• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: دوشنبه 3 آذر 1404, 3 جمادی‌الثانی 1447, Monday 24 November 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 7130
منتشر شده در دوشنبه, 09 ارديبهشت 1398 23:38
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
راه برون‌رفت آژانس‌های گردشگری از بحران

تغییر جهت فعالیت دفاتر مسافرتی؟

توضیحات

طبق آخرین آمار رسمی تعداد گردشگران خروجی در سال ۹۷ معادل ۷ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۶۶۷ نفر بوده که نسبت به سال ۹۶ با ۱۰ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۹۵۲ گردشگر خروجی، کاهشی بیش از ۳۰ درصدی داشته است. این کاهش که متاثر از نرخ ارز بوده به این معناست که بسیاری از آژانس‌های مسافرتی که روی سفرهای خروجی کار می‌کردند، سال گذشته اصلی‌ترین منبع درآمدشان را از دست دادند؛ اتفاقی که در نهایت منجر به تعطیلی و مرخصی بسیاری از آنها شده است.  

با این همه به نظر می‌رسد آنچه باعث خواهد شد این آژانس‌های گردشگریبار دیگر به چرخه فعالیت بازگردند، حرکت به سمت جذب گردشگران ورودی باشد؛ چراکه آمارها نشان می‌دهد سفرهای ورودی در سال ۹۶ معادل ۵ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۲۴ مورد بوده که در سال ۹۷ به ۷ میلیون و ۴ هزار و ۱۱۳ نفر رسیده و رشد بیش از ۵۲درصد را در تعداد گردشگر ورودی ثبت کرده است. آژانس‌های خروجی‌کار اغلب بر این باورند که در زمینه ورود به بخش گردشگر ورودی، انحصار در اختیار بخش کوچکی از تورگردانان قرار دارد؛ اما بسیاری از فعالان گردشگری بر این عقیده‌اند چنین آژانس‌هایی که شاید تعداد آنها نیز محدود باشد و در زمینه گردشگر ورودی فعالیت می‌کنند به واسطه سال‌ها تجربه، سرمایه‌گذاری و... توانسته‌اند چنین بازاری به‌دست بیاورند؛ کاری که از ابتدا آسان نبوده. از سوی دیگر، در سال‌های اخیر بازارهای جدیدی در کشورهای همسایه از جمله عراق و آذربایجان ایجاد شده که فرصت را در اختیار آژانس‌ها برای ورودی به حوزه جذب گردشگر ورودی می‌دهد؛ بازارهایی به جز اروپا، آمریکا و... که اغلب در اختیار آژانس‌های گردشگری باسابقه قرار دارد.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران هم بر این باور است از آنجا که منع قانونی در زمینه ورود آژانس‌های گردشگری به بخش گردشگر ورودی وجود ندارند، آنها می‌توانند کشورهای همسایه و... را بازار هدف خود قرار دهند. او به «دنیای‌اقتصاد» از تشکیل کمیته‌ای در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خبر می‌دهد که در زمینه تورهای ورودی آغاز به کار کرده و بازار هدف را نه کشورهای اروپایی و آمریکایی بلکه کشورهایی همچون عراق، چین، پاکستان، افغانستان، عمان، روسیه و... قرار داده است؛ به گونه‌ای که حضور در این کشورها، حضور در نمایشگاه‌ها و... با هدف معرفی ایران به‌عنوان یک مقصد گردشگری امن و البته ارزان‌قیمت باشد. رفیعی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که اگر سازمان میراث‌فرهنگی، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های متولی بتوانند همکاری‌های لازم در این زمینه را داشته باشند و با حمایت‌های خود به دفاتر خدمات مسافرتی این فرصت را بدهند تا تغییر جهت از گردشگری خروجی به سمت ورودی بدهند، می‌توان امیدوار بود دیگر شاهد تعطیلی آژانس‌ها نباشیم. 

هادی شیرازی، دبیر جامعه تورگردانان ایران از آمادگی این جامعه برای کمک به آژانس‌های گردشگری خبر می‌دهد که تاکنون در زمینه گردشگر ورودی فعالیت نداشته‌اند و قصد ورود به این حوزه دارند. او معتقد است مدیریت تورهای ورودی علاوه بر اینکه یکصنعت و هنر است، لازم است فعالان در این بخش علاوه بر حضور در مقصدهای مدنظر، به تبلیغ و معرفی ایران پرداخته و نگاه منفی که نسبت به این کشور وجود دارد را از بین ببرند. شیرازی در نهایت تاکید می‌کند که برای جذب گردشگر ورودی از کشورهای اروپایی و آمریکایی هیچ انحصاری وجود ندارد و هر آژانسی که توانایی کار در این حوزه را داشته باشد، می‌تواند به آن ورود کند. طی چند روز گذشته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران از تعطیلی و مرخصی رفتن بخش زیادی از آژانس‌های مسافرتی خبر داد؛ بحرانی که شاید با تغییر حوزه فعالیت آژانس‌ها و سوق یافتن آنها به سمت جذب گردشگر ورودی بتوان امیدوار بود، از سر فعالان دفاتر مسافرتی بگذرد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

بازدید نخبگان دانشگاهی از پیشرفته‌ترین مرکز تله‌متری آب و فاضلاب کشور در اصفهان
هوشمندسازی و دیجیتالی شدن فرآیندها
«تری‌دی‌پانل»؛ انقلاب بی‌صدا در صنعت ساختمان ایران
«استفاده از بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی محکومین غایب و متواری»
برنامه ۱۴ مگاپروژه (۲) برای عبور ایمن از اوج بار تابستان ۱۴۰۵ اعلام شد
تولید سالانه حدود ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان اصفهان
صنعت ساختمان موتور محرکه اقتصاد و نیازمند تحول و پویایی است
ضرورت تشکیل خانه احزاب در استان های مختلف
پروژه عظیم« FRW» در پالایشگاه نفت سپاهان افتتاح شد
فراخوان شرکت در چهارمین «پرسش شادابی» ویژه دانش‌آموزان، اولیاء و مربیان
علویجه در مسیر تحول؛ تفرجگاه چهارکوه به قطب اکوتوریسم کشور تبدیل می‌شود
افتتاح فاز نخست پروژه FRW پالایشگاه نفت سپاهان
بررسی راهکارهای توسعه صادرات در بخش تعاون
قابلیت کشت 200هکتار اراضی ملی در نتیجه طرح های کنترل سیلاب
آخرین آرزوی ممکن جوانان
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا
تناقض در بازار خودرو
وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
تدبیر برای عبور از بحران آب
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
افشای اطلاعیه بسیار مهم نفت سپاهان بر روی سامانه کدال؛
فولاد مبارکه یکی از نقاط امیدآفرین صنعت کشور است
استاندار اصفهان، برگزیده ملی «جوانی جمعیت» شد
نظام بانکی باید شریک باشد، نه ناظر
۲.۵ میلیون راس دام در اصفهان علیه بیماری «تب برفکی» واکسینه شدند
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا