• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: دوشنبه 3 آذر 1404, 3 جمادی‌الثانی 1447, Monday 24 November 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 11456
منتشر شده در دوشنبه, 28 بهمن 1398 00:19
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
فروش هنرمندان دست‌ساز نصف شد

حذف صنایع‌دستی از سبد خرید؟

توضیحات

تولیدکنندگان صنایع‌دستی حاضر در نمایشگاه امسال تهران با اتفاقی غافلگیرکننده از سمت بازدیدکنندگان روبه‌رو شدند. مراجعه‌هایی که امسال از سمت خانواده‌ها به غرفه‌های عرضه دست‌سازهای هنری در نمایشگاه صنایع‌دستی صورت گرفت بدون آنکه به خرید محصولات هنری، تزئینی، کادویی و مصرفی منجر شود به رویت ویترین غرفه‌داران محدود شد. شرکت‌کننده‌ها در این نمایشگاه با مقایسه وضعیت امسال در مقایسه با سال‌های گذشته اعلام کردند: کارنامه فروش صنایع‌دستی در سال جاری نسبت به سال گذشته دست‌کم ۵۰ درصد کاهش از خود نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلیل آن «حذف این محصولات از سبد خرید خانوارها تحت‌تاثیر شرایط بد اقتصادی» است. نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و گردشگری تهران فرصتی مناسب برای حضور تولید‌کنندگان صنایع‌دستی محسوب می‌شود تا بتوانند با جذب مشتری و ایجاد بازار فروش جدید میزان تولید و فروش خود را افزایش دهند.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد اغلب تولیدکنندگان صنایع‌دستی که به منظور عرضه محصولات خود در نمایشگاه شرکت کرده‌اند از کاهش فروش خود در ۱۰ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته خبر دادند. قیمت مواد اولیه امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته و به همین میزان قیمت تمام‌شده محصولات دستخوش افزایش قیمت شده است. با وجود تورم موجود در حوزه اقتصادی اما تولیدکنندگان صنایع‌دستی قیمت فروش را به میزان برابر با تورم هزینه‌ها افزایش نداده‌اند.

یکی از فعالان  صنایع‌دستی به «دنیای اقتصاد» گفت: سال گذشته در روز اول نمایشگاه تمام محصولات ما که در غرفه عرضه شده بود فروخته شد و ما مجددا از کارگاه‌های خود محصولات جدید به نمایشگاه انتقال دادیم در حالی که در نمایشگاه امسال میزان بازدیدکنندگان بسیار کم است و همین بازدیدکنندگان نیز اغلب برای بازدید وارد نمایشگاه شده و خریدی انجام نمی‌دهند که علت آن وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه است و خانوارها خرید صنایع‌دستی را از سبد کالای خود خارج کرده‌اند و اولویت خرید را به سایر کالاها و محصولات ضروری اختصاص داده‌اند. در واقع افزایش قیمت محصولات صنایع‌دستی همگام با تورم نبوده و تنها به علت افزایش قیمت مواد اولیه قیمت تمام‌شده کالاها افزایش یافته است که شاید همین امر نیز بر میزان فروش تاثیرگذار بوده است. در چنین شرایطی در واقع تولید‌کنندگان حاشیه سود دریافتی خود را نیز کاهش داده و به سود حداقلی اکتفا کرده‌اند. برخی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی از افزایش تولید در ۱۰ ماهه ابتدای سال ۹۸ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبر دادند اما در مقابل با کاهش فروش ۱۰ ماهه و کاهش فروش در نمایشگاه که به علت استقبال کم مردم بوده است مواجه شده‌ایم. این کاهش فروش پس از آبان ماه قابل توجه بوده است و همین امر بر صادرات نیز تاثیرگذار بوده است. نتیجه حاصل از این تاثیرات در حوزه صادرات موجب کاهش فروش در آن شد که علت اصلی آن بعد از تحریم بود به‌طوری‌که میزان ورود گردشگران به کشور کاهش قابل‌توجهی یافت و باعث کاهش فروش صنایع‌دستی به توریست‌ها شد. از همین رو به علت اینکه توریست‌های خارجی یکی از مشتریان بالقوه برای بازار صنایع‌دستی محسوب می‌شوند بنابراین با کاهش حضور آنها در ایران شاهد کاهش فروش صنایع‌دستی بوده‌ایم.  به گزارش «دنیای اقتصاد» برخی از تولیدکنندگان محصولات صنایع‌دستی عنوان کردند: با استفاده از ماشین‌آلات در برخی بخش‌های تولید میزان تولید خود را افزایش داده‌اند اما با این حال مشتریان چندانی برای فروش محصولات تولید شده نیست؛ به‌طوری‌که نسبت به سال گذشته تعداد مشتریان یک‌سوم شده است. در همین راستا نیز مسوولان برخی از کارگاه‌های تولیدی به ناچار مجبور به تعدیل نیروی فعال در حوزه تولید خود شده‌اند به‌طوری‌که در حال حاضر تنها این کارگاه‌ها با یک‌سوم نیروی کاری گذشته خود تولید می‌کنند؛ علاوه‌بر آن این تولید‌کنندگان تولیدات خود را نیز به همین میزان کاهش داده‌اند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

بازدید نخبگان دانشگاهی از پیشرفته‌ترین مرکز تله‌متری آب و فاضلاب کشور در اصفهان
هوشمندسازی و دیجیتالی شدن فرآیندها
«تری‌دی‌پانل»؛ انقلاب بی‌صدا در صنعت ساختمان ایران
«استفاده از بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی محکومین غایب و متواری»
برنامه ۱۴ مگاپروژه (۲) برای عبور ایمن از اوج بار تابستان ۱۴۰۵ اعلام شد
تولید سالانه حدود ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان اصفهان
صنعت ساختمان موتور محرکه اقتصاد و نیازمند تحول و پویایی است
ضرورت تشکیل خانه احزاب در استان های مختلف
پروژه عظیم« FRW» در پالایشگاه نفت سپاهان افتتاح شد
فراخوان شرکت در چهارمین «پرسش شادابی» ویژه دانش‌آموزان، اولیاء و مربیان
علویجه در مسیر تحول؛ تفرجگاه چهارکوه به قطب اکوتوریسم کشور تبدیل می‌شود
افتتاح فاز نخست پروژه FRW پالایشگاه نفت سپاهان
بررسی راهکارهای توسعه صادرات در بخش تعاون
قابلیت کشت 200هکتار اراضی ملی در نتیجه طرح های کنترل سیلاب
آخرین آرزوی ممکن جوانان
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا
تناقض در بازار خودرو
وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
تدبیر برای عبور از بحران آب
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
افشای اطلاعیه بسیار مهم نفت سپاهان بر روی سامانه کدال؛
فولاد مبارکه یکی از نقاط امیدآفرین صنعت کشور است
استاندار اصفهان، برگزیده ملی «جوانی جمعیت» شد
نظام بانکی باید شریک باشد، نه ناظر
۲.۵ میلیون راس دام در اصفهان علیه بیماری «تب برفکی» واکسینه شدند
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا