هر شهروند ایرانی در هر نقطه از کشور با اعلام یک فراخوان عمومی در بازار گردشگری به یک «راهنمای افتخاری برای جذب گردشگر» در شهر یا روستای خود تبدیل میشود و با معرفی جاذبههای طبیعی، تاریخی، فرهنگی شهر یا روستای خود در شناساندن منطقه خود و جذب گردشگران داخلی و خارجی ایفای نقش میکند. آسیبشناسی بازار سفر در بین خانوادههای ایرانی نشان میدهد، این بازار دستکم به سه علت با رکود مواجه است بهطوریکه ایرانیها به رغم تمایل و علاقه بالا برای ایرانگردی و خروج از محل سکونتشان به شهرها و روستاهای کشور، با موانعی همچون «خلأ تعطیلات منظم از نوع تعطیلی مناسب سفر»، «بیاطلاعی از نقاط مناسب گردش از نوع مناطق در استطاعت گردشگران» و همچنین «ناآگاهی از مراکز اقامتی ارزان در مقاصد سفر» روبهرو هستند.
سفرهای داخلی ایرانیها طی ماههای اخیر به دلایلی همچون مشکلات معیشتی خانوادهها، کاهش سطح درآمد، گرانی محصولات سفر و ناآگاهی از مناطق مختلف گردشگری و در فصلهای پاییز و زمستان به دلیل سردی هوا و کمی تعطیلات به شدت کاهش پیدا کرده است. وزارت گردشگری هیچ آمار مشخص و منظمی از روند افت و خیز جریان سفرهای داخلی گردشگران ایرانی منتشر نمیکند اما تحقیقات میدانی و پرسش از خانوارها، ابعاد این رکود را به خوبی مشخص میکند. در این میان تجربههای جهانی نشان داده است «افزایش اطلاعات جغرافیایی گردشگران درباره نقاط توریستی کشورشان و همچنین اطلاع از ویژگیهای تفریحی، اقامتی و هزینهای آن نقاط» اثر مستقیم بر تقویت نبض گردشگری داخلی در آن کشور دارد. هر چقدر حجم این اطلاعات در فضای عمومی برای طبقات مختلف اجتماعی در سراسر کشور افزایش پیدا کند، دامنه انتخاب مقاصد سفر برای گروههای مختلف -دهکهای کمدرآمد، دهکهای متوسط و در عین حال پردرآمدها- ابعاد بیشتری میگیرد و در نتیجه احتمال رونق سفرهای داخلی در طول سال تقویت میشود. در کشورهای پیشرو گردشگری جهان همچون فرانسه، اسپانیا و ترکیه تبلیغات و معرفی جاذبههای گردشگری مناطق مختلف کشورشان توسط افراد بومی و عرضه محصولات گردشگری آن به تمامی نقاط کشور و جهان منجر به جذب توریسم از تمامی نقاط جهان به آن مناطق شده است و در نتیجه در توسعه و رونق آن شهر و روستا تاثیرگذار بوده و اکنون به یکی از جاذبههای گردشگری آن کشور تبدیل شدهاند. ایران کشوری چهار فصل، با جاذبههای طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی فراوان یکی از بهترین مناطق گردشگری جهان به شمار میرود که با ثبت ۲۴ اثر میراثی در رتبه دهم جاذبههای تاریخی و رتبه پنجم جاذبههای طبیعی در جهان قرار گرفته است.
با توجه به پراکندگی جاذبههای گردشگری و وجود ظرفیتهای گوناگون در انواع گردشگری طبیعی، تاریخی، مذهبی، درمانی، تجاری، تنوع زیستمحیطی و مستعد بودن کشور برای استفاده تفریحی از منابع طبیعی به منظور دستیابی به منبع پایدار حوزه گردشگری و همچنین توسعه و رونق گردشگری، باید به شناخت مناطقی پرداخت که از جاذبههای بسیاری برخوردار بوده اما به جهت مجهول ماندن آن مناطق یا عدم معرفی صحیح ظرفیتهای گردشگری آن مغفول مانده است. به دلیل برخورداری ایران از تنوع اقلیمی امکان سفر در تمامی فصول به نقاط مختلف کشور فراهم است و میتوان از تمامی جاذبههای گردشگری آن بهرهمند شد. گروه گردشگری روزنامه «دنیایاقتصاد» که طی چند سال اخیر سعی در بررسی تمامی ابعاد حوزه گردشگری در همه بخشهای محلی، ملی، منطقهای و بینالمللی داشته اینک برآن است، در راستای دستیابی به رونق بازار گردشگری کشور و استفاده از تمامی ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در کشور و تحقق اهداف کلان اقتصادی، شناسایی بازارهای گردشگری بکر و معرفی آنها در جهت رونق گردشگری خانواده ایرانی، اشتغالزایی و استفاده از ظرفیتهای بومی و شهری و روستایی، از علاقهمندان به گردشگری و آشنا به محیط دعوت به عمل آورد نسبت به معرفی عمومی مناطق مختلف ایران برای جذب گردشگران اقدام شود. «دنیایاقتصاد» با هدف پایان دادن به رکود سفرهای داخلی و ساماندهی بازار گردشگری، با انتشار یک فراخوان سراسری خطاب به ساکنان نقاط مختلف کشور به خصوص شهرها و روستاهای مستعد جذب توریست که جاذبههای گردشگری آن به دلیل ناشناخته بودن مورد غفلت گردشگران قرار گرفته؛ به دنبال دریافت اطلاعات مناسب برای «راهنمایی موثر» گردشگران است. این فراخوان، گروهی از افراد ساکن در نقاط مختلف کشور را مخاطب قرار میدهد که از دو ویژگی برخوردار باشند. کسانی که در پاسخ به فراخوان «دنیایاقتصاد» قصد معرفی شهر یا روستای محل سکونت خود برای گردشگران را دارند باید «شناخت کامل به همه مختصات بازار گردشگری منطقه خود» داشته و در عین حال از «توانایی شرح و روایت ویژگیهای توریستی منطقه» برخوردار باشند. ورود توریست به یک نقطه از کشور به شکل طبیعی باعث افزایش درآمد شغلهای مختلف در آن نقطه میشود که مهمترین آنها، فعالیتهای مرتبط با تولیدات بومی، صنایع دستی، آثار هنری، سوغاتیها و البته «خوراک و غذاهای محلی و میوهها و محصولات کشاورزی» آن منطقه است. در قالب این فراخوان، هر ایرانی به یک «راهنمای افتخاری» در بازار گردشگری تبدیل میشود که میتواند در رشد و رونق بازار گردشگری کشور تاثیرگذار باشد و همچنین با جذب گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی جهان در ایجاد اشتغال و کسب درآمد در منطقه خود موثر باشند و در سطح کلان به رونق بازار گردشگری کشور و بالا بردن وجهه حوزه گردشگری کشور در سطح جهانی منجر شوند. ساکنان مناطق مختلف کشور بهخصوص شهرها و روستاهای مستعد جذب گردشگر میتوانند ضمن معرفی کامل مقصد و تشریح تمامی ظرفیتهای محیطی به بررسی زیرساختها، نحوه خدماتدهی عرضهکنندگان، انواع مراکز تجاری، اقامتی، سیاحتی، مذهبی و همچنین معرفی صنایع دستی، غذاهای محلی و سوغاتیهای آن منطقه بپردازند و منجر به جذب گردشگران از تمامی نقاط کشور در شهر یا روستای خود شوند.
همچنین با توصیف کامل جاذبههای منطقه نظیر جادهها و طبیعت رودهای شهر یا روستای خود تصویر روشنی از منطقه را در ذهن خواننده ایجاد کنند. این امر علاوه بر شناسایی منطقه مورد نظر با اشتغالزایی و رونق اقتصادی میتواند سهمی در بازار گردشگری داشته باشد و بهعنوان یکی از جاذبههای گردشگری ایران به ایفای نقش بپردازد. علاقهمندان میتوانند ضمن بررسی تمامی نکات مطرح شده با توصیفی شیوا و قلمی روان، به معرفی ظرفیتها و جاذبههای گردشگری شهر و روستای خود بپردازند و به نشانی پستی tourism.economicnews@gmail.com ارسال کنند. همچنین نگارندگان با ذکر کامل نام و نام خانوادگی شماره تماس خود را نیز ذکر کنند.