ورود پول حقیقی به بورس تهران
روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 158‌میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. چهارشنبه نماد ونوین بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن 34میلیارد تومان بود. پس از ونوین، نمادهای وخارزم و کسرا بیشترین ورود پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای ثفارس، شپدیس و گلدیرا تعلق داشت.
نمادهای اثرگذار بر شاخص کل
چهارشنبه نمادهای فارس، فولاد و فملی نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای حکشتی، شستا و رمپنا نمادهای سبزپوشی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای زاگرس، وسپهر و خاور بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل داشتند و نمادهای کگهر، حسینا و ثباغ بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس چهارشنبه نماد فولاد بیشترین تراکنش را داشت و شپنا و ذوب در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خاور، خنور و کرومیت بیشترین تراکنش را داشتند.
ارزش معاملات‌ بازار سهام
چهارشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 12‌هزار و 58‌میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2‌هزار و 418‌میلیارد تومان بود که 20‌درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌داد. چهارشنبه ارزش معاملات خرد سهام با رشد 19‌درصدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم 3‌هزار و 566‌میلیارد تومان رسید. در معاملات چهارشنبه نماد وغدیر بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 88‌میلیارد تومان بود. پس از وغدیر، ونوین بیشترین ارزش معاملات را داشت و حفارس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وفولاد و حکشتی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 604‌میلیون و 462هزار و 657‌سهم در صدر قرار گرفت. حفارس در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وخارزم تعلق داشت. دو نماد ونوین و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.
صف‌های خرید و فروش بورس
در معاملات چهارشنبه، 254‌نماد صف خرید داشتند و 76‌نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 13‌درصدی نسبت به روز کاری قبل به هزار و 52‌میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 24درصدی به رقم 301‌میلیارد تومان رسید.
تحلیل بازار چهارشنبه
بورس چهارشنبه نیز روند روز گذشته خود را تکرار کرد و سهم‌های بزرگ بازار کاهش قیمت داشتند. این روند در سهم‌های کوچک دیده نشد و شاخص هم‌وزن توانست چهارهزار و 866‌واحد رشد کند. به نظر می‌رسد بازار سرمایه فعلا در فاز انتظار به‌سر می‌برد و به نقشه راه رییس جدید سازمان بورس چشم دوخته است. معاملات چهارشنبه سهام در جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان بورس‌، شاخص کل با افت چهارهزار و 137واحدی که معادل 2/0 درصد این شاخص است روبه‌رو شد.
بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات چهارشنبه در سطح دومیلیون و 84‌هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام اما افزایش داشت؛ به‌طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس چهارشنبه چهارهزار و 866‌واحد که معادل 73/0درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح 673هزار واحد رسید. گفتنی است تابلوی بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه، حجم معاملات را 5/8‌میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه‌هزار و 661‌میلیارد تومان نشان می‌داد.
ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام، برخلاف روز معاملاتی گذشته، چهارشنبه مثبت بود، به‌طوری که در پایان بورس چهارشنبه حدود 105‌میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شد. موضوع دیگری که باید ذکر کرد اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 32میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. معاملات بازار سهام پس از پنج‌هفته متوالی با محدودیت دامنه نوسان 2درصدی، در هفته گذشته با دامنه نوسان 3درصدی بسته شد. این روند بازدهی سهم‌های پربازده را بالا برده است. بررسی روند معاملات نمادهای بازار سهام در هفته سوم شهریور نشان می‌دهد، آواپارس با افزایش 18‌درصدی پربازده‌ترین سهام بورس بوده است. همچنین چهار سهم غنیلی، میهن، شلعاب و ثشاهد نیز با رشد 15درصدی در هفته گذشته از دیگر سهم‌های پربازده‌ بازار سهام بودند. در طرف دیگر ماجرا نیز چهار سهم وثنو، معیار، وحکمت و ساذری با افت 14‌درصدی بیشترین کاهش را در هفته مذکور تجربه کردند.
بیشترین بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری
بررسی و مقایسه بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس در هفته سوم شهریور 1403 نشان می‌دهد «صندوق بخشی صنایع معیار» در هفته گذشته پربازده‌ترین صندوق بازار سرمایه از نظر دارایی بود. کارشناسان بازار سرمایه همواره توصیه می‌کنند افراد غیرحرفه‌ای با استفاده از روش‌های غیرمستقیم در این بازار سرمایه‌‌گذاری کنند. بر این اساس، سرمایه‌‌گذاری در صندوق‌های متنوع بازار سهام که بنابر میزان ریسک‌گریزی و ریسک‌پذیری افراد دسته‌بندی شده‌اند، راهکار ورود غیرمستقیم به بازار محسوب می‌شود. همچنین عملکرد و بازدهی این صندوق‌ها اثری مهم در کلیت بازار سرمایه دارد و از این‌رو، ارزیابی آنها برای سرمایه‌‌گذاری موضوعی بااهمیت به‌شمار می‌رود. برهمین مبنا، در این گزارش صندوق‌هایی معرفی شده‌اند که در هفته سوم شهریور، بیشترین بازدهی هفتگی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده‌اند.