اقتصاد بازار: رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مهمترین موضوع در حوزه گردشگری اصفهان برند شهری است که طی سه ماه آینده رونمایی میشود.
محمدرضا رجالی در نخستین جلسه کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت: برای برند شهری باید در ابتدا متولی مشخص میشد که اتاق بازرگانی با مطالعه تجربه اتاق بازرگانی سایر کشورها به این قضیه وارد شد.
وی بیان داشت: حمایت های مسئولان استان طی سه سال اخیر مسئولان خوب بود به طوری که تا سه ماه آینده، رونمایی برند شهری اصفهان قابل حصول است.
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به انواع برند شهری در حوزه بینالمللی گفت: برندها بر دو نوع هستند ارگانیک و استراتژیک هستند که برای اصفهان با هماهنگی ارگانهای مسئول برند استراتژیک تعریف شده است.
وی در مورد وظایف کمیسیون گردشگری نیز گفت: تلاش میکنیم با تشکیل کمیتههای تخصصی، باور پذیری برند در افکار عمومی را تسهیل کرده و برنامه افق ۱۴۰۴ را در اصفهان عملیاتی کنیم.
گردشگری در اصفهان نیازمند خلاقیت است
علی کرباسیزاده، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه گفت: سهم ایران از گردشگران دنیا در سال ۸۳ برابر با ۹ صدم درصد و با هدف پنج دهم درصد در افق ۱۴۰۴ بوده که در حال حاضر به ۵ صدم درصد تقلیل یافته است و این یعنی در افق چشمانداز سالانه نیازمند ۲۰ میلیون گردشگر هستیم که درآمد ۲۵ میلیارد دلار به همراه داشته باشند.
رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اهمیت تمرکز بر گردشگری داخلی گفت: در سال ۲۰۱۵ آمار گردشگران داخلی از ۶ میلیارد نفر گذشته و در شهری مانند مشهد میبینیم درآمد گردشگری داخلی بیش از گردشگری خارجی است اما اصفهان به دلیل نداشتن زیرساختها و کمکاریها عقب مانده و این در حالیست که ۳۰ درصد بزرگراههای کشور و نیروی تحصیل کرده در استان وجود دارد اما تدبیر وجود ندارد.
وی رتبه ایران در شاخصهای گردشگری را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: رتبه استان اصفهان در آثار تاریخی رده ۹ جهان است و چرا باید مزیت صنعتی به عنوان محور توسعه اصفهان معرفی شود.
کرباسی زاده تاکید کرد: مزیت ما گردشگری است و میبینیم که ۹ درصد تولید ناخالص دنیا سهم گردشگری است و از ۱۱ شغل، یک شغل آن مستقیما مربوط به گردشگری است و ۶ درصد صادرات جهان به گردشگری تعلق دارد.
وی افزود: ایران با ۷۰ میلیون جمعیت تنها ۳.۳ میلیون گردشگر جذب کرده در حالی که ترکیه به اندازه نیمی از جمعیت خود سالانه گردشگر جذب میکند.
عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، رتبه ایران در شاخصهای گردشگری را با کشورهای منطقه مقایسه کرد و راهکارهای رفع آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: نه تنها دولت و نهادها، بلکه بخش خصوصی نیز در این زمینه کمکاری کرده و زمانی که دو سال پیش به انبوهسازان میگفتیم اصفهان مشکل هتل دارد، با اشاره به هتلهای خالی، پیشنهاد ساخت هتل را نامعقول تلقی میکردند.
کرباسیزاده تبیین کرد: گردشگری اصفهان نیازمند خلاقیت است و اقامت یک روزه رئیس جمهوری اتریش در این شهر در مقابل اقامت نیمروزه در تهران اولویت این شهر را نشان میدهد.
وی در پایان گردشگری را عامل ایجاد اشتغال، توسعه زیر ساختها، بهبود وضع دهکهای پایین درآمدی، توسعه فرابخشی و تحریک کننده تقاضای کل دانست و بر ضرورت توسعه آن در اصفهان تاکید کرد.
منبع: خبرگزاری مهر