ساز نقش خود را ایفا می کند، از برگزاری کنفرانس و پنل های تخصصی بعنوان رویدادهای جانبی شانزدهمین نمایشگاه متالکس در اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد.

اصفهان، پاینخت فولاد کشور

در این جلسه، بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد ایران از اصفهان بعنوان پایتخت فولاد کشور نام برد و گفت: 40درصد ظرفیت تولید فولاد کشور در اصفهان مستقر شده است.

او با اذعان به اینکه فعالان عرصه فولاد با همت و تلاش خود موفق شده اند شرایطی را در کشور فراهم نمایند که از وارد کننده فولاد در 8 سال گذشته، امروز در رده صادرکنندگان و رتبه دهم تولید فولاد در جهان قرار بگیریم، گفت:علیرغم تحریم ها و محدودیت های انرژی ازجمله منابع برق، گاز و آب توانسته ایم در بازارهای هدف بدرخشیم.

رئیس انجمن فولاد ایران با بیان آنکه نزدیک به 2میلیارد تن فولاد در جهان تولید می شود و جایگاه کشور ما شایان توجه است، تصریح کرد: اگر مشکلات و محدودیت انرژی را نداشتیم، اکنون در جایگاه ششم تولید فولاد در جهان قرار داشتیم. او افزود: امروز در تامین قطعات و تجهیزات تقریبا به خارج از کشور وابسته نیستیم و توانسته ایم گام های مهمی در زمینه تامین قطعات و بومی سازی برداریم. البته هنوز متاثر از تحریم داخلی و بویژه ناترازی انرژی، با محدودیت هایی مواجه هستیم.

سبحانی تاکید کرد: علاوه بر ضرورت بازنگری بر روند کار، تعرفه ها و تامین منابع انرژی پایدار برای تولید فولاد و صنایع وابسته باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا ما در تخصص، دانش فنی، تکنولوژی و نیروی انسانی توانمند، کمبودی نداریم و حتی می توانیم محصولات و قطعات مختلف که در جای جای صنعت کاربرد دارد را تولید کنیم.

تولید فولاد، نقطه قوت اقتصاد و صنعت کشور

در ادامه، محمدیاسر طیب نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان آنکه فولاد به نقطه قوت اقتصاد و صنعت کشور تبدیل شده است، یادآور شد: جایگاه بین المللی ما قابل ارتقا است.

طیب نیا خاطرنشان کرد: یک زنجیره کامل و خودکفایی در زنجیره فولاد کشور شکل گرفته است. چنانچه، سهم 4ونیم درصدی فولاد در اقتصاد کشور طبق نورم های جهانی ارزشمند است. همچنین، میزان ارزآوری با 8میلیارد دلار صادرات فولاد، به ما گوشزد می کند که اگر سیاست های اقتصاد بدون نفت را دنبال می کنیم، بخش اعظمی متوجه فعالان عرصه تولید فولاد و صنایع وابسته می باشد.

او در صحبت از رشد قابل فبول بالای 10درصد در صنعت فولاد، تولید و ظرفیت صادراتی، اعلام کرد: زنجیره ما از مواردی رنج می برد و لذا این رشد، متوازن نبوده است.

طیب نیا، فولاد مبارکه را صنعتی پیشرو نامید که در مراحل مختلف سرمایه گذاری نموده و ایجاد توازن در زنجیره کار را دنبال می کند و به دلیل سرمایه گذاری هدفمند در زمینه ایجاد توازن، توانسته ایم با صددرصد ظرفیت کار کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بیان اهمیت اصلاح ساختار، اظهار کرد: اصلاح ساختار تولید نیازمند اقداماتی در زمینه انرژی و سایر مراحل تولید است و باید فعالان زنجیره تامین به این موضوع توجه نمایند. همچنین، در زمینه اصلاح قوانین، تعرفه ها، بهینه سازی، ابطال برخی دستورالعمل ها در فرایند تولید و زنجیره تامین باید تمهیداتی اندیشیده شود.

او افزود: با توجه به وضعیت فولاد در جهان و صادرات با قیمت های پایین و وضع قوانین آنتی دامپینگ، اگر به موقع وارد عمل نشویم، نه تنها صادرات، بلکه در تولید داخل هم دچار مشکلاتی می شویم و لازم است حمایت های تعرفه ای دولت از صنعت فولاد به موقع اجرا شود.

در این جلسه، محمود بندرچی مجری برگزاری شانزدهمین نمایشگاه متالکس اصفهان از همکاری و حمایت شرکت ها و انجمن فولاد ایران، فعالان زنجیره تولید و ارزش بویژه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در برگزاری نمایشگاه ابراز خورسندی نمود.

فرزانه افسرطه