به دنبال افزایش 100 درصدی پروازهای خارجی و 70 درصدی پروازهای داخلی، سازمان هواپیمایی کشوری از ارسال بخشنامه ارزی بانک مرکزی به این سازمان خبر داد و اعلام کرد: این بخشنامه برای تعیین نرخ بلیتهای خارجی به کلیه ایرلاینها به زودی ابلاغ خواهد شد. براین اساس از این پس ملاک نرخ بلیت پروازهای خارجی قیمت ارز مصوب و اعلامی بانک مرکزی خواهد بود و شرکتهای هواپیمایی مکلف میشوند نرخ پروازهای خارجی خود را براساس این قیمت تعیین کنند.
پیش از این شرکتهای هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای خارجی را با نرخ غیررسمی ارز محاسبه و باتوجه به نوسانات بازار آن را تغییر میدادند. اما اکنون با ابلاغ نرخ رسمی بانک مرکزی تمامی شرکتها قیمتهای خود را با این نرخ تعیین و اعلام میکنند که این مساله امکان سوءاستفادههای احتمالی را از بین خواهد برد. در ماههای گذشته و با توجه به افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی، بلیت پروازهای خارجی ۱۰۰ درصد افزایش یافته بود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تاکید بر اینکه مصارف ارزی ایرلاینها باید در فهرست کالاهای گروه یک قرار گیرد، گفت: با احتساب نرخ روزانه ارز در سامانه سنا که ۱۷ مردادماه اجرا شد، قیمت پروازهای داخلی 70درصد و خارجی ۱۰۰ درصد افزایش مییابد. مقصود اسعدیسامانی در گفتوگو با فارس، با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ارز، موجب افزایش هزینه شرکتهای هواپیمایی میشود، بیان کرد: بیش از 60 درصد هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی است، از آن منظر که از این پس دلار برای شرکتهای هواپیمایی با نرخ سامانه سنا محاسبه میشود و شرکتهایی باید برای تامین ارز از بانکها یا صرافیها، ارز را با قیمت سامانه سنا دریافت کنند، هزینه شرکتهای هواپیمایی افزایش یافت.
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای خارجی
اسعدیسامانی درباره افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی اظهار داشت: تا پیش از این نرخ بلیت پروازهای خارجی از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ایرلاین کرییر طبق محاسبه تسعیر ارز به شرکتهای هواپیمایی اعلام میشد و شرکتهای هواپیمایی بر آن اساس تسعیر ارز را انجام میدادند.
وی افزود: روز گذشته سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامهای را ابلاغ کرد که طبق تصمیمات دولت، نرخ ارز از این پس بر اساس نرخ سامانه سنا مربوط به بانک مرکزی محاسبه شود. در این سامانه بر اساس عرضه و تقاضا نرخ ارز طبق بازار ثانویه به لحظه اعلام میشود که این مبنای نرخهای بلیت هواپیما قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: بر این اساس به عنوان مثال روز پنجشنبه نرخ دلار آمریکا در سامانه سنا حدود 9200 تومان به طور میانگین محاسبه شد، حال در بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام شده است که بر اساس نرخ ارز در سامانه سنا، قیمتهای بلیت محاسبه میشود.
نرخ لحظهای ارز برای شرکتها مشکلآفرین شده است
سامانی اظهار داشت: البته این نرخهای سامانه سنا برای شرکتهای هواپیمایی مشکلآفرین است، زیرا نرخ ارز در این سامانه لحظه به لحظه متفاوت است و شرکتها نمیتوانند بر اساس نرخ لحظهای دلار عمل کنند و بلیت بفروشند، بلکه باید نرخ ثابتی در روز یا هفته در نظر داشته باشند تا تسعیر خود را انجام دهند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی بیان کرد: طبیعتا با افزایش قیمت دلار، محاسبات ایرلاینها که تا پیش از این بر اساس دلار 4200 تومانی بود، تغییر یافت و بر اساس دلار سامانه سنا مثلا 9200 تومان محاسبه میشود.
وی اظهار داشت: طبق اطلاعات ارزی سامانه سنا، قیمت بلیت شرکتهای هواپیمایی در برخی شرایط بیش از 100 درصد افزایش خواهد داشت و بیش از دو برابر میشود.
سامانی پیشنهاد داد: ضرورت دارد نرخ ثابتی از ارز برای شرکتهای هواپیمایی در نظر گرفته شود. تا کنون نرخ ارز برای شرکتهای هواپیمایی بر مبنای دلار 4200 تومانی بود که آن هم برای شرکتها قابل دسترسی نبود، اما با احتساب نرخ ارز سامانه سنا، طبیعتا نرخ بلیت افزایش بسزایی مییابد و از این پس بر اساس سامانه سنا خواهد بود و ارز بر اساس نرخ سامانه سنا، از بانکها یا صرافیها دریافت میشود.
وی با انتقاد از اینکه منطقی نیست ایرلاینها مشمول دلار 4200 تومانی نشوند، اضافه کرد: بیش از 60 درصد هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی است. شرکتهای هواپیمایی چارهای ندارند، جز آنکه قیمتهای خود را افزایش دهند، زیرا قیمت تمامشده آنها به شدت افزایش مییابد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی بیان کرد: روز پنجشنبهای که گذشت سازمان هواپیمایی کشور بخشنامه تسعیر ارز را منتشر کرد. ابتدا تصور بر آن بود که نرخها بر اساس نرخ دلار 4200 تومانی خواهد بود، اما از نرخی که ایرانایر به عنوان کرییر برای شرکتهای هواپیمایی خارجی اعلام کرده بود تا بر اساس نرخ دلار 8800 تومانی بلیتهای خود را بفروشند، با نرخ سامانه سنا قیمتهای پروازهای خارجی حتی بالاتر از نرخی شد که ایرانایر اعلام کرد.
اسعدی سامانی تاکید کرد: از این پس نرخ دلار برای ایرلاینها بر اساس سامانه سنا خواهد بود که این نرخ در پنجشنبهای که گذشته به طور متوسط حدود 9200 تومان در دلار محاسبه شد.
ضرورت احتساب شرکتهای هواپیمایی در گروه یک ارزی
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تاکید کرد: از آن منظر که قیمت قطعه هواپیما جزو گروه کالاهای اساسی قرار نگرفته است، بنابراین شرکتهای هواپیمایی با نرخ دلار کنونی با افزایش هزینهها مواجه هستند، در حالی که اگر موضوع تامین قطعات هواپیما جزو تبصره یک بند یک مصوبه هیات وزیران مبنی بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت این اختیار را دارد که فهرست کالاهای اساسی را بازنگری کند، قرار گیرد، شرایط متفاوت میشود.
وی اضافه کرد: پیشنهاد میکنیم در نیازهای ارزی شرکتهای هواپیمایی بازنگری شود و در آن لیست بازنگری شرکتها در گروه کالاهای اساسی قرار گیرند تا مشمول افزایش هزینهها نشوند.
تحریمهای جدید صنعت هوایی و نرخ سامانه سنا دلایل افزایش هزینه شرکتها
وی اظهار داشت: بر اساس تحریمهای جدید صنعت حملونقل هوایی ایران و از سوی دیگر تحریمهای ارزی و با احتساب نرخهای لحظهای سامانه سنا، دسترسی شرکتهای هواپیمایی به قطعات هواپیما بسیار سخت و پرهزینه شده است، شرکتهای هواپیمایی هم برای تامین قطعات باید هزینههای بسیار اضافهتری را در این شرایط بپردازند، از سوی دیگر فروش شرکتهای هواپیمایی ایران همگی به ریال است و هزینههای شرکتها که یکی از آنها تامین قطعه است به ارز و دلار محاسبه میشود. بنابراین پیشبینی میشود نرخ بلیت پروازهای داخلی بیش از 70 درصد و نرخ بلیت پروازهای خارجی بیش از 100 درصد با احتساب نرخهای سامانه سنا و تحریمهای صنعت حملونقل هوایی افزایش یابد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار امیدواری کرد: همانطور که گفته شد در راستای کاهش هزینههای شرکتهای هواپیمایی و طبیعتا کاهش نرخ بلیت، دولت تلاش کند موضوع هزینههای ارزی شرکتهای هواپیمایی را در گروه کالاهای اساسی قرار دهد تا هزینههای شرکتهای هواپیمایی کاهش یابد و در صورت عدم حمایت دولت، حملونقل هوایی از سبد هزینههای بسیاری از خانوادهها خارج میشود.
وی اظهار داشت: در حالیکه بعد از آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی شاهد رشد 20 درصدی مسافر و استفاده اغلب اقشار جامعه از این صنعت ایمن بودیم، بهدلیل شرایط جدید امکان دارد افت شدید مسافر و افزایش زیان شرکتها را شاهد باشیم.
زیان شرکتهای هواپیمایی با نوسانات اخیر ارزی
وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد هزینههای شرکتهای هواپیمایی ارزی است، افزود: تعلل بانک مرکزی در تخصیص ارز به شرکتهای هواپیمایی در یکیدوماه گذشته زیان هنگفتی را به شرکتها تحمیل کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت بلیت تابعی از نرخ ارز است احاله کردن شرکتهای هواپیمایی به صرافیها، هزینه شرکتها را به شدت افزایش میدهد این در حالی است که بهدلیل تشدید تحریمها دسترسی به قطعات و خدمات و سرویسها سختتر و طبعا هزینه بیشتری به شرکتها تحمیل میکند.
وی اظهار داشت: این صنعت در دنیا بهعنوان محور توسعه شناخته شده و در ایران نیز میتواند محور توسعه و گسترش عدالت اجتماعی باشد بنابراین ضرورت دارد دولت موانع کسب و کار در این صنعت را از میان بردارد.
وی بیان کرد: همچنین اظهارنظرها و دخالتهای غیرمسوولانه و خلاف قانون برخی از اشخاص و نهادها بهشدت به صنعت و ایمنی آن لطمه میزند و کسب و کار این صنعت را با اختلال مواجه میکند.
وی ادامه داد: ضرورت دارد همانطور که قانون، سازمان هواپیمایی کشوری را متولی اعمال حاکمیت و نظارت دانسته، اجازه دهیم سازمان هواپیمایی کشوری به وظایف قانونی خود عمل کند و نظارت و کنترلهای لازم را بر فعالان این صنعت طبق وظایف ذاتی خود داشته باشد در شرایطی که هزینه تامین قطعات و سایر نیازهای ارزی بهدلیل تشدید تحریمها افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: مجددا پیشنهاد میشود موارد مصارف ارزی شرکتهای هواپیمایی در فهرست کالاهای فهرست گروه یک قرار گیرد تا امکان استفاده اقشار بیشتری از صنعت حملونقل هوایی فراهم شود.