• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: دوشنبه 3 آذر 1404, 3 جمادی‌الثانی 1447, Monday 24 November 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل
کد خبر: 7904
منتشر شده در سه شنبه, 04 تیر 1398 00:18
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
معاونت اقتصادی پارلمان بخش خصوصی‌ منتشر کرد

مقایسه توریسم ایران با ۳ کشور منطقه

توضیحات

براساس آخرین گزارش رقابت‌پذیری جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷، امارات متحده عربی و ترکیه به ترتیب با رتبه‌های ۲۹ و ۴۴، دو کشور اول منطقه در بین ۱۳۶ کشور مورد بررسی مجمع جهانی اقتصاد بوده‌اند. همچنین دو شاخص مهم گردشگری شامل سهم مستقیم گردشگری بر اشتغال و تولید ناخالص داخلی بر اساس آمارهای منتشرشده توسط شورای جهانی سفر و گردشگری حاکی از بهبود رشد گرجستان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ است و پیش‌بینی می‌شود این رشد تا سال ۲۰۲۵ افزایش یابد؛ به‌طوری‌که حتی بالاتر از کشورهای امارات و ترکیه قرار گیرد.    

هر سه کشور که در جوار ایران قرار دارند، سال گذشته جزو ۱۰ مقصد گردشگر خروجی ایران بوده‌اند؛ کشورهایی که توانسته‌اند با به‌کارگیری استراتژی‌ها و برنامه‌های اجرایی مناسب در مسیر توسعه گردشگری قرار بگیرند. معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در گزارشی ضمن بررسی سیاست‌های گردشگری این سه کشور، وضعیت گردشگری در ایران را با این کشورها مقایسه کرده است.  طبق این گزارش، نکته مهم درباره این کشورها آن است که هر سه با یک برنامه‌ریزی بلندمدت و استراتژی دقیق به توسعه گردشگری ورود پیدا کرده‌اند و نقش دولت در این میان بسیار حائز اهمیت بوده است. درواقع فصل مشترک میان تجربه هر سه کشور، «عزم جدی دولت برای توسعه صنعت گردشگری»، «داشتن استراتژی توسعه گردشگری و پایبندی به اجرای آن»، «ارائه مشوق‌های کارآمد دولتی»، «همکاری موثر میان بخش دولتی و خصوصی» و «تبلیغات و بازاریابی در سطح بین‌المللی» بود.

اما براساس گزارش پارلمان بخش خصوصی، وضعیت ایران در هر چهار شاخص «سهم مستقیم سفر و گردشگری از تولید ناخالص داخلی»، «سهم مستقیم سفر و گردشگری از اشتغال»، «سهم صادرات بازدیدکننده از صادرات کل» و «سهم سفر و گردشگری از سرمایه‌گذاری کل» از هر سه کشور مورد بررسی پایین‌تر است. در واقع، ایران به‌جز در ارکان رقابت‌پذیری قیمتی و منابع فرهنگی، در سایر ارکان تشکیل‌دهنده شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. این آمارها از سوی دیگر نشان می‌دهد به دلیل ضعف در بخش گردشگری در ایران، سهم این بخش از اقتصاد از متوسط کشورهای موفق در این منطقه نیز کمتر است. در شاخص رقابت‌پذیری جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ ایران رتبه ۹۳ از ۱۳۶ کشور مورد بررسی و امتیاز ۴/ ۳ را کسب کرده که در مقایسه با رتبه ۹۷ ( از ۱۴۱ کشور) و امتیاز ۳/ ۳ در سال ۲۰۱۵ اندکی بهبود داشته است. گزارش رقابت‌پذیری جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد ایران در رکن رقابت‌پذیری قیمتی همانند سال ۲۰۱۵ همچنان رتبه اول را کسب کرده‌است.

بررسی چهار زیرشاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری، یعنی توانمندسازی محیط، سیاست‌های سفر و گردشگری، زیرساخت‌ها ومنابع طبیعی و فرهنگی نشان می‌دهد ایران به‌طور متوسط در زیرشاخص توانمندسازی محیط و پس از آن سیاست‌های سفر و گردشگری امتیاز بهتری نسبت به دو زیرشاخص دیگر کسب کرده است.  از سوی دیگر، در سال ۲۰۱۸ در بین کشورهای منطقه سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، صنعت توریسم گرجستان با داشتن سهم مستقیم ۶/ ۸ درصد در اشتغال این کشور و سهم مستقیم ۱/ ۱۰ درصدی در GDP آن بالاترین جایگاه را در منطقه داشته است. دلایل زیادی برای این رشد قابل‌ملاحظه می‌تواند وجود داشته باشد. به‌طور مثال بیشتر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در گرجستان در بخش‌های گردشگری و پروژه‌های تولید برق صورت گرفته است. اقدامات دولت در زمینه جذب گردشگر، از جمله تلاش و تعهد به حفظ امنیت گردشگران، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و تسهیلات جدید در صدور روادید، موجب توسعه بخش گردشگری در سال‌های گذشته شده است. خصوصی‌سازی امکانات توریستی از جمله هتل‌ها، امکانات رفاهی، شبکه‌های حمل و نقل، رستوران‌ها و خطوط ارتباطی، از دیگر اقدامات موفق دولت در این زمینه بود.

اعمال این سیاست‌ها طی سال‌های اخیر تاثیر زیادی در توسعه بخش گردشگری کشور گرجستان داشت. در همین حال، در شرایطی که گردشگری ۵/ ۶ درصد از کل GDP ایران سهم داشته، این نسبت برای امارات متحده عربی ۱/ ۱۱ درصد، برای ترکیه ۱/ ۱۲ درصد و برای گرجستان ۷/ ۳۳ درصد بوده است. سهم گردشگری از کل اشتغال ایران نیز براساس گزارش سال ۲۰۱۸، ۴/ ۵درصد بوده؛ نسبتی که برای ترکیه ۷/ ۷ درصد، برای امارات ۶/ ۹درصد و برای گرجستان ۵/ ۲۹درصد ثبت شده است. اما نسبت صادرات گردشگری (جذب گردشگر خارجی به کشور) به کل صادرات در ایران اختلاف محسوسی با سه کشور مورد نظر دارد. این نسبت برای ایران ۴درصد، برای امارات متحده عربی ۶/ ۸درصد، برای ترکیه ۴/ ۶ درصد و برای گرجستان چیزی نزدیک به نیمی از کل صادرات این کشور، معادل ۵/ ۴۳درصد بوده است. وضعیت سرمایه‌گذاری گردشگری به نسبت کل سرمایه‌گذاری‌ها البته در هیچ‌کدام از چهار کشور به یک‌دهم از کل سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌رسد. به این ترتیب، سرمایه‌گذاری‌های گردشگری در ایران ۴/ ۳ درصد، در گرجستان ۲/ ۴درصد، در ترکیه ۸/ ۶ درصد و در امارات ۸/ ۷درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها بوده است. مقایسه رتبه ایران با کشورهای مورد مطالعه در رقابت‌پذیری سفر و گردشگری موید این نکته است که کشورمان در میان رقبای خود در منطقه به شکلی محسوس از جایگاه پایین‌تری برخوردا ر بوده و راه طولانی برای به دست گرفتن بازار گردشگری در این منطقه پیش‌رو دارد؛ مسیری که جز با برنامه پیش نخواهد رفت.

19 (1)

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments

آخرین اخبار

بازدید نخبگان دانشگاهی از پیشرفته‌ترین مرکز تله‌متری آب و فاضلاب کشور در اصفهان
هوشمندسازی و دیجیتالی شدن فرآیندها
«تری‌دی‌پانل»؛ انقلاب بی‌صدا در صنعت ساختمان ایران
«استفاده از بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی محکومین غایب و متواری»
برنامه ۱۴ مگاپروژه (۲) برای عبور ایمن از اوج بار تابستان ۱۴۰۵ اعلام شد
تولید سالانه حدود ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان اصفهان
صنعت ساختمان موتور محرکه اقتصاد و نیازمند تحول و پویایی است
ضرورت تشکیل خانه احزاب در استان های مختلف
پروژه عظیم« FRW» در پالایشگاه نفت سپاهان افتتاح شد
فراخوان شرکت در چهارمین «پرسش شادابی» ویژه دانش‌آموزان، اولیاء و مربیان
علویجه در مسیر تحول؛ تفرجگاه چهارکوه به قطب اکوتوریسم کشور تبدیل می‌شود
افتتاح فاز نخست پروژه FRW پالایشگاه نفت سپاهان
بررسی راهکارهای توسعه صادرات در بخش تعاون
قابلیت کشت 200هکتار اراضی ملی در نتیجه طرح های کنترل سیلاب
آخرین آرزوی ممکن جوانان
وضعیت بحرانی موتور صنعتی اروپا
تناقض در بازار خودرو
وقتی مزیت پاشنه‌‌آشیل می‌شود
تدبیر برای عبور از بحران آب
بورس و دلار؛ بازی باخت-باخت
افشای اطلاعیه بسیار مهم نفت سپاهان بر روی سامانه کدال؛
فولاد مبارکه یکی از نقاط امیدآفرین صنعت کشور است
استاندار اصفهان، برگزیده ملی «جوانی جمعیت» شد
نظام بانکی باید شریک باشد، نه ناظر
۲.۵ میلیون راس دام در اصفهان علیه بیماری «تب برفکی» واکسینه شدند
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

 

 

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا